AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Kullet har allerede delt seg inn i russegrupper, noen er ikke med i grupper og noen prøver fortsatt å bli med. De rangerer hverandre fra øverst til nederst av popularitet. Bare de to tre kuleste gruppene blir bedt på fester. Det er en jentegruppe og en guttegruppe som har hver sin sjef som troner høyest. De er stygge mot andre, men får gjøre som de vil fordi alle er redd dem. Skal vi bare se på dette, ta det opp med skolen, foreldremøte.. hva tenker dere? Anonymkode: a691a...41e
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kullet har allerede delt seg inn i russegrupper, noen er ikke med i grupper og noen prøver fortsatt å bli med. De rangerer hverandre fra øverst til nederst av popularitet. Bare de to tre kuleste gruppene blir bedt på fester. Det er en jentegruppe og en guttegruppe som har hver sin sjef som troner høyest. De er stygge mot andre, men får gjøre som de vil fordi alle er redd dem. Skal vi bare se på dette, ta det opp med skolen, foreldremøte.. hva tenker dere? Anonymkode: a691a...41e Det er ingenting å gjøre, dessverre. Annet enn å fjerne russetiden. Anonymkode: 4319f...0b9 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kullet har allerede delt seg inn i russegrupper, noen er ikke med i grupper og noen prøver fortsatt å bli med. De rangerer hverandre fra øverst til nederst av popularitet. Bare de to tre kuleste gruppene blir bedt på fester. Det er en jentegruppe og en guttegruppe som har hver sin sjef som troner høyest. De er stygge mot andre, men får gjøre som de vil fordi alle er redd dem. Skal vi bare se på dette, ta det opp med skolen, foreldremøte.. hva tenker dere? Anonymkode: a691a...41e Jeg har lenge ment at dette russeopplegget har gått ut over all fornuft. rangeringer og de kule osv. I min egen vgs tid feiret vi med klassen og de som ikke gadd å være russ droppet det bare. Vi foreldre må sette ned foten og avikle hele russefeiringen. For mange ødelegger det hele videregående både de som "ikke får innpass" men og de som er kramperuss og driter seg ut(og ødelegger karakterene) Anonymkode: b6b5f...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Det er fremdeles for mange foreldre som støtter dette. Det gjelder jo ikke deres barn. Det er viktig at vi unner ungdommen denne markeringen, selv om det ødelegger både psykisk helse og skolegang. Russetiden har blitt så stygt. Det går bort så mye tid til å mekle, rydde opp i uoverensstemmelser. Det er begrenset hva skolen får gjort med det som foregår på fritiden. Regjeringen bør legge sterkere føringer på hva som får lov å tas inn i skolen. Dessverre har en del rektorer også berøringsangst. Russeklær bør forbys, det er uniformering og det vil vi jo ikke ha. Hvor vondt er det ikke når 10 av 15 navn i klassen står på genseren og ditt navn mangler. Anonymkode: fb998...646
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er fremdeles for mange foreldre som støtter dette. Det gjelder jo ikke deres barn. Det er viktig at vi unner ungdommen denne markeringen, selv om det ødelegger både psykisk helse og skolegang. Russetiden har blitt så stygt. Det går bort så mye tid til å mekle, rydde opp i uoverensstemmelser. Det er begrenset hva skolen får gjort med det som foregår på fritiden. Regjeringen bør legge sterkere føringer på hva som får lov å tas inn i skolen. Dessverre har en del rektorer også berøringsangst. Russeklær bør forbys, det er uniformering og det vil vi jo ikke ha. Hvor vondt er det ikke når 10 av 15 navn i klassen står på genseren og ditt navn mangler. Anonymkode: fb998...646 Min datter forteller at russeklærne bryr de seg lite om. De vet hvem som er i gruppene uansett. Det verste er å se på Snapchat at utvalgte grupper samles, at noen grupper ikke er kule nok, og at enkelte ikke får være med på gruppe i det hele tatt. Anonymkode: a691a...41e
alfathealfa Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden (endret) Beklager å si det, men det er jo foreldrene til de her som står bak. Vi sa tidlig fra at vi ikke støttet stor russefeiring, ikke kom til å skrive under kontrakter for dem og ikke kom til å selge dopapir osv for dem. De laget seg en fin gruppe med russ fra flere klasser og flere skoler, kjøpte seg genser, gjorde alt on budget, laget logo og russesang selv og hadde slipp-fest. De lagde russefrokost og noen ting til. Gikk veldig fint. Her er det vanlig at alle kan komme - de selger billetter til fester, for de avtaler med utesteder å ha russekro eller slippfest. Så det er i grunnen om å gjøre at flest mulig kommer så de får solgt nok billetter 😄 Det er sånn vi hadde det i min tid. Da avtalte russestyret med et utested å ha russekro, så samlet vi oss der og utestedet hadde ølsalg. Det var vel gjerne torsdag, tror jeg. En litt stille dag for utestedet. Men mange skoler og fylkeskommuner nå jobber med inkluderende avgangsmarkering. Har dere sjekket hva skolen gjør? Endret 1 time siden av alfathealfa 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden alfathealfa skrev (8 minutter siden): Beklager å si det, men det er jo foreldrene til de her som står bak. Vi sa tidlig fra at vi ikke støttet stor russefeiring, ikke kom til å skrive under kontrakter for dem og ikke kom til å selge dopapir osv for dem. De laget seg en fin gruppe med russ fra flere klasser og flere skoler, kjøpte seg genser, gjorde alt on budget, laget logo og russesang selv og hadde slipp-fest. De lagde russefrokost og noen ting til. Gikk veldig fint. Her er det vanlig at alle kan komme - de selger billetter til fester, for de avtaler med utesteder å ha russekro eller slippfest. Så det er i grunnen om å gjøre at flest mulig kommer så de får solgt nok billetter 😄 Det er sånn vi hadde det i min tid. Da avtalte russestyret med et utested å ha russekro, så samlet vi oss der og utestedet hadde ølsalg. Det var vel gjerne torsdag, tror jeg. En litt stille dag for utestedet. Men mange skoler og fylkeskommuner nå jobber med inkluderende avgangsmarkering. Har dere sjekket hva skolen gjør? Vet skolen forsøker å samarbeide med russestyret om inkludering og arrangementer. Problemet er alt som foregår før russetiden starter. ts Anonymkode: a691a...41e 1
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #8 Skrevet 45 minutter siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet skolen forsøker å samarbeide med russestyret om inkludering og arrangementer. Problemet er alt som foregår før russetiden starter. ts Anonymkode: a691a...41e Er du en forelder eller er du eleven som ikke får bli med? Når min sønn var russ, han var på russebuss, var de veldig inkluderende. Det var flere busser, og alle var nok ikke like, men heldigvis var den sammensveisede gjengen som min sønn var sammen med slik. Det var også flere grupper som syntes det holdt i massevis med en enkel van, og der var vandreruss. Etter min mening har russetiden nå utartet, og den burde vært avviklet. Det er altfor mange som kjenner på utenforskap, og det som skal være en hyggelig feiring for alle sammen, blir til en fest for de utvalgte. Lett å si det for meg kanskje, men jeg synes man bare skal gi blaffen i hele greia. Jobb med skolen og resultatene, så kan du flire godt når du (eller sønnen/datteren) oppnår gode resultater og kan seile rett inn på et bra studie, mens festerne må ta opp igjen fag. Anonymkode: 3ad97...620
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #9 Skrevet 35 minutter siden Jeg er så glad for at min sønn var russ i 2020, så vi slapp alt dette Anonymkode: df5c6...6c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå