Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Glassene i oppvaskmaskinen har i lengre tid hatt noen stygge hvite flekker, og etter et tips fant jeg ut at oppvaskmaskinen manglet salt. Jeg fant lokket det stod salt på og tømte nedi ca 1 kg vanlig bordsalt. Dette var nok ikke så lurt for nå er hele oppvaskmaskinen og innholdet dekket med et tykt hvitt saltlag. Til og med hjulene på korgene sitter fast fordi de er fulle av salt. Jeg har kjørt oppvaskmaskinen nå ca 10 ganger både med og uten oppvaskpulver, men det forverrer bare problemet. Saltet får jeg ikke opp igjen pga lukens plassering. Noen tips om hva jeg kan gjøre?
Gjest gjesta Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Har ikke noe tips, men jeg må bare si at jeg synes utrolig synd på deg! Hvem ga deg det dustete tipset om bordsalt i oppvaskmaskina? Håper det ordner seg.
monja Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Har ikke noen tips om hva du kan gjøre. Ringe en reparatør kanskje? Jeg bruker havsalt i maskina mi og det funker kjempebra.
Gjest gjesta Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 Har aldri puttet et gram salt i maskinen vår jeg. Hva skal det være godt for? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Jeg bor i Oslo, og her er vannet så mykt at det ikke er nødvendig med salt i oppvaskmaskinen.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 Har aldri puttet et gram salt i maskinen vår jeg. Hva skal det være godt for? :klø: ← Samme lurer jeg på. Salt tærer hardt på pakningene også. Hvor har du fått det duste rådet?
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 Mange steder nedover i Europa anbefales det salt i maskinen fordi vannet er så hardt. Men i Norge er det utrolig få steder som er plaget av så hardt vann, at for de fleste er det helt unødvendig.
monja Skrevet 26. april 2006 #8 Skrevet 26. april 2006 Vi har vann fra eget vannverk og derfor er vannet vårt så hardt at salt må på av og til. Men det er ikke ofte, og kanskje et par ss pr gang.
cbc Skrevet 26. april 2006 #9 Skrevet 26. april 2006 dette har vi vært borte i og kanskje kan vi hjelpe... Du må sette på oppvaskemaskinen og la den gå en omgang eller to, så fikser det seg nok. Lykke til :kgblunk:
Gjest gjesta Skrevet 26. april 2006 #11 Skrevet 26. april 2006 dette har vi vært borte i og kanskje kan vi hjelpe... Du må sette på oppvaskemaskinen og la den gå en omgang eller to, så fikser det seg nok. Lykke til :kgblunk: ← Men hun sier jo at hun har kjørt den 10 omganger, og det blir bare verre og verre.
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #12 Skrevet 26. april 2006 Mistenker du fant rådet i en tråd jeg startet..? Salt fungerer yppelig i oppvaskmaskinen min, men ikke 1 kilo. Jeg hadde kanskje 3 spiseskjeer oppi.. Ville ringt en reperatør. Og trøst deg med at denne historien vil bli kjempemorsom om en stund. Kanskje spesielt for dine venner :blunke:
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #13 Skrevet 26. april 2006 Som andre nevner her så er det ikke helt på jordet å ha salt i oppvaskmaskinen. Det er en grunn til at det er et eget kammer i maskinen som er merket salt.... Det sto masse om det i bruksanvisningen da vi kjøpte ny oppvaskmaskin, så jeg rinte til Bosh for å høre hva det var for noe. Fikk da vite at det ikke var noe jeg trengte å tenke på pga det myke vannet her i landet, men at det er nødvendig i endel andre land - og de trykket opp like bruksanvisninger til alle land og derfor var det kommet med på min også selv om det ikke var aktuelt for oss i Norge. Når det er sagt så aner jeg ikke hva du kan gjøre for å fikse det. Jeg hadde ringt fabrikanten imorgen tidlig. Du er sikkert ikke den eneste som har gjort dette.
Gjest Thalassa Skrevet 26. april 2006 #14 Skrevet 26. april 2006 vi bruker havsalt og det funker kjempefint. Hvis ikke vi gjør det blir det masse merker på oppvasken.
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #16 Skrevet 26. april 2006 Ps, anngående vannkvalitet. Det er både hard og mykt vann i Norge. Lett å teste dette med en lakmus-stripe (eller se etter forkalkninger i feks dusjhodet = hardt). MEN, jeg har ingen tvil om at vannet hos meg er mykt..allikevel fikk glassene mine en hvitaktig hinne. Så salt fungerer for mykt vann også. Ps 2: Saltet må ikke være tilsatt jod
Veronal Skrevet 26. april 2006 #17 Skrevet 26. april 2006 Salt løses av vann - hva med å helle på varmt vann for å løse opp saltet?
Gjest vimse Skrevet 26. april 2006 #18 Skrevet 26. april 2006 Er ikke vannet i maskinen varmt da? Vil ikke saltet løse seg opp da?
Veronal Skrevet 26. april 2006 #19 Skrevet 26. april 2006 Er ikke vannet i maskinen varmt da? Vil ikke saltet løse seg opp da? ← Vil tro at problemet er at dagens oppvaskmaskiner bruker ganske lite vann. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #20 Skrevet 26. april 2006 Hei ! Jeg selger oppvaskmaskiner, og kan fortelle litt om bruk av salt i oppvaskmaskinen. For et første så skal en IKKE bruke bordsalt !!!!! en skal bruke grovsalt, altså havsalt, eventuelt salt for oppvaskmaskinen, som en får kjøpt hos forhandlere som selger oppvaskmaskiner. Bordsalt e for fint..må være grovere.. En skal IKKE bruke 1KG !!!!! tre fire spiseskjeer er nok.. Her i norge er det i utg. pkt ikke behov for salt i maskinen, utenom hvis en har brønn vann, eller at det blir kalk dannelser i maskinen, vises ofte på glass.. Det skader ikke å kjøre maskinen med salt uansett, fordi fabrikkene tester alltid maskinene, så alle maskinene har vann liggende i seg.. Siden de blir laget nedi Europa, så e det vann med kalk i, altså hardere vann, enn hva vi har.. men det er ikke noe en må.. Så du som har hatt bordsalt i.. enten må du kjøre noen ganger til med sterkeste program, ta ut kurver, sil osv, å gjøre det rent.. hvis ikke dette går, så får du kontakte service verksted.. lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå