Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å jobbe 2 uker uten en fridag? Jeg skal spare opp flexitid sånn at jeg kan ta en uke fri på høsten. Tenkte da og jobbe 3-4 timer på mine fridager. Og de 3-4 timene tar jeg ut i fri senere. Men da blir det 2-3 uker uten en hel fridag. Får ett par halve fridager. Er det lov?  Min leder sier nei, men jeg er usikker. 

Anonymkode: 39ae0...28e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at du skal jobbe lørdag og søndag i to uker for å kunne ta ut høstferie?

Tror ikke det er lov, nei.

Anonymkode: fb898...185

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper lederen din har rett her. Du har vel en kjernetid på jobb du ikke bare kan droppe jobb en uke.

Anonymkode: 26243...b73

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det lov å jobbe 2 uker uten en fridag? Jeg skal spare opp flexitid sånn at jeg kan ta en uke fri på høsten. Tenkte da og jobbe 3-4 timer på mine fridager. Og de 3-4 timene tar jeg ut i fri senere. Men da blir det 2-3 uker uten en hel fridag. Får ett par halve fridager. Er det lov?  Min leder sier nei, men jeg er usikker. 

Arbeidsmiljøloven er den som regulerer arbeidstid. Du kan maks jobbe 9 timer (11 timer i noen unntak) i døgnet, og du skal ha 35 timers sammenhengende hvile i løpet av 7 dager. Så nei; du har ikke lov til å jobbe hver dag i 14 dager. Lederen din har rett.

Anonymkode: 6c8d3...edf

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lov, her har leder rett. Det blir brudd på AML. 

Anonymkode: 1575d...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan vi fritt jobbe inn timer mellom kl 06-08 om morgenen, og fra kl 1530-19 ettermiddag. Lørdag kan vi jobbe noen timer, men skal i utgangspunktet ikke jobbe søndager uten etter avtale med leder. Timene tar vi fritt ut mellom kl 08-09 om morgenen, og fra kl 1430 ettermiddag. Skal vi avspasere hele dager/innenfor kjernetiden, må vi spørre leder om det er greit i forhold til driften ellers og andre friønsker. 

Anonymkode: bc282...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det lov. Gjør det hele tiden. 

I ditt tilfelle, kan du ikke føre alt på lørdag selv om du fordeler det på søndag også?

Anonymkode: c4f1d...2b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da bør du heller jobbe en time mer pr dag, men avklar med leder. Avklar og om det faktisk er et alternativ at du avspaserer en uke i strekk hos dere.
Å jobbe på fridagene blir overtid, ikke fleksitid. 

Anonymkode: 6394c...35d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven er den som regulerer arbeidstid. Du kan maks jobbe 9 timer (11 timer i noen unntak) i døgnet, og du skal ha 35 timers sammenhengende hvile i løpet av 7 dager. Så nei; du har ikke lov til å jobbe hver dag i 14 dager. Lederen din har rett.

Nei dette stemmer ikke. Loven definerer alminnelig arbeidstid, men det er lov å avtale gjennomsnittsberegning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da bør du heller jobbe en time mer pr dag, men avklar med leder. Avklar og om det faktisk er et alternativ at du avspaserer en uke i strekk hos dere.
Å jobbe på fridagene blir overtid, ikke fleksitid. 

Anonymkode: 6394c...35d

Nei, på min arbeidsplass er det ytre kjernetid på lørdag og dermed lov. Vanlig kontorarbeid i stor kommune.

I praksis er det ingen som reagerer om man jobber søndag også.

Men leder har lov til å si nei. 

Skrevet

Du må følge arbeidsavtalen Ts. Sannsynligvis har sjefen din rett.

I tillegg er det ikke bare å opparbeide seg fri og ta den ut når du ønsker det. Du må avklare slike ting med leder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kan vi det. Har adm-stilling (jobber ikke med adm) med fritak fra overtid. Jobber da gjerne 50-60 timers uker og tar avspasering når det passer. Tar f.eks en ekstra måned ferie i vinterhalvåret. Vi bryter ikke med aml og holder oss innenfor visse krav. Har full frihet til å jobbe når jeg vil så lenge jobben blir gjort.

Dette grunnet sesongbasert arbeid, kan f.eks ikke jobbe når det er snø ute.

Anonymkode: ce3a9...f1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei dette stemmer ikke. Loven definerer alminnelig arbeidstid, men det er lov å avtale gjennomsnittsberegning.

