Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe andre som har hatt det. Nylig fått det påvist. Ikke vaksinert siden jeg var lite barn(angrer på å ikke ha fylt på ja!) . Har det ganske jævlig. Får Max en time søvn i slengen før hosteanfallene slår inn. Generell sykdomsfølelse og helt utslitt etter snart 3 uker med hosting, værre nå siste uken. Starter antibiotika for 3 dager siden og er sykemeldt en uke…. Hvordan var ditt forløp og når kan jeg håpe på å føle meg bedre ? Jeg lider 😩

Anonymkode: 021eb...eb8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da håper jeg du heretter fyller på vaksinene hvert tiende år.

Anonymkode: d3015...0d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Datter(da 13 år) hadde det i fjor vår..ble ikle testrt for det da alle leger vi var hos de første 2 mnd sa der var langvarig virus. Da vi bad om å  bli henvist til barnelege(som tok 5 uker til grunnet ventetid og sykdom hos legen), kunne ikke hun si spesifikt, men datter fikk en 7 dagers kur med antibiotika(mener jeg å huske), fordi sykehistorien fra starten var veldig typisk, men ville ikke fått noe test utslag så lenge etter symtomstart. Medisin hjalp, hun sluttet å hoste nesten med en gang....

Hadde utrolig vondt av henne, og var jevnlig hos legen og legevakt. Hun hadde feber, men hostet dag og natt helt til hun kastet opp slim. Hun visste hva som ventet, og gruet seg til å hoste. Søvnen var der så som så med for hele familien. Hun gikk var hjemme fra skolen ca 1 uke, og deretter ble alt av fritidsinteresser , besøk og annet. Hun orket det ikke uansett. 

Masse god bedring👍

Anonymkode: ced9c...0df

AnonymBruker
Skrevet

Fra gammelt av ble det sagt ‘6 uker opp og 6 uker ned’. 
Det stemmer også med min erfaring.

Anonymkode: e53d2...a51

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det for ca 12 år siden… varte i evigheter føltes det som, 3 mnd-ish. Var helt jævlig, man blir jo utslitt. Men det fikk meg til å slutte å røyke da 😅

Anonymkode: cdf9e...4ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da håper jeg du heretter fyller på vaksinene hvert tiende år.

Anonymkode: d3015...0d9

Du vet at du kan få selv om en er vaksinert.  Sønnen her fikk når han var 12 og fulgt hele vaksinasjon programmet 

Anonymkode: a6ac5...036

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noe andre som har hatt det. Nylig fått det påvist. Ikke vaksinert siden jeg var lite barn(angrer på å ikke ha fylt på ja!) . Har det ganske jævlig. Får Max en time søvn i slengen før hosteanfallene slår inn. Generell sykdomsfølelse og helt utslitt etter snart 3 uker med hosting, værre nå siste uken. Starter antibiotika for 3 dager siden og er sykemeldt en uke…. Hvordan var ditt forløp og når kan jeg håpe på å føle meg bedre ? Jeg lider 😩

Hadde det for 6 år siden. Grusomt var det. Svimte av under kikeanfall, grusom følelse det å bli kvalt. Slimet renner og til slutt kaster man opp. 

Jeg hadde anfall i ca 3 mnd. Første mnd, anfall ca hvert 10 minutt. Etter hvert et par ganger for dagen. 

Jeg fikk varig nedsatt lungekapasitet.

Jeg har tatt vaksine hvert 10. år, men fikk det (hardt) likevel. Ingen i familien ble smittet. 

Anonymkode: 4896b...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles 100dagers hoste av en grunn.

Anonymkode: 6e173...f67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ventoline hjelper, tro meg 😉 

Anonymkode: 8c6d4...3a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Stakkar ❤️

Anonymkode: 4f272...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Spurte legen om jeg kunne få det faktisk fordi jeg så at noen fikk det. Men den vikarlegen jeg var hos mente det ikke hadde noe for seg. Men kan spørre fastlege evt, jeg vil ha alt som kan hjelpe. Hvordan hjalp det deg ? Nå er det sånn at jeg helst ikke snakker eller trekker pusten med munnen fordi da får jeg hosteanfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge var dere som har hatt det sykemeldt? 

AnonymBruker
Skrevet

God bedring 

AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig å ha som voksen. Er jo når man er barn / helst da spedbarn at en helst ikke skal ha det..

jeg har i voksen alder hatt det flere ganger, da mens barna gikk i barnehage og immunforsvaret var langt nede… eneste som skjedde var kraftig hoste ja ;som jeg hos lege fikk hostesaft for.. og så mistet jeg stemmen i noen dager. Så var det som oftest over

Anonymkode: fb991...7f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2026 den 22.16):

Hadde det for 6 år siden. Grusomt var det. Svimte av under kikeanfall, grusom følelse det å bli kvalt. Slimet renner og til slutt kaster man opp. 

Jeg hadde anfall i ca 3 mnd. Første mnd, anfall ca hvert 10 minutt. Etter hvert et par ganger for dagen. 

Jeg fikk varig nedsatt lungekapasitet.

Jeg har tatt vaksine hvert 10. år, men fikk det (hardt) likevel. Ingen i familien ble smittet. 

Anonymkode: 4896b...8e6

Pleier overhode ikke være så dramatisk som du beskriver det for voksne mennesker. 

Det er vanlig og eneste man pleier å ha er ganske kraftig hoste, som lett lindres av hostesaft og hvile. Selve hosten kan vare lenge men den kraftige hosten kan gi seg fort.. og så kan man miste stemmen. 

Anonymkode: fb991...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Er nok store forskjeller på folk. Da jeg hadde det hadde jeg flere uker uten ordentlig nattesøvn pga hoste og brekninger. 

Skrevet

Det er forskjell på hvordan en tar det - men er en god grunn til at det er i vaksineprogrammet.
Hadde det for noen år siden og det var ikke greit. Ble liggende to uker på sykehus - og fikk bivirkningen at svimte av når hostet, så førerkortet røyk ett år.. Cosylan og andre hostedempende piller hjalp dog litt.

Men nå er alt vell og jeg vaksinerer meg mot alt 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...