Gå til innhold

Dere som har flere barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var det yngste da det begynte å få søtsaker?

Foreløpig har det vært lett å ikke gi noe til 1 åringen når det eldre barnet har fått, vi har hatt bursdager osv. 

Men på et tidspunkt blir jo dette vanskelog når yngste skjønner at vi andre spiser noe godt, men når typisk er det?

Anonymkode: ef2e3...b2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de var 1 år he he..de fikk smake på kaker etc.. ikke at de spiste i lender..men litt is etc 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel var det yngste da det begynte å få søtsaker?

Foreløpig har det vært lett å ikke gi noe til 1 åringen når det eldre barnet har fått, vi har hatt bursdager osv. 

Men på et tidspunkt blir jo dette vanskelog når yngste skjønner at vi andre spiser noe godt, men når typisk er det?

Anonymkode: ef2e3...b2e

Yngste fikk smake kake på ettårsdagen og en liten skje is eller slikt ellers av og til, men ellers ikke noe særlig før 2 år. Storebror var 3,5 da hun ble født. Så fra 2 år ca var det naturlig at hun fikk litt lørdagsgodt når storebror fikk, men ikke mengder akkurat. 

Anonymkode: 56cbe...327

AnonymBruker
Skrevet

Det har nok vært omtrent samme alder på alke barna. De har nok smakt/spist kake fra ca 1 år. Desserter som semulepudding og rødgrøt kanskje litt før. De samme med is. Melkesjokolade også fra 1 år, annen sjokolade senere. Seigmenn på bursdagskaker. Jeg har ikke kontroll på hva de har fått av andre.

Anonymkode: f3ad6...91a

AnonymBruker
Skrevet

Eldste fikk ikke godteri, kaker, sukker etc før han var rundt 3. Da var lillesøster 1 år, og måtte nesten få litt hun også, for å ikke skape sjalusi, dårlig forhold mellom dem etc. Men de fikk aldri store mengder da de var så små, kunne være et veldig lite kakestykke i selskap, 2-3 sjokoladebiter på en lørdag o.l.

Anonymkode: d4cee...94b

AnonymBruker
Skrevet

Fikk kake og is, fra ca 1 år. Eldste var 6 år eldre. Og på lørdager så fikk minste en skål med bær, rosin, en kjeks eller lignende. Mens eldste fikk en liten skål godteri. 

Anonymkode: 51c15...cfe

AnonymBruker
Skrevet

Det har de fått tidligere og tidligere. Første ventet vi lenge. Hun elsker godteri, og kan nesten ikke styre seg. Føler det at vi holdt henne unna det gjorde det verre. Nr. 2 fikk smake allerede før ett år, typ kake i selskap osv. Hun er ikke veldig interessert i godteri. Siste er enda baby, men har fått smake en liten bit av en sjokolade og noe kake av besteforeldre. Jeg er ikke veldig nazi på det. 

Anonymkode: 4b060...4b7

Skrevet

ca 1 år alle tre gangene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun har fått fra 1 år. Ungene får ikke lassevis med godteri. Men får eldste vil gjerne yngste ha også. 

Anonymkode: 0531d...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Eldste fikk ikke noe særlig før 2 år, yngste har fått i selskaper o.l. fra 1 år.

Eldste (nå 3) får nå lørdagsgodt mens han ser barne-tv på lørdager, da steller vi yngste for kvelden i mellomtiden.

Er ikke så mange anledninger vi er i selskap og det er grobunn dor misunnelse, så det blir lite i totalen.

Anonymkode: 92453...e45

AnonymBruker
Skrevet

Eldste var ett år. Jeg var hjemmeværende så hun fikk smake litt sjokolade av meg. Hun fikk alltid smake kake i bursdager og sånt, spiste ikke veldig mye av det. Holdt liksom å smake, hun var mest glad i pupp. 

Så kom yngste. Husker jeg spiste is mens jeg ammet ham og han var vel rundt 5 måneder. Ungen heiste seg opp. Synes han skulle få smake 😂 

De er ganske sunne og avslappa til sukker begge to, vi har mye god sunn mat hjemme, så godisen er ikke særlig høydepunkt 

Anonymkode: cf3c6...99e

AnonymBruker
Skrevet

Fra 1 år begge. Ikke mye men kake eller is når vi var noe sted og bursdag. Evnt en sjokolade bit.

Anonymkode: d3550...c0d

AnonymBruker
Skrevet

Eldste var rundt 2 da hun fikk smake is eller kake med sukker. 4 nå og vi serverer enda ikke ekstremt mye godteri i helger osv. Litt innimellom. Minste er over 1 år men skal ikke få noe heller før rundt 2. Bruker banan som søtning på det meste 1 åringen skal ha. 4 åringen liker som regel de kakene/muffinsene også.

Anonymkode: ab08e...305

Skrevet

Etterhvert som man får flere blir man stadig mindre opptatt av det der. 😂🙈 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tre år med eldste, to år nr 3 (1 år mellom dem),  1 år nr 3 (som igjen er 1 år yngre enn nr 2). Nr 4 sikkert før han fylte 1 år 😅 Men ingen bryr seg om godteri, kaker, boller eller lignende. Kan ha det stående fremme til det kastes. 

Anonymkode: 2f5ef...019

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre. Eldste var fire da han fikk noe anna enn bær til godteri. Fikk kaker når vi var på besøk hos folk og bursdag. 
Mellomst var rundt 1,5 år. Yngste var 10 mnd da kan fikk kake første gang i storebror sin bursdag. Godteri klarte vi dra litt lenger, for han fikk babygodis (maispinner, smoothiebiter etc) da de andre to fikk lørdagsgodt. Men det varte ikke så lenge før han skjønte det var forskjell. 

Anonymkode: 327e3...c1c

Skrevet

Fra rundt ett år. 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (På 27.8.2026 den 12.09):

Når de var 1 år he he..de fikk smake på kaker etc.. ikke at de spiste i lender..men litt is etc 

Haha samme her, etter fire barn! Vi tok besteforeldre i å gi yngste kake i dåpen hennes (hun var 4 mnd.) og var litt sånn «😳… ok la gå…», hadde det vært får første hadde vi jo laget den scenen😂

Anonymkode: ed8fb...ce2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kaker og slikt rundt 9mnd-1 år. Godteri ca 3 år. Brus 4-5 år. Men skal sies at ingen av mine barn var veldig opptatt av godteri, og ingen liker brus, så det var ikke den store prestasjonen😂

Anonymkode: 3d28e...cca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...