Gå til innhold

Treningsnarkoman eller supermosjonist

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir dårlig om jeg ikke får trent. Kan trene to økter hver dag, står opp grytidlig for å trene og trener på kvelden. For det meste O2-trening. Vet at det er restitusjon jeg trenger, men klarer rett og slett ikke å ta det med ro. 
Andre som har det slik? Har vel trent 1 til to økter hver dag siden etter ferien og gjorde det samme før ferien. 
Med digger det da🥰

Anonymkode: 35480...19d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok? Gratulerer?

Anonymkode: 6320a...ce2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Blir dårlig om jeg ikke får trent. Kan trene to økter hver dag, står opp grytidlig for å trene og trener på kvelden. For det meste O2-trening. Vet at det er restitusjon jeg trenger, men klarer rett og slett ikke å ta det med ro. 
Andre som har det slik? Har vel trent 1 til to økter hver dag siden etter ferien og gjorde det samme før ferien. 
Med digger det da🥰

Det er de uthevede setningene jeg reagerer på: "Blir dårlig om jeg ikke får trent", og "vet at det er restitusjon jeg trenger, men klarer rett og slett ikke å ta det med ro".
Det å ikke klare hvile, og at du blir dårlig når du ikke får trent, er et faresignal!

Det du sier er at du er i en konstant "fight or flight"-modus.  Du forteller at du er adrenalindrevet, stresset, full av kortisol, og klarer ikke slappe av.

Du trener som en toppidrettsutøver, men lever du livet til en toppidrettsutøver?  Jeg tviler.
Mennesker flest gjør ikke det.
Toppidrettsutøveres jobb er trening - jeg regner med at trening ikke er jobben din?
Slapper du av mellom treningene, sover, spiser riktig og godt, eller har du en vanlig hverdag med jobb, familie og sosiale forpliktelser?

Slik du beskriver det er du på full fart mot overbelastning.  Hvis du kommer tid, hvor mye får du trent da?

Jeg har selv vært der hvor jeg brukte trening for å dempe uro  i kroppen, når det jeg egentlig behøvde var hvile.
Det endte med et veldig langvarig og ufrivillig opphold fra treningen.

Anonymkode: 5b43d...a78

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med digger det da🥰

Du virker hekta. Når du ikke klarer å ta hensyn til nødvendig restitusjon fordi du må trene nærmest som en tvang, har det gått for langt. Da er det økt fare for tretthetsbrudd, reds osv.

Anonymkode: b84fa...d0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke bra. Alle som trener vet at treningen bryter kroppen ned, og restitusjonen bygger den opp. 

Uten restitiusjon kommer du ingen vei. Annet enn nærmere en fot i graven. 

Du MÅ legge om kursen og legge inn ekte restitusjon. 

Anonymkode: ee2f3...cc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er de uthevede setningene jeg reagerer på: "Blir dårlig om jeg ikke får trent", og "vet at det er restitusjon jeg trenger, men klarer rett og slett ikke å ta det med ro".
Det å ikke klare hvile, og at du blir dårlig når du ikke får trent, er et faresignal!

Det du sier er at du er i en konstant "fight or flight"-modus.  Du forteller at du er adrenalindrevet, stresset, full av kortisol, og klarer ikke slappe av.

Anonymkode: 5b43d...a78

Jeg kjenner meg altfor godt igjen i dette. Jeg var treningsnarkoman fra veldig ung alder, men skjønte ikke at all treningen var min ubevisste mestringsstrategi for å dempe uro og føle meg bra. Dessverre førte dette til en overtreningssmell, som etter hvert ble til kronisk utmattelse. TS, ta grep før det er for sent!

Anonymkode: 7155d...7ea

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kjenner meg igjen, men har ikke vørt fult så ille som deg. Kjørte 5-7 crossfit økter med full intensitet og 1-2 styrkeøkter i uka + 10000 skritt daglig. Har ført til at jeg i 2026 stort sett har vært skadet, funket i mange år, men nå går det rett og slett ikke lenger. Er det ikke ryggen, er det knærne osv. Har trappet ned til 4 crossfit økter der 2 av de er sone 2 økter + 2 rolige styrkeøkter i uka, får bedre resultater og slipper skade på skade. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

You do you! Bare ikke pådra deg belastningsskader :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2026 den 19.58):

Med digger det da🥰

Hehe, lykke til den den skaden du kommer til å pådra deg innen kort tid! 

Anonymkode: 9ee1c...f8c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.8.2026 den 19.58):

Med digger det da🥰

Jeg tenker at om du en dag står i et dilemma der du må velge mellom å droppe trening eller henge med venner/dra på konsert o.l.: også velger du f.eks å være med vennene men det betyr at du må droppe trening. OG du klarer ikke å kose deg + at du går rundt å er irritert og frustrert fordi du valgte å si ja til venner istedenfor.... Da har du nok bikka over i det vi kaller å ha en overtreninglidelse.

Det finnes gode muligheter for å bli frisk igjen men det krever at du jobber med det. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De jeg kjenner som er sånn er umedisinert med ADHD. Må trene for å roe hjernen🫣

Anonymkode: 3ca20...2b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...