AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Har du fettlever? Hvordan ble det oppdaget? Og er leveren din bedre nå? Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du fettlever? Hvordan ble det oppdaget? Og er leveren din bedre nå? Anonymkode: 356be...f71 ?? Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august Har hatt fettlever for over 10 år siden, ble skikkelig syk og hadde høye verdier på blodprøver. Er i bedre form nå men har ikke sjekket leveren igjen på mange år, brukte ultralyd da de sjekket den. Anonymkode: a8958...ffa
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hatt fettlever for over 10 år siden, ble skikkelig syk og hadde høye verdier på blodprøver. Er i bedre form nå men har ikke sjekket leveren igjen på mange år, brukte ultralyd da de sjekket den. Anonymkode: a8958...ffa Gikk det over liksom? Hva kom det fra? Overvekt,alkohol elr? Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august Begynnende fettlever. Alle leververdier var bra igjen ved siste sjekk. Oppdaget ved akutt galleblære betennelse, ultralyd før operasjon. Endret kosthold og økt aktivitetsnivå. Bonus - blodsukker, kolesterol og sånt har også blitt veldig bra. Ja, også har vekta gått vesentlig ned da Anonymkode: 78b25...7dd
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begynnende fettlever. Alle leververdier var bra igjen ved siste sjekk. Oppdaget ved akutt galleblære betennelse, ultralyd før operasjon. Endret kosthold og økt aktivitetsnivå. Bonus - blodsukker, kolesterol og sånt har også blitt veldig bra. Ja, også har vekta gått vesentlig ned da Anonymkode: 78b25...7dd Okei! Vil du fortelle hvordan/hva du spiser? Fikk du operasjon med engang? Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gikk det over liksom? Hva kom det fra? Overvekt,alkohol elr? Anonymkode: 356be...f71 Ekstremt usunn livsstil, ikke alkohol. Røykte også, var ikke overvektig. Kuttet røyk og reduserte søtsaker. Leveren er utrolig flink til å reparere seg selv om man gjør en innsats. Anonymkode: a8958...ffa
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okei! Vil du fortelle hvordan/hva du spiser? Fikk du operasjon med engang? Anonymkode: 356be...f71 Ble akutt operert for fjerning av galleblæra dagen etter ja - kom inn på akutten i løpet av natta. Spiser bare normal, vanlig mat egentlig. Lav på fett da, naturlig nok. Men har økt inntaket av frukt og grønt ganske kraftig. Passer på å spise en god porsjon grønt før jeg spiser måltider, alle måltider. Spiser ikke saus. Bruker enten krydder direkte på maten, eller litt Drømmelett som jeg rører krydder i etter smak. Anonymkode: 78b25...7dd
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ekstremt usunn livsstil, ikke alkohol. Røykte også, var ikke overvektig. Kuttet røyk og reduserte søtsaker. Leveren er utrolig flink til å reparere seg selv om man gjør en innsats. Anonymkode: a8958...ffa Okei! Er det søtsaker som er det verste? Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ble akutt operert for fjerning av galleblæra dagen etter ja - kom inn på akutten i løpet av natta. Spiser bare normal, vanlig mat egentlig. Lav på fett da, naturlig nok. Men har økt inntaket av frukt og grønt ganske kraftig. Passer på å spise en god porsjon grønt før jeg spiser måltider, alle måltider. Spiser ikke saus. Bruker enten krydder direkte på maten, eller litt Drømmelett som jeg rører krydder i etter smak. Anonymkode: 78b25...7dd Okei takk!❤️ Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august Fått fettlever påvist etter galleblærefjerning. Eneste mulighet jeg kan ha fått det er er overdrevet spising av frukt i flere år. Snakk om over 1 kg pr dag . Hadde aldri forhøyede leververdier på blodprøver. Skal sjekke lever med MR til februar. Meb regner med alt er i ordeb da jef har redusert inntak av fruktose drastisk. Anonymkode: ce9b6...a70
AnonymBruker Skrevet 24. august #13 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fått fettlever påvist etter galleblærefjerning. Eneste mulighet jeg kan ha fått det er er overdrevet spising av frukt i flere år. Snakk om over 1 kg pr dag . Hadde aldri forhøyede leververdier på blodprøver. Skal sjekke lever med MR til februar. Meb regner med alt er i ordeb da jef har redusert inntak av fruktose drastisk. Anonymkode: ce9b6...a70 Hehe, syns det er så merkelig. Men blir bekymret jeg da, sønnen min på 4 år spiser mye frukt. Er frukt farlig nå liksom? Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fått fettlever påvist etter galleblærefjerning. Eneste mulighet jeg kan ha fått det er er overdrevet spising av frukt i flere år. Snakk om over 1 kg pr dag . Hadde aldri forhøyede leververdier på blodprøver. Skal sjekke lever med MR til februar. Meb regner med alt er i ordeb da jef har redusert inntak av fruktose drastisk. Anonymkode: ce9b6...a70 Drikker du alkohol foresten? Kan man ta seg ett glass vin med fettlever? Eller en fest? Jeg drikker sjeldent. Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hehe, syns det er så merkelig. Men blir bekymret jeg da, sønnen min på 4 år spiser mye frukt. Er frukt farlig nå liksom? Anonymkode: 356be...f71 Det er et ordtak som heter «alt med måte», det gjelder det meste i livet. Anonymkode: b328b...4a3
AnonymBruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august For et surrealistisk spørsmål! NEI, klart jeg ikke har det! Anonymkode: 8eca7...34d
AnonymBruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et ordtak som heter «alt med måte», det gjelder det meste i livet. Anonymkode: b328b...4a3 Ja.. Anonymkode: 356be...f71
AnonymBruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august Levra omdanner karbohydrater (bl.a. sukker og stivelse) til fett. Når det pøses på med sukker og andre "raske" karbohydrater dag ut og dag inn, får levra det travelt. Da kan det oppstå en flaskehals i transporten av fett ut av levra, sånn at fettet hoper seg opp der inne. Det er fettlever. Løsningen på problemet er tilsvarende enkel (i det minste i teorien): Kutt ut sukker og andre næringstomme karbohydrater, som det finnes masse av i ultraprosessert mat. Og innført periodisk faste. Ikke småspis hele døgnet, men gi levra litt fri til å ta inn etterslepet i fett-distribusjonen. Hvis du greier å kutte ut ultraprosessert mat, vil du også slippe unna mye av linolsyren som skaper inflammasjon. Det vil gjøre det enklere for levra å reparere seg selv. Anonymkode: ee45f...548 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #19 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hehe, syns det er så merkelig. Men blir bekymret jeg da, sønnen min på 4 år spiser mye frukt. Er frukt farlig nå liksom? Anonymkode: 356be...f71 For mye fruktose er ikke bra. Man skal ikke fråtse i frukt. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Drikker du alkohol foresten? Kan man ta seg ett glass vin med fettlever? Eller en fest? Jeg drikker sjeldent. Anonymkode: 356be...f71 Ja, tar meg ett glass vin i ny og ned. Men drikker aldri mer enn 2 glass, liker ikke beruselse, så drikker derfor sjeldent og lite. Spiser også frukt, men max 1 om dagen. Alt med måte. Anonymkode: ce9b6...a70
AnonymBruker Skrevet 25. august #20 Skrevet 25. august Jeg har fettlever som følge av insulinresistens og reaktiv hypoglykemi. Drikker ikke alkohol og spiser ordinær mat (lite sukker osv). Følte meg nesten mistenkt for å ha et alkoholproblem da det ble oppdaget🥴 Anonymkode: 9242c...3cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå