Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg ble stiv i begge akilles i sommer og da jeg kom hjem fra ferie og begynte å gå oppover på asfalt til jobb, fikk jeg betennelse i begge. Det utvikler seg til plantar fascitt etter at jeg hadde stått litt mye og kanskje gjort feil øvelser( feks tåhev i trapp med dyp strekk). Nå har det gått opp og ned en måned og jeg har funnet ut at jeg tåler utrolig lite av belastning. Jeg skjønner at jeg bør starte mye mer forsiktig når det gjelder trening. Har noen lignende erfaringer? Jeg er 48 år gammel 

Endret av Kjersern
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt dette i over 8 år når og det eneste som funker er skikkelige sko og det å gå mye og skikkelig. Trø med hele foten.

Anonymkode: 227a1...ea7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med begge greier av og på i over 10 år. Er flink en periode, glemmer meg, og så er det påan igjen. Plantarfascien har faktisk blitt bedre av trening og endring av gå- og joggeteknikk (ikke for mye demping i hælen, ikke foten for langt frem).

Nå har jeg endelig tatt trykkbølgebehandling av akillesen, som et siste forsøk. Det fungerer sånn middels, men fysio er veldig tydelig på at den viktigste jobben er den jeg gjør selv. Tåhev i trapp med strakt og bøyd kne, tøying, og etterhvert tåhev på en fot og etterhvert med ekstra vekt. Saaaakte tilbake til løping (blæ), og unngå for mye oppoverbakker i starten. Ikke rett på sko med lite drop, finne sko som passer for meg.

Er noe dritt!

Anonymkode: 6ec7b...427

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Godt å vite at det er bedring i vente selv om det kan gå opp og ned i årevis. Jeg sliter med å takle at jeg har fått så mye nedturer nå den første måneden og i sum har det blitt verre. To fysioterapeuter har gitt for tunge øvelser for meg. Så har jeg i tillegg hatt noen runder med belastning som gressklipping eller gruppetimer på sats osv som har bidratt negativt. Har dere opplevd tilsvarende problemer i starten? Jeg lurer på om overgangsalder spiller inn også. Jeg fikk for liten dose med østrogen i noen måneder nå mens produktet jeg hadde var utsolgt. Det fikk jeg rettet opp nå nylig. Vet ikke hvor stor rolle dette spiller men leser mye om overgangsalder og plager med sener og muskler 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...