Gå til innhold

Hvilken våtfor til kattene mine ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger tips til kattemat. Jeg vil gjerne bytte til bedre kvalitet på foret til kattene. I tørrfor bruker jeg Royal Canin indoor for steriliserte katter (de er to innekatter og hannkatter), men jeg har gitt dem latz fordi den ikke lukter så fælt. 

Så er det slik : min eldste katt elsker latz, avføringen er perfekt, han er blank og fin i pelsen og veldig atletisk. 

Yngste pus: spiser alt han kommer over, vi må passe veldig på så han ikke får i seg noe han ikke skal.. vi kan ikke gå ut av rommet om vi har bestilt pizza feks for han går løs på hvitløkssausen. Og nå har han kanskje fått i seg noe merkelig igjen for han hadde løs mage idag. Han har også ekstremt mye pels, så hårballer kommer relativt ofte. 

Jeg trenger råd til hvordan og hvilket for av våtfor jeg kan integrere i kostholdet slik at yngste blir litt mer mett og kanskje som er bedre for pelsen hans. Avføringen hans lukter ikke så greit, selvom den er fast og fin. 

Kommer ikke til å kaste latzen og bytte alt med en gang, men gradvis og etterhvert se hvordan og hvilket som kattene liker ..mulig de må ha ett hver ??

Anonymkode: edb82...741

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katter er like forskjellige som alle andre dyr. Man må prøve og feile.

Nå er vel våtforet kos? Da er det jo ikke så viktig. 

Vår likte latz shreeds bare. Fikk 1 pose om dagen, som vi vannet ut, da det strengt tatt er sausen han ville ha. 

Ellers fikk han hills dental care da han lett fikk tannsten.

Kjenner en katt på 18 år. Spiser kun whiskas våtfor. Den er sunn og frisk.

Anonymkode: 5a6ae...fc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Katter er like forskjellige som alle andre dyr. Man må prøve og feile.

Nå er vel våtforet kos? Da er det jo ikke så viktig. 

Vår likte latz shreeds bare. Fikk 1 pose om dagen, som vi vannet ut, da det strengt tatt er sausen han ville ha. 

Ellers fikk han hills dental care da han lett fikk tannsten.

Kjenner en katt på 18 år. Spiser kun whiskas våtfor. Den er sunn og frisk.

Ja det er jo kosen bare, de liker godt våtmat, men så ser jeg at det tørrforet vi har nå ikke er like poppis som det vi hadde forrige gang , det var friskies(!). Men hvis jeg blander litt friskies inn i det spiser de ihvertfall litt mer av tørrforet. Synes de er relativt flinke til å drikke vann også (av alle vannglass).. 

De er fysne konstant, vi kan verken spise is eller yoghurt og ungene kan ikke spise grøt uten at de står oppi ansiktet vårt og prøver å ta det . Så derfor har jeg tenkt at de mangler noe. Ikke manerer, men næring.. derfor tenkte jeg litt sånn om jeg skulle vurdere å bytte ut noe 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja det er jo kosen bare, de liker godt våtmat, men så ser jeg at det tørrforet vi har nå ikke er like poppis som det vi hadde forrige gang , det var friskies(!). Men hvis jeg blander litt friskies inn i det spiser de ihvertfall litt mer av tørrforet. Synes de er relativt flinke til å drikke vann også (av alle vannglass).. 

De er fysne konstant, vi kan verken spise is eller yoghurt og ungene kan ikke spise grøt uten at de står oppi ansiktet vårt og prøver å ta det . Så derfor har jeg tenkt at de mangler noe. Ikke manerer, men næring.. derfor tenkte jeg litt sånn om jeg skulle vurdere å bytte ut noe 

Noen katter er sultne hele tiden, andre ikke. Samme med hunder og ja oss mennesker. 

Er du redd de mangler noe så tar du de til dyrlege og veier de, tar blodprøver og helsesjekk.

Har de passe vekt og ingen mangler, så er de bare lystne på absolutt alt.

Min katt slikket gulvet for smuler. Han var umulig å mette. Han ble overvektig da han spiste absolutt alt ute som inne. Slanket vi han, så fråtset han i fugler og mus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Noen katter er sultne hele tiden, andre ikke. Samme med hunder og ja oss mennesker. 

Er du redd de mangler noe så tar du de til dyrlege og veier de, tar blodprøver og helsesjekk.

Har de passe vekt og ingen mangler, så er de bare lystne på absolutt alt.

Min katt slikket gulvet for smuler. Han var umulig å mette. Han ble overvektig da han spiste absolutt alt ute som inne. Slanket vi han, så fråtset han i fugler og mus.

Ja kan egentlig gjøre det. Er ikke lenge siden han ene var der ifbm kastrering og en gang for vask ... Da var han innafor normalen iht vekt, men har ikke målt verdier ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begynne å lese ingrediensene så slipper du å spørre på nett, for da er det bare å lese ingrediensene på det man vurderer å kjøpe. F.eks Wild Freedom, Rosie's Farm, Mac's, Feringa. Dette er relativt ren mat der man vet hvor all proteinet kommer fra. Ellers har du f.eks Animonda Carny som bruker mye animalske biprodukter men som ellers er ganske rent (ikke masse rare fyllstoffer, sukker osv). Musti sin Nutrima er også ganske bra. Hvis pusene spiser våtfor hver dag bør det være fullfor og ikke supplement ("kos"). 

Anonymkode: 48d3c...855

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan jo begynne å lese ingrediensene så slipper du å spørre på nett, for da er det bare å lese ingrediensene på det man vurderer å kjøpe. F.eks Wild Freedom, Rosie's Farm, Mac's, Feringa. Dette er relativt ren mat der man vet hvor all proteinet kommer fra. Ellers har du f.eks Animonda Carny som bruker mye animalske biprodukter men som ellers er ganske rent (ikke masse rare fyllstoffer, sukker osv). Musti sin Nutrima er også ganske bra. Hvis pusene spiser våtfor hver dag bør det være fullfor og ikke supplement ("kos"). 

Anonymkode: 48d3c...855

Takk for svar :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...