Gå til innhold

Infeksjon i tå

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått infeksjon i tåen, usikker på om det er inngrodd negl eller neglerotsbetennelse, men hele tåen er rød og vond og litt sår på ene siden. 
Fikk i stad ut en mini «klump» med hud? Når jeg skrapet litt og det hjalp litt. Bruker rens med saltvann og bacimycin. 

Spørsmålet mitt er at jeg har hatt på neglelakk fra før dette skjedde og fått skrapet bort det meste av neglelakken lang s siden, men hva skal jeg gjøre med resten? Det må jo gjøre veeeldig vondt å bruke neglelakksfjerner der nå?

Anonymkode: 6258f...146

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men siden hele tåen er rød og vond - kontakt legevakten i kveld!

Ring legevakten og hør om de vil se på det.

Hvis legevakten mener det kan vente (trolig ikke), ring fastlegen din i morgen tidlig og få akuttime i morgen.

Men ring legevakten NÅ!

(Neglelakk og fjerning av den er det minst viktige nå.)

Anonymkode: 17176...503

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke for å skremme deg, men siden hele tåen er rød og vond - kontakt legevakten i kveld!

Ring legevakten og hør om de vil se på det.

Hvis legevakten mener det kan vente (trolig ikke), ring fastlegen din i morgen tidlig og få akuttime i morgen.

Men ring legevakten NÅ!

(Neglelakk og fjerning av den er det minst viktige nå.)

Å, er det såpass tror du? Vil ikke være overhysterisk heller🥹 ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å, er det såpass tror du? Vil ikke være overhysterisk heller🥹 ts

Det er såpass at hadde det vært meg, så hadde jeg kontaktet før hele tåen ble rød.

Når hele tåen din er rød og vond tyder det på en større infeksjon, og da kan det raskt gå over i blodforgiftning!

Det må ikke være så alvorlig hos deg, men i slike tilfeller må man la lege ta den vurderingen, og den bør tas i kveld. Skulle det bli verre, da kan det endre seg enormt mye bare på få timer, og det er mange timer til fastlegekontoret åpner.

Du er IKKE hysterisk om du kontakter legevakten med dette nå i kveld!

Ring legevakten nå, du! Og pass på at du presiserer at hele tåen er rød og vond!

❤️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har grønnsåpe, så bland en klunk grønnsåpe i passe varmt vann og bad foten i 10-20 min. Ring fastlegen imorgen for ytterligere hjelp. 

Hvis du ikke har grønnsåpe hjemme, så ville jeg dratt ut for å kjøpe nå i kveld. Er veldig effektivt. 

Anonymkode: 141f5...ae8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La neglelakken være. Fortsett med bacimycin. Det hadde jeg gjort. Går stort sett kjapt over med bacimycin. 

Anonymkode: 83c9c...f16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blandet ut øott Grønnsåpe og lagt tåa i bløtt en time. Fungerer for meg. Så tatt på plaster med bomullsdott og grønnsåpe. Surre en brødpose rundt natta gjennom.

Anonymkode: f72a1...36c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du har grønnsåpe, så bland en klunk grønnsåpe i passe varmt vann og bad foten i 10-20 min. Ring fastlegen imorgen for ytterligere hjelp. 

Hvis du ikke har grønnsåpe hjemme, så ville jeg dratt ut for å kjøpe nå i kveld. Er veldig effektivt. 

Anonymkode: 141f5...ae8

Vanlig grønnsåpe til husvask? Apotekene er stengt nå.. ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanlig grønnsåpe til husvask? Apotekene er stengt nå.. ts

Ja, det funker like bra som medisinsk grønnsåpe

Anonymkode: 36559...407

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fått infeksjon i tåen, usikker på om det er inngrodd negl eller neglerotsbetennelse, men hele tåen er rød og vond og litt sår på ene siden. 
Fikk i stad ut en mini «klump» med hud? Når jeg skrapet litt og det hjalp litt. Bruker rens med saltvann og bacimycin. 

Spørsmålet mitt er at jeg har hatt på neglelakk fra før dette skjedde og fått skrapet bort det meste av neglelakken lang s siden, men hva skal jeg gjøre med resten? Det må jo gjøre veeeldig vondt å bruke neglelakksfjerner der nå?

Hvis hele (som i faktisk hele) tåen er rød og vond, tar du kontakt med legevakt ja!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Hvis det er skikkelig ille anbefaler jeg at du ringer legevakten. Det kan være du må ta antibiotika. Hvis betennelsen går ned etter en uke eller to med antibiotika/behandling med fotbad og avlastning anbefaler jeg deg å ta kontakt med en flink fotterapeut i nærheten av der du bor. God bedring💖

Anonymkode: 25b80...021

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg har hele tåen blitt rød og varm ved negelrotbetennelse. Jeg har brukt grønnsåpevann i 15-30 minutter 2-3 ganger pr dag i noen dager, kanskje 4-7 dager. Begynner bli en stund siden sist, så husker ikke antall dager helt. 

Alltid brukt vanlig Krystall Grønnsåpe, helt til jeg kjøpte medisinsk grønnsåpe i forbindelse med sårrens på katt. 

Men jeg har hatt negelrotbetennelse flere ganger siden barndommen, og i barndommen hadde jeg det nesten årlig, så jeg har ikke vært i tvil på hva det er. Hvis du er i tvil, så ringer du lege. 

Angående neglakkfjerner, så kommer det til å svi herfra til månen 😅 ta en bomullpad og brett sammen, slik at du får en spiss, og ikke dynk den i neglelakkfjerner. På den delen av neglen som er nærmest det betente området kan du bruke q-tip. Dette er en måte for å forhindre best mulig at du får neglelakkfjerner i såret, men det tar mer tid, og kan være vondt å holde på så lenge hvis hele tåa er vond. Alternativt gjør man det raslt og brutalt, mye vondere, men over på noen sekunder. Uansett metode, ha grønnsåpevann stående klart så du kan dyppe foten i med en gang etterpå 😃

Anonymkode: 6f865...321

AnonymBruker
Skrevet

Heller edikk enn grønnsåpe. Edikk er antiseptisk.

Anonymkode: 35cc3...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...