Det er helt riktig, jeg utelot det for å komplisere unødvendig. Det er ikke en gjennomsnittsberegning TS skal gjøre, det krever uansett drøfting med tillitsvalgt og en avtale. Ikke noe en arbeidstaker bare kan gjøre selv. Å ha døgnhvile og ukehvile er ikke bare en rettighet, men også en plikt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvom det er mulighet for å opparbeide plusstid kan du ikke bryte aml og tariffavtaler ifht hviletid og max antall timer i uke/pr fire uker. (Jeg har vært avdelingsleder i oslo kommune med samme ytre kjernetid som du beskriver. Dessuten skal ikke opparbeiding av plusstid gå på bekostning av samarbeid og kvalitet på arbeidet. Noe det oftest gjør når man jobber sånn du beskriver. Dessuten kan det være retningslinjer på at man ikke skal målrettet bruke opparbeiding av plusstimer til å avvikle flere fleksdager som en ferie.

Anonymkode: e5d59...a4e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du jobber med. Hva står det i tariffavtalen og i kontrakten din?

Jeg jobber 10 uker i strekk, helt lovlig.

Anonymkode: 6c874...05d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hos oss er det lov. Gjør det hele tiden. 

Da har dere enten gjort en skriftlig avtale om det hos dere, noe som ikke er hovedregelen. Eventuelt er det en arbeidsplass der man bare driter i arbeidsmiljøloven.

Arbeidsgiver plikter å passe på at arbeidstakerne overholder arbeidstidsbestemmelsene, og skal i utgangspunktet ikke tilrettelegge for brudd på dette. Å jobbe for mye, selv om det bare er i perioder, koster faktisk mer for helsa enn den fritiden du klarer å få ut av det. Sykemeldinger er verken i arbeidsgivers eller din interesse. Derfor kan de si nei. 

Anonymkode: ae146...65f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har dere enten gjort en skriftlig avtale om det hos dere, noe som ikke er hovedregelen. Eventuelt er det en arbeidsplass der man bare driter i arbeidsmiljøloven.

Arbeidsgiver plikter å passe på at arbeidstakerne overholder arbeidstidsbestemmelsene, og skal i utgangspunktet ikke tilrettelegge for brudd på dette. Å jobbe for mye, selv om det bare er i perioder, koster faktisk mer for helsa enn den fritiden du klarer å få ut av det. Sykemeldinger er verken i arbeidsgivers eller din interesse. Derfor kan de si nei. 

Kilder? 

Jeg jobber rotasjon, og under covid jobbet jeg opptil 14 uker i strekk, uten fridager. Mine asiatiske kollegaer jobber 4-8 måneder i strekk. Hvis man jobber i ett år får man kake (skjedde flere ganger under covid).

Jeg har aldri hørt om helseproblemer knyttet til antall dager jobbet uten fridager, så lenge man får x antall hviletimer per døgn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kilder? 

Jeg jobber rotasjon, og under covid jobbet jeg opptil 14 uker i strekk, uten fridager. Mine asiatiske kollegaer jobber 4-8 måneder i strekk. Hvis man jobber i ett år får man kake (skjedde flere ganger under covid).

Jeg har aldri hørt om helseproblemer knyttet til antall dager jobbet uten fridager, så lenge man får x antall hviletimer per døgn.

Her til lands har Stami har gjort en del undersøkelser på langturnuser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv flexitid, og bruker det hyppig til å ta langhelg der, planleggingsdag her, eller reise tidlig for et eller annet.

Flexitiden jobber jeg opp litt og litt, og om det er en søndag kveld eller onsdag er det ingen som bryr seg om, men jeg tror lederen min hadde stanset meg om jeg jobbet non stop i 14 dager for å ta ut en ferieuke. Det er noe med kost vs. nytte, og det kan hende lederen din er bekymret for at du skal gå på en smell, eller at kvaliteten på arbeidet ditt synker når du aldri får hentet deg inn.

Anonymkode: 0a0cf...b40

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv med gjennomsnittsberegning kan ikke mine i turnus jobbe mer enn 12 dager på rad, for man må ha en fridag per kalenderuke. Man kan ikke jobbe mandag-tirsdag, men kan jobbe tirsdag-lørdag. Så å jobbe flere uker hver eneste dag, er ikke lov.

Anonymkode: 96bb2...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...