Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med å regne ut om det lønner seg å bli gjeldsfri?

Alternativ 1 bo i Oslo i to roms. 50% belåning. Ingen utleie.

Alternativ 2 flytte til gokk,  kjøpe liten enebolig og bli gjeldsfri. Bruke resten av inntekt til indeksfond. 15 000 - 20 000 i måneden i indeks.

Alternativ 3 flytte til gokk,  kjøpe større enebolig med utleiedel. 50% belåning. Forventer 10 000 inn med utleie.

Med boliglån, kan det lønne seg å gjøre det om til rammelån? eventuelt makse nedbetalingstid og putte resten i indeksfond? Inflasjonen spiser opp boliglånet?

Jeg får ikke til å sette opp regnestykkene. Jeg har lang tid til pensjonsalder, omtrent 35 - 40 år.

Anonymkode: d760a...415

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan man bo i gokk og ikke i sentrale strøk så er det aleine det mest besparende et menneske kan gjøre.

Anonymkode: 90856...f35

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

"Gokk" er da stedet du skal kjøpe en enebolig som vil gi deg netto 10 000 etter skatt og utgifter på en utleiedel som du betaler tilsvarende en to-roms i Oslo? Dette høres ut som et tankeeksperiment der du ikke helt har tenkt igjennom alt. 

Anonymkode: 41c1b...5a2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Gokk" er da stedet du skal kjøpe en enebolig som vil gi deg netto 10 000 etter skatt og utgifter på en utleiedel som du betaler tilsvarende en to-roms i Oslo? Dette høres ut som et tankeeksperiment der du ikke helt har tenkt igjennom alt. 

Jupp.

Er fortsatt muligheter.  Spør og kjøp "as is" før det er lagt ut for salg.

Anonymkode: b1426...e6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan man bo i gokk og ikke i sentrale strøk så er det aleine det mest besparende et menneske kan gjøre.

Ja jeg tenker i samme baner. Det frister å flytte ut og redusere gjeld.  Jeg har ikke noe behov for å bo midt i byen og jobben er flyttbar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja de finnes. Jeg ser eneboliger til samme pris for toromser i Oslo. Jeg kunne i teorien hatt samme boliglån,  men hatt hus med utleiedel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om du vil bo i Oslo eller ikke. Husk å regne med utgiftene som følger med en enebolig - de er store!! Skal du pusse opp badet til 400k, eller bytte tak til 500k, hvor mye blir det i måneden fordelt over 20 år? Det regnestykket er til å bli kvalm av. 
Jeg ville droppet enebolig i gokk med utleie. For mye jobb, for stor risiko. Særlig når du tar med kostnadene for å holde huset vedlike, se over. Da er alternativ nummer to mye bedre. 
Det er bare du som kan sette opp regnestykkene, for kun du har tallene og annen relevant informasjon. Kan du ikke nok matte, får du lære deg. Ikke være så lat at du lar KG tenke for deg. 

Anonymkode: 1c39a...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare vise en alternativ bolig for alternativ 1,2 og 3? Det ville gitt fryktelig mye mer kjøtt på beina om du ønsker hjelp til synsing. 

Anonymkode: 04ef6...de8

Skrevet

Hvor mye av boliglånet vil leieinntekter på alt 3 dekke? Om det uansett dekke lånet eller store deler av det så vil det være mest lønnsomt på sikt, men det du ikke kan si sikkert er boligpris oppgang og avkastning på fond.

Historisk sett så har fond slått boligprisene, og med de boligprisene vi har nå så kan jeg ikke se at de vil øke så pass at de slår fond fremover.

Ang rammelån, det er ikke lønnsomt i seg selv, men slik jeg bruker rammelånet er at jeg har det som frisk kapital når aksjemarkedet er i nedgang.
F.eks i fjor når Trump kom med toll så sank globalt indeks ca 20%, da tok jeg ut kapital ifra rammelånet og satt over i globalt indeks fond, det ga meg en avkastning på ca 22% ved ved årsslutt, da tok jeg ut igjen det jeg hadde "lånt" fra rammelånet og betalte tilbake, mens avkastningen får stå videre i fond og rente seg opp.
Jeg har og bufferen min stående i rammelånet.

Men ikke glem å ha en god sikkerhet iallfall om du eier enebolig så er det mye som kan skje, da trengs en god sikkerhet for å sikre det som stå i fond, enten at du har en god buffer eller ledig kapital på rammelån.
Å måtte ta ut ifra fond mens det er i nedgang er kostbart.

• Liker 2
Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

Hvor mye av boliglånet vil leieinntekter på alt 3 dekke? Om det uansett dekke lånet eller store deler av det så vil det være mest lønnsomt på sikt, men det du ikke kan si sikkert er boligpris oppgang og avkastning på fond.

