AnonymBruker Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Har du fått det i voksen alder? Har nettopp sjekket meg. Hva var dine symptomer? Anonymkode: 10e9a...0ef
MarianneE Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Jeg fikk diagnosen da jeg var 22 år. Var plaget med løs mage, utmattelse og generell følelse av å være uvel hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august MarianneE skrev (Akkurat nå): Jeg fikk diagnosen da jeg var 22 år. Var plaget med løs mage, utmattelse og generell følelse av å være uvel hele tiden. Ahh samme her. Venter på blodprøve svar. Hvilke prøver måtte du ta videre? Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Over 30, ryggsmerter, utmattelse og diffuse smerter ellers. Anonymkode: e33c5...ac0
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Over 30, ryggsmerter, utmattelse og diffuse smerter ellers. Anonymkode: e33c5...ac0 Ja, jeg tok en test for 12 år siden. Den var negativ. Så jeg får vente og se nå Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Jeg fikk påvist da jeg var 30, hadde da hatt 17 år med svingene vekt, veksling mellom diaré og fortstoppelse, sommerfuglutslett i ansiktet, mye magesmerter og mye blod og slim i avføringen. Mamma fikk påvist da hun var 59. Hadde 5-6 år med akutte tilfeller med migrene og oppkast, ellers ingen symptomer. Anonymkode: fed60...75a
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk påvist da jeg var 30, hadde da hatt 17 år med svingene vekt, veksling mellom diaré og fortstoppelse, sommerfuglutslett i ansiktet, mye magesmerter og mye blod og slim i avføringen. Mamma fikk påvist da hun var 59. Hadde 5-6 år med akutte tilfeller med migrene og oppkast, ellers ingen symptomer. Anonymkode: fed60...75a Såpass ja! Ja hvordan er det med vekt ogsånn nå da? Har mye vekslende jeg også. Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Såpass ja! Ja hvordan er det med vekt ogsånn nå da? Har mye vekslende jeg også. Anonymkode: 10e9a...0ef Slank/normalvektig og stabil😊 Anonymkode: fed60...75a
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slank/normalvektig og stabil😊 Anonymkode: fed60...75a 😍💪🏾 herlig! Anonymkode: 10e9a...0ef
MarianneE Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ahh samme her. Venter på blodprøve svar. Hvilke prøver måtte du ta videre? Anonymkode: 10e9a...0ef Tok en stor blodprøve som gav et skikkelig kraftig utslag og så gastroskopi for å fastsette diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august MarianneE skrev (13 minutter siden): Tok en stor blodprøve som gav et skikkelig kraftig utslag og så gastroskopi for å fastsette diagnosen. Okei! Hvorfor holder det ikke med blodprøver egentlig? Sånn visst den viser ganske positivt. Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august Jeg var over 30 da det ble oppdaget. Tok biopsi av tarmen, det er den eneste sikre prøven. Anonymkode: 297c9...c3f
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var over 30 da det ble oppdaget. Tok biopsi av tarmen, det er den eneste sikre prøven. Anonymkode: 297c9...c3f Okei, selvom det vises på blodprøve?? Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Okei, selvom det vises på blodprøve?? Anonymkode: 10e9a...0ef Jepp. Blodprøve er ikke nok ennå desverre. Jeg fikk også påvist cøliaki i voksen alder, var 32. Jeg var trøtt og sliten konstant og hadde mangler av typ alt vitaminer og mineraler på tross av et veldig sunt og gjennomtenkt kosthold. Jeg var skikkelig overvektig også og sleit mye med magen. Legen trodde jeg løy om både kosthold og aktivitet men gikk etter mye om og men på å henvise til gastroskopi siden jeg også har cøliaki i nær familie. Cøliaki med marsh 3c påvist. Når jeg fikk diagnosen og fjerna gluten fra kosten gikk jeg ned 30 kg uten å prøve og blodprøvene kom seg sakte men sikker, alt utenom jern som jeg nok vil slite med til etter overgangsalderen. Anonymkode: 257f8...1af
MarianneE Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august MarianneE skrev (33 minutter siden): Tok en stor blodprøve som gav et skikkelig kraftig utslag og så gastroskopi for å fastsette diagnosen. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Okei! Hvorfor holder det ikke med blodprøver egentlig? Sånn visst den viser ganske positivt. Anonymkode: 10e9a...0ef For å kunne dokumentere at tarmtottene er ødelagt og nedslitte. Det er faktisk den eneste 100% sikre prøven for å få diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp. Blodprøve er ikke nok ennå desverre. Jeg fikk også påvist cøliaki i voksen alder, var 32. Jeg var trøtt og sliten konstant og hadde mangler av typ alt vitaminer og mineraler på tross av et veldig sunt og gjennomtenkt kosthold. Jeg var skikkelig overvektig også og sleit mye med magen. Legen trodde jeg løy om både kosthold og aktivitet men gikk etter mye om og men på å henvise til gastroskopi siden jeg også har cøliaki i nær familie. Cøliaki med marsh 3c påvist. Når jeg fikk diagnosen og fjerna gluten fra kosten gikk jeg ned 30 kg uten å prøve og blodprøvene kom seg sakte men sikker, alt utenom jern som jeg nok vil slite med til etter overgangsalderen. Anonymkode: 257f8...1af Seriøst?? Fordi jeg også har gått opp så mye dem siste årene! Hvordan kan gluten påvirke vekten? Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august MarianneE skrev (1 minutt siden): For å kunne dokumentere at tarmtottene er ødelagt og nedslitte. Det er faktisk den eneste 100% sikre prøven for å få diagnosen. Okei, er det fordi man får ekstra stønad typ? Anonymkode: 10e9a...0ef
AnonymBruker Skrevet 28. august #18 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Seriøst?? Fordi jeg også har gått opp så mye dem siste årene! Hvordan kan gluten påvirke vekten? Anonymkode: 10e9a...0ef Det som påvirkes er hvordan kroppen tar til seg næringen, så du kan i noen tilfeller som mitt oppleve at det bare går rett igjennom nesten så jeg spiste jo mer enn jeg trengte for å få energi til å fungere uten at det hjalp. Man kan fint overspise på sunn mat også, det bare krever mer innsats. Når gluten ble tatt bort og jeg smått men sen fikk i meg næringen jeg spiste så spiste jeg automatisk mindre. Jeg hadde også mye inflammasjon i kroppen naturlig nok så det var en del vannvekt. Anonymkode: 257f8...1af
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august Hvis legen ikke finner noe, og sier at du har IBS, så er det antagelig en nervesystem-ting. Jeg tålte ikke f eks melk og soya da jeg var stresset. Null problem nå. Fikk vagusbehandling. Anonymkode: 8bd8e...dde
MarianneE Skrevet 28. august #20 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Okei, er det fordi man får ekstra stønad typ? Anonymkode: 10e9a...0ef
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå