AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Skrevet 24. august Mange av sexdiskusjonene på KG er lite gjennomtenkte, er inntrykker jeg sitter igjen med etter mange år som besøkende. Temaene som diskuteres med mye engasjement og ofte få nyanser, henger sammen. Jeg skal - paradoksalt nok - prøve å påvise en sammenheng ved hjelp av noen punkter (med påhengte synspunkter). 1. Ta ansvar for din egen seksualitet. Finn ut hva du liker. Hvis ikke du vet det, kan ingen andre vite det. Ikke la din seksualitet basere seg på tilfeldigheter og flaks (kaaaanskje partneren gjør noe jeg liker, eller får meg til å gjøre noe jeg liker). Din mann eller samboer er ikke synsk. Hvis du ikke selv vet hva du liker, vil det være umulig for noen andre å vite det og umulig for deg å fortelle det. Manglende kunnskap om og interesse for egen seksualitet gjør partneren til en dårlig elsker. 2. Vit at sex er ikke å være passiv og overlate initiativ og kreativitet til den andre. Sex er stillinger, kroppsåpninger, lyder, sekreter, svette og kjønn. Og lek, latter, spenning og nytelse, hvis du ønsker det sånn. Se neste punkt. 3. Hvis du ikke liker sex, ikke er interessert i sex og/eller ikke vil ha sex, er det fullstendig greit. Mennesker er forskjellige. Men vær åpen om det og forklar det til partneren dersom du er gift eller samboende. Vær klar over at seksualitet er sterkt og viktig og at den andre kanskje tenker annerledes enn deg. Ditt valg treffer partneren din direkte. Hvis du ønsker deg et liv uten sex, må du være villig til å diskutere hva det i så fall medfører: Er du åpen for at den andre skal kunne ha sex andre steder? Er du åpen for at dere skal gå fra hverandre (siden den andre kanskje ikke vil ha sex med noen andre)? Beslutningen er din egen og er din rett å ta, men vær klar over at du ikke kan frata et annet menneske flere tiår med sexliv. 4. Hvis du egentlig liker sex, men ikke (lenger) har lyst på sex med partneren din - ta ansvar. Punktet over gjelder fortsatt, men ansvaret ditt blir mer komplekst. Elsker du den andre, eller er glad i det dere har og vil ikke miste det? Eller er det mye som er over, f.eks. hengivenhet, respekt, kjærlighet og/eller fortrolighet, slik at du ikke bare ønsker å ikke ha sex, men også føler vemmelse ved tanken på å skulle ha sex med den andre. Burde du ikke da gjøre det slutt, fremfor å ta fra både deg selv og den andre et fremtidig sexliv? Jo lenger du blir i forholdet, jo større del av den gjenværende delen av livet bruker du opp. 5. Hvis det er som i punkt 3, men du tvinges til å bli f.eks. av økonomiske grunner eller du ikke vil gå ned i materiell standard, tenk én gang til. Du må faktisk være voksen og velge: Hvis du har det ganske fint med partneren, du vil bare ikke ha sex, er det i mine øyne ikke synd på deg. Hopp til punkt 1, forsøk å revitalisere seksualiteten din og aksepter at sex er en del av et samliv - hvis ikke diskuter åpent forhold og tål det, hvis det skjer. Hvis punkt 2 ikke kan skje mellom dere, kanskje den ene eller begge kan finne det annetsteds. 6. Hvis det er som i punkt 4, men du tvinges til å bli f.eks. av økonomiske grunner eller du ikke vil gå ned i materiell standard, tenk én gang til. Dette er selvsagt ikke liv laga. Finn råd, finn løsninger og finn en vei ut til fortsettelsen av livet ditt. 7. Hvis du er ung, aldri etabler deg i et forhold der du står uten utdannelse, uten jobbmuligheter og uten egen pensjonssparing. Fullfør skole, vær i arbeid og bli kjent med egen økonomi, uavhengig av hvor fett den andre tjener. En dag kan det hende du byttes ut, eller du må ta stilling til punkt 4 eller 5, og da må du ha en dør ut av forholdet. Men et lagt forhold er mye mer sannsynlig hvis du tar et aktivt ansvar for punkt 1. 8. Husk at mennesker til langt opp i pensjonsalder har lyster og behov. Sex vil være like jevnlig etterspurt som ferier, helgemiddager, gressklipping og togbilletter. Å gå inn i et forhold betyr at du går inn i en varig seksuell relasjon. Den du etablerer deg med, vil knulle og hen vil knulle med deg. Så - les punkt 1 og 2 en gang til, og legg deg på minnet at dette ikke slutter å være aktuelt etter hvert som årene går. 9. Samtlige punkter gjelder både menn og kvinner, i både heterofile og homofile forhold. Eneste unntak er der begge parter er akkurat like aseksuelle (men hvor vanlig er det?). I forhold der begge forakter den andre inkludert den andres kropp, vil jeg tro (får jeg håpe) at de raskt gjør det slutt med hverandre. 10. Voldelige forhold og/eller med psykiatri og rus eller overgrep, er kapitler for seg og bør ikke leses inn i det ovenstående. Anonymkode: 12654...b1e 3 1 6
Strigiformes Skrevet 24. august #2 Skrevet 24. august Jeg leser bare sex jeg. Ikke et eneste ord om kjærlighet for hverandre. Dette var trist lesning. Er forhold en kontrakt? Virker nesten slik... 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Skrevet 24. august Strigiformes skrev (4 minutter siden): Jeg leser bare sex jeg Velkommen til SEKSUALFORUMET Anonymkode: 7c574...9a4 2 3
Strigiformes Skrevet 24. august #4 Skrevet 24. august (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Velkommen til SEKSUALFORUMET Anonymkode: 7c574...9a4 Jo takk. Dette vet jeg allerede. Takk for påminnelsen😉 Et forhold eller partnerskap er nok litt mer komplisert enn som så. Endret 24. august av Strigiformes 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Skrevet 24. august https://vm.tiktok.com/ZN8N6ud8v/ Anonymkode: 27676...b15
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Skrevet 24. august Herrefred så glad jeg er for at jeg ikke opplever alt dette røret i det virkelige liv. Jeg nekter å tro at flertallet opplever frustrasjon, krangling og ødelagte forhold bare pga sex. Anonymkode: 93544...b21 2 1
Pippi Lotta Skrevet 24. august #7 Skrevet 24. august (endret) TS kansje du skal vere klar på begynelsen av forhold, at du går om sexen av naturlige gruner forsviner i perioder? Går man in i et langvarig forhold må man jo være forberet på ting som graviditet, fødsel, småbarnstid tenårings liv, arbeidsløshet, sykdom, dødsfal i nær familie, økonomiske problemer, overgangsalder eller lignende. Da er det greit å på forhond si i fra at man ikke blir verende om live skjer og naturligvis påvirker sex livet, slik at du ikke lurer noen til å tro at du er en pålitelig partner.... For folk som ønsker et forpliktende forhold kan det jo vere greit å huske på at ting går i perioder, det at ting er tøft en stund betyr ikke at det er det må være det for altid. Finner man ikke ut av ting sammen, kan man søke profesjobel hjelp. Det som ikke hjelper er å sette seg på rompa og forlange at partner skal finne frem lysten helt allene, og så beholde lysten resten av livet uanset hva som skjer. Endret 24. august av Pippi Lotta 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Skrevet 24. august Pippi Lotta skrev (1 time siden): For folk som ønsker et forpliktende forhold kan det jo vere greit å huske på at ting går i perioder Strigiformes skrev (2 timer siden): Ikke et eneste ord om kjærlighet for hverandre. Hva med å forutsette at jeg vet dette og at det ikke er glemt når dette andre skrives? Nå lager dere en avsporing, bortimot en stråmann. Et forhold og et samliv består av flere ting. Det hadde gått an å skrive et lignende innlegg om alvorlig sykdom, altså om egne og partnerens respons på slike situasjoner. Ville dere da ha skrevet det samme? Ville dere spurt hvorfor ikke sex ble nevnt i samme innlegg? Tror ikke det. Det må være mulig å skrive om én ting - i dette tilfellet om sex - uten at innlegget beskyldes for å glemme livets andre sider. AnonymBruker skrev (1 time siden): Herrefred så glad jeg er for at jeg ikke opplever alt dette røret i det virkelige liv. Javisst. Men les en del tråder på KG, der alt dette faktisk er reelt. Det er som en replikk til det at jeg skrev dette. Strigiformes skrev (2 timer siden): Er forhold en kontrakt? Godt spørsmål. Et ekteskap har jo egentlig vært det, fra man lover å holde fast ved hverandre i gode og onde dager. Man går jo inn i noe som skal være forpliktende og varig. Anonymkode: 12654...b1e
Strigiformes Skrevet 24. august #9 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å forutsette at jeg vet dette og at det ikke er glemt når dette andre skrives? Nå lager dere en avsporing, bortimot en stråmann. Et forhold og et samliv består av flere ting. Det hadde gått an å skrive et lignende innlegg om alvorlig sykdom, altså om egne og partnerens respons på slike situasjoner. Ville dere da ha skrevet det samme? Ville dere spurt hvorfor ikke sex ble nevnt i samme innlegg? Tror ikke det. Det må være mulig å skrive om én ting - i dette tilfellet om sex - uten at innlegget beskyldes for å glemme livets andre sider. Javisst. Men les en del tråder på KG, der alt dette faktisk er reelt. Det er som en replikk til det at jeg skrev dette. Godt spørsmål. Et ekteskap har jo egentlig vært det, fra man lover å holde fast ved hverandre i gode og onde dager. Man går jo inn i noe som skal være forpliktende og varig. Anonymkode: 12654...b1e Jeg beskylder ikke. Er ikke det som er min hensikt. Belyse er nok mer dekkende. Ihvertfall slik jeg tenker om det. Sex handler også om følelser. Teksten ga meg litt mekaniske vibrasjoner. Jeg likte ikke det. Det er min mening og mitt perspektiv, og det må jeg få lov til å ha. Det går an å være enige om å være uenige. Det var dette som var bakgrunnen for at jeg stilte deg kontraktspørsmålet... For meg virker det som en litt kynisk tankegang. Jeg kan ikke noe for at feks en partner ikke har klart å gi meg orgasme under sex. Klarer å nyte det selv om. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #10 Skrevet 24. august De fleste klarer seg alene med høyre hånd. Hvis man tar kjærlighet ut av likningen Anonymkode: 25f23...bc0
Druid Skrevet 24. august #11 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg nekter å tro at flertallet opplever frustrasjon, krangling og ødelagte forhold bare pga sex. Dette er den statistiske største faktoren i forhold til konflikter i parforhold, så gitt at det er få forhold som aldri opplever denne typen konflikt på en eller annen måte, så er din benektelse noe uvesentlig 🙂 Strigiformes skrev (2 timer siden): Er forhold en kontrakt? I de fleste tilfeller, ja. I det du har en forpliktende relasjon, er det i praksis en kontrakt. Og er du gift, er det en reell kontrakt. Det folk må være bevist , er at selv om det finnes mange normer, og ideer om naturlig og akseptabelt, så er dere som par eneansvarlig for å definere hva denne forpliktelsen skal bety for dere. 2
Strigiformes Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august Druid skrev (27 minutter siden): Dette er den statistiske største faktoren i forhold til konflikter i parforhold, så gitt at det er få forhold som aldri opplever denne typen konflikt på en eller annen måte, så er din benektelse noe uvesentlig 🙂 I de fleste tilfeller, ja. I det du har en forpliktende relasjon, er det i praksis en kontrakt. Og er du gift, er det en reell kontrakt. Det folk må være bevist , er at selv om det finnes mange normer, og ideer om naturlig og akseptabelt, så er dere som par eneansvarlig for å definere hva denne forpliktelsen skal bety for dere. Eneansvarlig om å definere hva forpliktelsen betyr. Der sa du det. Det må hvert par avgjøre for sin egen del. Akkurat det er jeg veldig enig i.
AnonymBruker Skrevet 24. august #13 Skrevet 24. august Er forhold er som nevnt over et slags avtalefestet sosialt bånd. "Avtalen" innebærer som regel at man ikke har sex med andre, samt at man faktisk har sex med hverandre i stedet. Det å ha sex med andre, eller ikke ha sex med hverandre, er begge deler "avtalebrudd" som typisk medfører at forholdet er over. Anonymkode: 7c574...9a4
AnonymBruker Skrevet 24. august #14 Skrevet 24. august Druid skrev (39 minutter siden): Dette er den statistiske største faktoren i forhold til konflikter i parforhold, så gitt at det er få forhold som aldri opplever denne typen konflikt på en eller annen måte, så er din benektelse noe uvesentlig 🙂 I de fleste tilfeller, ja. I det du har en forpliktende relasjon, er det i praksis en kontrakt. Og er du gift, er det en reell kontrakt. Det folk må være bevist , er at selv om det finnes mange normer, og ideer om naturlig og akseptabelt, så er dere som par eneansvarlig for å definere hva denne forpliktelsen skal bety for dere. Nei økonomi og uenighet om økonomi og prioriteringer er den faktoren som knekker flest forhold. Jeg ville gjettet kommunikasjon om jeg ikke hadde lest det, og det seksuelle er jo en viktig ting å ha god kommunikasjon rundt. Tror få har problemer med sexlivet som en isolert faktor, men sexlivet påvirkes jo av alt i et forhold, angående hva som går galt mellom to. De fleste har vel en del avtaler, men ingen kontrakt om sex. Sex er det likevel naturlig å ha i et forhold for de fleste, så lenge forholdet er ok iallefall. Jeg og min mann har simpelthen bare sex fordi vi begge liker det, og så har vi ikke noe vondt mellom oss som gjør det uønsket med hverandre. Anonymkode: 26611...e6d 1
Druid Skrevet 24. august #15 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei økonomi og uenighet om økonomi og prioriteringer er den faktoren som knekker flest forhold. Det jeg ser , er at økonomi kommer som nummer 2. Det kan være det som faktisk knekker forholdet uten at man problematiserer noe, så man i mindre grad ser folk i terapi, men da er det brudd som kommer i form av en felles forståelse. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville gjettet kommunikasjon om jeg ikke hadde lest det, og det seksuelle er jo en viktig ting å ha god kommunikasjon rundt. Kommunikasjon er nok en faktor, siden mange begrunner utroskap med det. Men poenget til både TS og meg, er at vi typisk ikke kommuniserer ang sex og forventninger og behov : flertallet behandler sex som noe som kommer naturlig og legger en mengde underforståtte normer til grunn. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tror få har problemer med sexlivet som en isolert faktor, men sexlivet påvirkes jo av alt i et forhold, angående hva som går galt mellom to. Det er mye oftere at det er sexlivet som isolert faktor som fører til alt annet. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De fleste har vel en del avtaler, men ingen kontrakt om sex. Sex er det likevel naturlig å ha i et forhold for de fleste, så lenge forholdet er ok iallefall. Den tankegangen ser vi er noe av kjernen av problemet : ser vi undersøkelser, ser vi at folk nesten ikke har sex, og flertallet er misfornøyd med sexen de har. Og for øyeblikket er trenden hos sexologer å normalisere å ikke ha sex.
AnonymBruker Skrevet 24. august #16 Skrevet 24. august Ts; jeg synes du bør sette dette opp som et flytskjema, så blir det enklere å følge. Anonymkode: b6d16...d73
AnonymBruker Skrevet 24. august #17 Skrevet 24. august Druid skrev (1 time siden): Dette er den statistiske største faktoren i forhold til konflikter i parforhold, så gitt at det er få forhold som aldri opplever denne typen konflikt på en eller annen måte, så er din benektelse noe uvesentlig 🙂 Da har jeg nok vært usedvanlig heldig i mine partnervalg opp igjennom livet. »seksuell frustrasjon» «manglende kompabilitet» osv er begreper jeg bare ser her på KG. I mine 35 år som seksuelt aktiv har jeg aldri hatt noen relasjon til dette. Hittil i disse årene og forholdene har sex utelukkende vært en morsom og fin ting jeg har gjort og hatt med mine partnere. Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan sex kan være en kilde til frustrasjon osv om det ikke er snakk om åpenbare ting som smerter osv. Om man stadig opplever problemer og utfordringer i forhold til sexlivet, så kanskje man burde se litt innover og reflektere over hvilken funksjon sex har i livet. Man må jo ha en usedvanlig sårbar seksualitet om den er en kilde til alt det røret man leser om her inne. Anonymkode: 93544...b21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #18 Skrevet 24. august Det er forventet at man skal tvinge seg selv til å ha sex i forhold. Noe man kan nyte langt ut i alderdommen det💞 kos dere i parforhold❤️🔥 Anonymkode: 9028f...c3c
AnonymBruker Skrevet 24. august #19 Skrevet 24. august Sex som årsak til relasjonsbrudd er langt i fra den ledende årsaken iflg forskning på tema. Mangel på emosjonell intimitet/emosjonell avstand oppgis som den ledende årsaken. Dernest følger kommunikasjonssvikt og uløste konfliktmønstre. Først da kommer seksualitet inn som årsak i form av utroskap. Så følger uforenlighet i verdier og livsmiljø før økonomi seiler inn som nr 5. Anonymkode: 93544...b21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #20 Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er forventet at man skal tvinge seg selv til å ha sex i forhold. Noe man kan nyte langt ut i alderdommen det💞 kos dere i parforhold❤️🔥 Anonymkode: 9028f...c3c Det er da ingen som tvinger noen som helst til å være i et forhold?? Mange trives godt alene, og det er heller ikke en menneskerett å ha en kjæreste Anonymkode: 7c574...9a4 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå