Gå til innhold

Tolke blodprøve svar.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vil hjelpe meg å tolke desse svarene? Har time til legen rett over helga, men er litt bekymret for ene prøven. 

Prøvene ble tatt for at jeg har lagt på jern en god stund og er mye svimmel og uvel. Aner ikke hvorfor han har slengt på en alat-prøve. 

IMG_7935.jpeg

IMG_7933.png

Anonymkode: 6fd7b...316

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra ai.

Ja. Det er særlig to ting jeg legger merke til her: ALAT har steget, mens jernprøvene samlet sett ikke tyder på for mye jern.

Leverprøven ALAT

ALAT: 68 U/L

Referanse: 10–45

Tidligere 11. juli 2025: 29 U/L

68 er altså en moderat forhøyelse, omtrent 1,5 ganger øvre referansegrense. Det betyr at leverceller lekker litt mer ALAT enn normalt, men dette nivået alene tyder ikke på alvorlig leverskade eller leversvikt.

Det som er interessant er at den har gått fra 29 → 68. Derfor ville jeg sett ALAT sammen med de andre leverprøvene, særlig ASAT, ALP, GGT og bilirubin. En enkelt ALAT på 68 kan blant annet påvirkes av fettlever, medisiner, alkohol, infeksjon og også hard fysisk trening de siste dagene.

Jernprøvene

Her ser det egentlig ganske greit ut:

Prøve

Resultat

Referanse

Tolkning

Jern

22 µmol/L

9–34

Normal

Transferrin

3,8 g/L

2,0–3,6

Litt høy

TIBC

95 µmol/L

49–83

Høy

Transferrinmetning

23 %

10–50

Normal

Transferrin og TIBC henger sammen. Når transferrin er høyt, blir TIBC også gjerne høyt. Dette betyr at blodet har relativt stor kapasitet til å binde jern.

Det kan blant annet ses når kroppens jernlagre begynner å bli lave, selv om selve serum-jernet fortsatt er normalt. Derfor er den viktigste prøven jeg savner her ferritin. Hvis ferritin også er lavt, blir bildet mye mer forenlig med lave jernlagre/jernmangel.

Men transferrinmetningen på 23 % er helt fin, så disse prøvene viser ikke noen uttalt jernmangel.

Anonymkode: 9af77...2d0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, tror ferritin er på normalen. 

IMG_7939.png

Anonymkode: 6fd7b...316

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...