AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Jeg er født i juli 1971 og lurer på om jeg ligger an til å klare ansiennitetskravet på 7 av de siste 9 årene. Jeg jobbet i en AFP-bedrift fra 2. april 2024 til 31. juli 2025, og min nåværende bedrift inngikk AFP fra 25. juni 2026, mente min sjef. Jeg har prøvd å finne ut av dette på egenhånd via bl.a. NAV og afp.no, men ble ikke så mye klokere. ChatGPT og Google AI sier jeg ikke har hatt for langt opphold og jeg håper de har rett, men det er jo noen kloke hoder her og? Anonymkode: 5f06a...741
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Går du fra offentlig til privat? Anonymkode: 2f82c...b3e
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Begge arbeidsgiverne er privat. Anonymkode: 5f06a...741
Summeer Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Kontakt fellesordningen for afp og få dem til å vurdere det.
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Jeg har ikke noe godt svar, men følg med på dette framover. Snakk om at flere skal sikres AFP. https://www.lo.no/hva-vi-mener/avtalefestet-pensjon/nyheter-om-afp/LO-vil-sikre-AFP-for-flere/ Anonymkode: ff27c...d05
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Summeer skrev (13 timer siden): Kontakt fellesordningen for afp og få dem til å vurdere det. Det gjorde jeg, og fikk et langt svadasvar! Men det ser ut som jeg får om jeg holder meg til AFP-tilsluttet bedrift til jeg fyller 62. Surt for mine litt eldre kolleger som har jobbet der i 15-20 år…!! Hei, Fellesordningen kan ikke ta stilling til enkeltsaker før vi har en søknad til behandling. Når Fellesordningen får henvendelser i forkant av søknader om AFP, kan vi bistå med generell informasjon om regelverket, men vi vil ikke kunne gi svar på om enkelttilfeller faller innenfor eller utenfor vedtektene. I det følgende vil det bli gitt generell informasjon, uten at det er tatt stilling til rett til AFP. AFP er en tariffbasert ordning. En forutsetning for å ha rett på AFP er at din arbeidsplass er bundet av en tariffavtale med AFP-bilag. I tillegg må du oppfylle våre vilkår knyttet til både ansiennitetsperiode og uttaksdato, og før eller samtidig som AFP-uttaksdato ta ut alderspensjon fra folketrygden. Ansiennitetsperioden – vilkår som må være oppfylt på din 62-årsdag: Et av hovedvilkårene for å kunne få AFP er knyttet til ansiennitetsperioden. Ansiennitetsperioden går fra fylte 53 år til dagen før fylte 62 år. Hovedregelen er at du i minst 7 av disse 9 årene må ha vært ansatt i én eller flere bedrifter tilsluttet Fellesordningen for AFP. Arbeidsforholdet må være ditt hovedarbeidsforhold, og du må ha en stillingsandel på minst 20 prosent. Din pensjonsgivende inntekt (lønn mv.) fra foretaket må i tillegg være høyere enn dine øvrige inntekter. Vilkår knyttet til uttaksdato: Første mulige uttaksdato er den 1. i måneden etter fylte 62 år. Du kan fritt velge å søke senere enn dette, men uttaksdato må alltid være den første i en måned. Søknad kan tidligst fremmes 4 måneder før ønsket uttaksdato. Vi vurderer om vilkårene er oppfylt på din ønskede uttaksdato, og tre år tilbake i tid. Hovedregelen er at du i denne perioden må ha vært ansatt og reell arbeidstaker i én eller flere AFP-bedrift(er) sammenhengende i de siste tre årene før uttak av AFP skal skje. Dette innebærer blant annet at du må jobbe i minst 20 prosent stilling i tilsluttet bedrift, ha en inntekt som er på mer enn 1 G, samt være ansatt og jobbe helt frem til ønsket uttakstidspunkt. Det bemerkes at det ikke holder å kun være ansatt i tilsluttet bedrift, du må også være reell arbeidstaker. Med reell arbeidstaker mener Fellesordningen at du fysisk er på jobb og utfører arbeid. I løpet av de tre årene før uttaksdato kan du ha opptil 26 uker hvor du ikke er ansatt og/eller reell arbeidstaker. Oppholdet kan imidlertid ikke være i starten eller slutten av treårsperioden. Det vil si at du ved begynnelsen av treårsperioden må være ansatt i tilsluttet bedrift, og ved uttakstidspunktet både må være ansatt og reell arbeidstaker i tilsluttet bedrift. Opplysning om tilslutning: Fellesordningen kan gi deg svar på om din nåværende eller tidligere arbeidsgiver har vært tilsluttet Fellesordningen i din ansiennitetsperiode. Vi forholder oss til den informasjonen Navs arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret) viser, men med forbehold om at denne informasjonen kan avvike. Det er derfor kun ved vilkårsprøvingen av en søknad at vi ser om alle vilkår for rett til AFP er oppfylt. Ansiennitetsperioden er fra dagen du fylte 53 år og frem til og med dagen før fylte 62 år. Per dagens reglement er din ansiennitetsperiode fra XX.07.2024 til XX.07.2033. Ifølge Navs Aa-register har du i den perioden hatt et ansettelsesforhold hos XXX AS (orgnr. 2335765) frem til 31.07.2025. Ifølge våre opplysninger var dette foretaket tilsluttet Fellesordningen i den perioden. Videre har du ifølge Navs Aa-register hatt et ansettelsesforhold hos Neste Arbeidsgiver AS (orgnr. 9856789) siden 01.08.2025. Ifølge opplysninger mottatt fra tariffpart, ble dette foretaket tilsluttet Fellesordningen den 24.06.2026. Når vi mottar en søknad, vil vi få innsyn i relevante endringer i Aa-registeret og øvrige nødvendige opplysninger. Først da kan vi konkludere om søkeren oppfyller vilkårene for rett til AFP. Vi viser til vår hjemmeside for mer informasjon knyttet til de ulike vilkårene og vedtektene i sin helhet: https://www.afp.no/soker/vilkar-for-afp/ Anonymkode: 5f06a...741
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Du har vel fått fint svar fra afp? De sier hvor lenge du har vært i afp bedrift. De regner de siste 9 årene, som for deg var fra 2024. I et år var du ansatt i afp bedrift, før du gikk nesten et år uten afp bedrift, før nåværende ble det i 2026. Du er da to år ut i din periode, og har et år med opptjening til afp. Du må da ha 6 år til med opptjening av afp. De siste tre årene må du være ansatt i en afp bedrift. Anonymkode: 22293...5b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå