Gå til innhold

Gift, felles økonomi og gaver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift selv og både fått og gitt gaver til eksen i løpet av årene. 

Ett par jeg kjenner er gift, felles økonomi og nå har mannen i forholdet kjøpt gave til konen. Dette fant jeg ut på fb hvor konen viser bilde av gaven og er så stolt over å ha så snill mann.

Gaven er en ganske så ny Volvo XC90 i fargen hun liker. 

En ting jeg tenker er at en så dyr gave er ikke noe denne mannen bare har tatt ut av en skuff og kjøpt til konen. Her er det lån i bildet og det går jo også ut over hele økonomien i forholdet.

Jeg synes det er så merkelig at dette skal være en gave til henne, når det er hele familien som vil ha dette som hovedbilen. De har en gammel Toyota som mannen bruker til og fra jobb.

Er det bare jeg som synes sånn dyre ting skal være en gave til én person eller er dere enige i at dette er jo noe som hele deres økonomi må betale på?

Anonymkode: 77ac3...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er noe å lage en tråd om?

Anonymkode: ecf41...aff

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Du får be dem redegjøre for sine økonomiske prioriteringer og tankegang rundt bilkjøp og -bruk, definisjonen av gaver og andre private detaljer du mener er av allmenn interesse...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser ikke problemet. Deres liv, deres økonomi. Dette er ikke noe du har noe med.

• Liker 3
Skrevet

Det er noe de får styre selv. Det er det samme for meg hva de kaller det. 

Anonymkode: 86401...da3

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det varierer hva folk legger i felles økonomi. Vi har separate lønns- og sparekonti. Hvis mannen hadde kjøpt bil til meg, innebærer det at han hadde brukt penger fra sine konti, evt tatt opp lån som han da betaler.

Når en av oss kjøper noe, dyrt eller billig, blir selvsagt totale likvide midler mindre. Så fremt vi har penger til det vi trenger, går det greit. Om det er snus, pepsi max eller bil som kjøpes, spiller liten rolle.

Anonymkode: f8f25...f76

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at dette er noe å lage en tråd om?

Daria skrev (8 minutter siden):

Du får be dem redegjøre for sine økonomiske prioriteringer og tankegang rundt bilkjøp og -bruk, definisjonen av gaver og andre private detaljer du mener er av allmenn interesse...

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Ser ikke problemet. Deres liv, deres økonomi. Dette er ikke noe du har noe med.

Jeg skal på ingen måte si noe om dette til paret, jeg synes bare det er merkelig at en bil til minst 600.000 kan betegnes som gave når ett lån på den går utover begge parter. Jeg vet hva de jobber med og det er ikke av de beste betalte jobbene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal på ingen måte si noe om dette til paret, jeg synes bare det er merkelig at en bil til minst 600.000 kan betegnes som gave når ett lån på den går utover begge parter. Jeg vet hva de jobber med og det er ikke av de beste betalte jobbene. 

Du antar. 
Han kan betjene lånet alene for sine penger, om det engang er et lån der.

Han kan ha arva, vunnet i lotto eller solgt en testikkel på svartebørsen. Hører de går for rundt 1,5 mill.

Anonymkode: 68838...997

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du at det er lån på bilen? Det kan faktisk være han unner henne mer enn han unner seg selv.

Du vet, det finnes jo de også.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette vil jo gjelde uansett hvor dyr gaven er, så lenge man har 100% felles økonomi.

Vi har helt felles, ville riktignok ikke kjøpt en bil i gave til hverandre, men uansett hvilken gave vi kjøper, så kjøpes den av felles midler. Vi lar ikke være å kalle det en gave av den grunn.

Anonymkode: 6972e...d5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det varierer hva folk legger i felles økonomi. Vi har separate lønns- og sparekonti. Hvis mannen hadde kjøpt bil til meg, innebærer det at han hadde brukt penger fra sine konti, evt tatt opp lån som han da betaler.

Når en av oss kjøper noe, dyrt eller billig, blir selvsagt totale likvide midler mindre. Så fremt vi har penger til det vi trenger, går det greit. Om det er snus, pepsi max eller bil som kjøpes, spiller liten rolle.

Anonymkode: f8f25...f76

Hvis mannen i dette forholdet har spart opp penger til å cashe ut bilen er det jo på en måte greit. Har han tatt opp lån, så går det utover hele husholdningen på ett vis.

Si de planlegger neste sommerferie og konen vil til syden fordi det har hun råd til å betale halvparten av. Mannen har ikke råd fordi han betaler ned på billånet. Dermed kan jo hele familien måtte være hjemme på ferie fordi billånet ødelegger + huslån og andre utgifter som kommer ved siden av normal husholdning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lønn forteller jo ingenting om hvor mye penger en person kan ha på konto. Selv har jeg uføretrygd som inntekt, men har ganske mye penger på både høyrentekonto og fond. Det jeg eier illustrer ikke et forbruk hos en som er trygdet.

🙃

Anonymkode: c2fca...45b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis mannen i dette forholdet har spart opp penger til å cashe ut bilen er det jo på en måte greit. Har han tatt opp lån, så går det utover hele husholdningen på ett vis.

Si de planlegger neste sommerferie og konen vil til syden fordi det har hun råd til å betale halvparten av. Mannen har ikke råd fordi han betaler ned på billånet. Dermed kan jo hele familien måtte være hjemme på ferie fordi billånet ødelegger + huslån og andre utgifter som kommer ved siden av normal husholdning.

Virker som du blander delt og felles økonomi her? Hvis de har helt felles, så trenger jo ikke kona å tenke på om hun har råd til halvparten, de må se om de sammen har råd til hele ferien.

Anonymkode: 6972e...d5c

• Liker 2
Skrevet

De smarte kjøper bil uten billån. 

Anonymkode: 87474...a4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men dette er jo bare "hvis om atte" uten at noen av oss vet hvordan de har organisert økonomien og om de i det hele tatt hadde tenkt seg til syden.

Skrevet

Det kan jo være at bilen er betalt fra felleskontoen, men at din venninne liker å posere i sosiale medier også...

Anonymkode: dd128...228

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...