Gå til innhold

Har du fettlever?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du fettlever? Hvordan ble det oppdaget? Og er leveren din bedre nå?

Anonymkode: 356be...f71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du fettlever? Hvordan ble det oppdaget? Og er leveren din bedre nå?

??

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt fettlever for over 10 år siden, ble skikkelig syk og hadde høye verdier på blodprøver. Er i bedre form nå men har ikke sjekket leveren igjen på mange år, brukte ultralyd da de sjekket den.

Anonymkode: a8958...ffa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt fettlever for over 10 år siden, ble skikkelig syk og hadde høye verdier på blodprøver. Er i bedre form nå men har ikke sjekket leveren igjen på mange år, brukte ultralyd da de sjekket den.

Gikk det over liksom? Hva kom det fra? Overvekt,alkohol elr?

AnonymBruker
Skrevet

Begynnende fettlever. Alle leververdier var bra igjen ved siste sjekk. Oppdaget ved akutt galleblære betennelse, ultralyd før operasjon.

Endret kosthold og økt aktivitetsnivå. Bonus - blodsukker, kolesterol og sånt har også blitt veldig bra. Ja, også har vekta gått vesentlig ned da :)

Anonymkode: 78b25...7dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Begynnende fettlever. Alle leververdier var bra igjen ved siste sjekk. Oppdaget ved akutt galleblære betennelse, ultralyd før operasjon.

Endret kosthold og økt aktivitetsnivå. Bonus - blodsukker, kolesterol og sånt har også blitt veldig bra. Ja, også har vekta gått vesentlig ned da :)

Okei! Vil du fortelle hvordan/hva du spiser? Fikk du operasjon med engang?

Skrevet

Nei, det har jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gikk det over liksom? Hva kom det fra? Overvekt,alkohol elr?

Ekstremt usunn livsstil, ikke alkohol. Røykte også, var ikke overvektig. Kuttet røyk og reduserte søtsaker. Leveren er utrolig flink til å reparere seg selv om man gjør en innsats.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei! Vil du fortelle hvordan/hva du spiser? Fikk du operasjon med engang?

Ble akutt operert for fjerning av galleblæra dagen etter ja - kom inn på akutten i løpet av natta.

Spiser bare normal, vanlig mat egentlig. Lav på fett da, naturlig nok. Men har økt inntaket av frukt og grønt ganske kraftig.

Passer på å spise en god porsjon grønt før jeg spiser måltider, alle måltider.

Spiser ikke saus. Bruker enten krydder direkte på maten, eller litt Drømmelett som jeg rører krydder i etter smak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ekstremt usunn livsstil, ikke alkohol. Røykte også, var ikke overvektig. Kuttet røyk og reduserte søtsaker. Leveren er utrolig flink til å reparere seg selv om man gjør en innsats.

Okei! Er det søtsaker som er det verste? 

AnonymBruker
Skrevet

Ble akutt operert for fjerning av galleblæra dagen etter ja - kom inn på akutten i løpet av natta.

Spiser bare normal, vanlig mat egentlig. Lav på fett da, naturlig nok. Men har økt inntaket av frukt og grønt ganske kraftig.

Passer på å spise en god porsjon grønt før jeg spiser måltider, alle måltider.

Spiser ikke saus. Bruker enten krydder direkte på maten, eller litt Drømmelett som jeg rører krydder i etter smak.

Okei takk!❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Fått fettlever påvist etter galleblærefjerning. Eneste mulighet jeg kan ha fått det er er overdrevet spising av frukt i flere år. Snakk om over 1 kg pr dag . Hadde aldri forhøyede leververdier på blodprøver. Skal sjekke lever med MR til februar. Meb regner med alt er i ordeb da jef har redusert inntak av fruktose drastisk.

Anonymkode: ce9b6...a70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fått fettlever påvist etter galleblærefjerning. Eneste mulighet jeg kan ha fått det er er overdrevet spising av frukt i flere år. Snakk om over 1 kg pr dag . Hadde aldri forhøyede leververdier på blodprøver. Skal sjekke lever med MR til februar. Meb regner med alt er i ordeb da jef har redusert inntak av fruktose drastisk.

Hehe, syns det er så merkelig. Men blir bekymret jeg da, sønnen min på 4 år spiser mye frukt. Er frukt farlig nå liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Drikker du alkohol foresten? Kan man ta seg ett glass vin med fettlever? Eller en fest? Jeg drikker sjeldent. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hehe, syns det er så merkelig. Men blir bekymret jeg da, sønnen min på 4 år spiser mye frukt. Er frukt farlig nå liksom?

Det er et ordtak som heter «alt med måte», det gjelder det meste i livet. 

Anonymkode: b328b...4a3

AnonymBruker
Skrevet

For et surrealistisk spørsmål! NEI, klart jeg ikke har det! 

Anonymkode: 8eca7...34d

AnonymBruker
Skrevet

Det er et ordtak som heter «alt med måte», det gjelder det meste i livet. 

Anonymkode: b328b...4a3

Ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...