Historisk sett så har fond slått boligprisene, og med de boligprisene vi har nå så kan jeg ikke se at de vil øke så pass at de slår fond fremover.

Ang rammelån, det er ikke lønnsomt i seg selv, men slik jeg bruker rammelånet er at jeg har det som frisk kapital når aksjemarkedet er i nedgang.
F.eks i fjor når Trump kom med toll så sank globalt indeks ca 20%, da tok jeg ut kapital ifra rammelånet og satt over i globalt indeks fond, det ga meg en avkastning på ca 22% ved ved årsslutt, da tok jeg ut igjen det jeg hadde "lånt" fra rammelånet og betalte tilbake, mens avkastningen får stå videre i fond og rente seg opp.
Jeg har og bufferen min stående i rammelånet.

Men ikke glem å ha en god sikkerhet iallfall om du eier enebolig så er det mye som kan skje, da trengs en god sikkerhet for å sikre det som stå i fond, enten at du har en god buffer eller ledig kapital på rammelån.
Å måtte ta ut ifra fond mens det er i nedgang er kostbart.

Jeg gjør begge deler, både utleie i egen bolig, og rammelån for å ha fleksibiliteten på den siden, så fond kan kjøpes når det er gunstig. 

Skrevet

Nr. 1 for å være gjeldfri er å ikke stifte gjeld. Problem løst. #yourewelcome

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som kan hjelpe meg med å regne ut om det lønner seg å bli gjeldsfri?

Alternativ 1 bo i Oslo i to roms. 50% belåning. Ingen utleie.

Alternativ 2 flytte til gokk,  kjøpe liten enebolig og bli gjeldsfri. Bruke resten av inntekt til indeksfond. 15 000 - 20 000 i måneden i indeks.

Alternativ 3 flytte til gokk,  kjøpe større enebolig med utleiedel. 50% belåning. Forventer 10 000 inn med utleie.

Med boliglån, kan det lønne seg å gjøre det om til rammelån? eventuelt makse nedbetalingstid og putte resten i indeksfond? Inflasjonen spiser opp boliglånet?

Jeg får ikke til å sette opp regnestykkene. Jeg har lang tid til pensjonsalder, omtrent 35 - 40 år.

Problemet med å bosette seg på bøgda er ofte at lønna kan bli dårlig. Hadde heller spart penger i fond enn å dille med utleie.

God lønn, billig bolig og spare i fond.  

Anonymkode: ea3ea...714

• Liker 2
Skrevet

Langt i gokk kan boligverdien falle og lønna være lav. Hva med en mellomting, å bosette seg i en mellomstor by med ok bolig- og arbeidsmarked og passe avstand til Oslo? Jeg tenker på steder som Moss eller Fredrikstad, Tønsberg, Hamar osv. Der får man en stor enebolig med utleiedel for mindre enn det 60m2 leilighet koster på Nordstrand. 

Skrevet

Gokk er lavere lønnet. Lenger reisevei. Sannsynligvis ikke verdistigning på boligen. 

Og spørsmålet er om du vil trives? Det er stor forskjell på sentralt i oslo og "gokk". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytta ut, men siden jeg delvis måtte være på jobb, brukte jeg uhorvelig mye tid på jobb de dagene pga. reisevei. 
Endte opp med å ikke være verdt det. 

Kan man flytte ut og beholde god lønn, og ikke ønsker å bruke alle byens tilbud ofte, så hadde iallfall jeg flyttet på dagen. 

Anonymkode: 58917...e1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor jobber du? Hvordan blir pendlingen? 

Anonymkode: 0290b...935

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva mener du med gjeldsfri? Du er gjeldsfri som nyfødt? Mener du at du vil eie bolig uten gjeld? Eller pensjonere deg som 30-åring?! Du kan vel leie bolig og ikke ta opp lån, hurra du er gjeldsfri! Hva vil du?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja. I gokk kan man sitte alene i tussmørket og spise havregraut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og hva mener du med gjeldsfri? Du er gjeldsfri som nyfødt? Mener du at du vil eie bolig uten gjeld? Eller pensjonere deg som 30-åring?! Du kan vel leie bolig og ikke ta opp lån, hurra du er gjeldsfri! Hva vil du?

Det kommer da veldig godt frem i første inlegg, TS skal kjøpe bolig og i dette tilfelle er det scenariorer der TS kan kjøpe bolig uten gjeld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på en ting TS, tar du innover deg risikoen det er med Fond, eller tenker du at de neste 20årene vil bli like eller bedre enn de forrige 20år på børs??? 

Anonymkode: bd1bd...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...