Gå til innhold

Smerter i hendene ved kulde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det her begynte i fjor vinter. Oppdaget at hendene ble veldig smertefulle i kulde. Små, korte ting som å ta ut ladekabel fra bilen gjorde at jeg ble helt på gråten. Gjør det alltid uten noe på hendene. Kjøpte grisedyre votter som skulle være varme sånn at jeg klarte å måke snø. Nå klarer jeg knapt ta en øl/brus fra kjøleskapet på Kiwi. 

Det ser ikke ut som Raynauds syndrom da jeg ikke får noen fargeforskjeller på hender og fingre.

Først av alt har dere noen tips på løsninger sånn at jeg kan håndtere kulde. Veldig tynne hansker eller? Det er de små tingene i hverdagen jeg sliter med. Jeg erfarer jo at det bare blir verre. 

Noen ide om hva det kan være?

Anonymkode: 0c045...7e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt det slik i 20 år. Sjekket det for 20 år siden. De så ingenting og legen mente det kunne være begynnende gikt. Har ikle blitt verre med årene, så aldri sjekket igjen.

Tar varme bad og holder hendene under rennende varmt vann om morgenen på vinteren.

Bruker også fingervanter.

Anonymkode: 31567...410

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk det en vinter for 10-11 år siden; hendene verket helt ekstremt hver dag når jeg f.eks måtte skrape bilruten osv. Det merkelige var at året etter forsvant det, og nå har jeg det ikke lenger. 

Anonymkode: ef0cf...6c3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har noe liknende, hatt hele voksenlivet. Antakelig ikke så ille som deg. 

Men å vaske hendene i kaldt vann eller å skrelle en kald potet er så vondt.  Men ikke fargeforandring

Anonymkode: e1782...168

Skrevet

TS her.

Har selvfølgelig tatt det opp med legen, men han hadde ingen forklaring.

I dag kjøpte jeg en is i beger. Vondt å holde begeret så jeg måtte ha en serviett rundt. 

Anonymkode: 0c045...7e0

Skrevet

Inntar du nikotin?  Mulig bare trange blodårer. 

Om du ikke har påvist gikt eller Bekhterevs,så er kanskje det å skaffe deg en sekk og begynne å bokse.

Husk de fleste fastleger gidder ikke eller "skjønner ingen ting".

Er vel greit om du i det minste tar blodprøver eller blir henvist til revmatolog som er minst 60-70 år gammel som har litt peiling  

Anonymkode: d9d10...7da

AnonymBruker
Skrevet

Har du prikking og smerter på natta? Jeg hadde også mye smerter på vinteren. Ble operert for karpall tunnel, og det ble bedre med smerter på vinteren også. 

Anonymkode: ed0ef...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...