AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Noen som vil hjelpe meg å tolke desse svarene? Har time til legen rett over helga, men er litt bekymret for ene prøven. Prøvene ble tatt for at jeg har lagt på jern en god stund og er mye svimmel og uvel. Aner ikke hvorfor han har slengt på en alat-prøve. Anonymkode: 6fd7b...316
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Fra ai. Ja. Det er særlig to ting jeg legger merke til her: ALAT har steget, mens jernprøvene samlet sett ikke tyder på for mye jern. Leverprøven ALAT ALAT: 68 U/L Referanse: 10–45 Tidligere 11. juli 2025: 29 U/L 68 er altså en moderat forhøyelse, omtrent 1,5 ganger øvre referansegrense. Det betyr at leverceller lekker litt mer ALAT enn normalt, men dette nivået alene tyder ikke på alvorlig leverskade eller leversvikt. Det som er interessant er at den har gått fra 29 → 68. Derfor ville jeg sett ALAT sammen med de andre leverprøvene, særlig ASAT, ALP, GGT og bilirubin. En enkelt ALAT på 68 kan blant annet påvirkes av fettlever, medisiner, alkohol, infeksjon og også hard fysisk trening de siste dagene. Jernprøvene Her ser det egentlig ganske greit ut: Prøve Resultat Referanse Tolkning Jern 22 µmol/L 9–34 Normal Transferrin 3,8 g/L 2,0–3,6 Litt høy TIBC 95 µmol/L 49–83 Høy Transferrinmetning 23 % 10–50 Normal Transferrin og TIBC henger sammen. Når transferrin er høyt, blir TIBC også gjerne høyt. Dette betyr at blodet har relativt stor kapasitet til å binde jern. Det kan blant annet ses når kroppens jernlagre begynner å bli lave, selv om selve serum-jernet fortsatt er normalt. Derfor er den viktigste prøven jeg savner her ferritin. Hvis ferritin også er lavt, blir bildet mye mer forenlig med lave jernlagre/jernmangel. Men transferrinmetningen på 23 % er helt fin, så disse prøvene viser ikke noen uttalt jernmangel. Anonymkode: 9af77...2d0
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden ALAT-prøve kan slenges på når det er mistanke eller indikasjon på leverpåvirkning. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/lever/alat-alanin-aminotransferase Anonymkode: 67dc2...f06
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Takk for svar, tror ferritin er på normalen. Anonymkode: 6fd7b...316
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå