AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:25 #1 Skrevet søndag kl. 21:25 Er det vanlig å dra på besøk til folk og dra på fester når man er syk med feber, rennende nese, stygg hoste osv nå? Fordi man selv har så lyst? Også driter man i at andre blir smittet? Jeg vet det ikke er gjeldende koronaregler nå altså, så ikke kom med den, jeg snakker om normal folkeskikk og respekt for andre. Burde man ikke holde seg borte fra samlinger med venner hvor man sitter tett sammen en hel kveld, når man er syk? Men istedenfor opplevde jeg nå i helgen at e person kom skikkelig syk på en mindre fest blant venner. Feber, slapphet, potte tett, hostet masse og holdt seg mindre og mindre for munnen utover kvelden. Og ingen reagerte eller sa noe som helst! Dvs, jeg reagerte veldig og hadde mest lyst til å gå derfra, men turte ikke si noe. Anonymkode: 2982c...a6a 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:29 #2 Skrevet søndag kl. 21:29 Hvis formen er bra nok er det bare å leve som normalt ved en forkjølelse. Vi er over panikken. Anonymkode: 0ce19...089 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:30 #3 Skrevet søndag kl. 21:30 Ville ikke gått med feber, men rennende nese og hoste er vel ingen problem. Anonymkode: fa1da...ef8 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:31 #4 Skrevet søndag kl. 21:31 Jeg hadde gått hjem når jeg oppdaget at personen var syk med feber og hadde et så slapt forhold til smittespredning. Jeg hadde nok også vurdert om dette er folk jeg egentlig ønsker å ha så mye med å gjøre fremover. Anonymkode: 19185...c5d 6 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:37 #5 Skrevet søndag kl. 21:37 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde gått hjem når jeg oppdaget at personen var syk med feber og hadde et så slapt forhold til smittespredning. Jeg hadde nok også vurdert om dette er folk jeg egentlig ønsker å ha så mye med å gjøre fremover. Anonymkode: 19185...c5d Ja jeg vurderte å gå hjem, men ville ikke skape styr og samtale rundt det, så det ble bare til at jeg ble værende. Men holdt avstand til henne da, så god jeg kunne. Jeg er ikke så nær henne, min nære venner ville aldri ha kommet med sykdom, hvis det var noen smitterisiko. Anonymkode: 2982c...a6a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:39 #6 Skrevet søndag kl. 21:39 Det er lurt å ha en plausibel forklaring på hvorfor du ikke kan omgås syke/smittebærere. Jeg omgås i det daglige risikopasienter 🫁🫀. En vanlig forkjølelse eller lungebetennelse kan ta livet av dem. Jeg ville ha sagt at jeg måtte gå, da jeg ikke kan risikere å bli smittet/smittebærer. Anonymkode: ad5ac...006 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:39 #7 Skrevet søndag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis formen er bra nok er det bare å leve som normalt ved en forkjølelse. Vi er over panikken. Anonymkode: 0ce19...089 Vi er over panikken? Jeg hadde respekt for folk og lot være å smitte folk lenge før korona kom. Det er vanlig folkeskikk! Og i dette tilfellet, formen henne var ikke god, hun var slapp og sliten, blank i øynene, feber og full pakke. Respektløst å komme og dra med seg smitte! Anonymkode: 2982c...a6a 6 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:42 #8 Skrevet søndag kl. 21:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lurt å ha en plausibel forklaring på hvorfor du ikke kan omgås syke/smittebærere. Jeg omgås i det daglige risikopasienter 🫁🫀. En vanlig forkjølelse eller lungebetennelse kan ta livet av dem. Jeg ville ha sagt at jeg måtte gå, da jeg ikke kan risikere å bli smittet/smittebærer. Anonymkode: ad5ac...006 Ja jeg vurderte å si det. Og neste gang jeg havner i en sånn situasjon, så må jeg si det, og gå derfra. Jeg er risikopasient som tar immundempende legemidler, og bør derfor holde meg langt unna syke folk. Men jeg mener jo at man ikke bør dra med seg smitte til folk som ikke er risikopasienter også, det er jo uansett kjedelig å bli smittet, selv om det ikke trenger å bli alvorlig. Anonymkode: 2982c...a6a 2 2
Tough cookie Skrevet søndag kl. 21:49 #9 Skrevet søndag kl. 21:49 Jeg ønsker ikke å bli forkjølet, for da er jeg syk i ukesvis og det ødelegger for trening og jobb. Jeg hadde gitt beskjed om at vedkommende som dukket opp syk, burde holdt seg hjemme. Hadde helt sikkert fått en sur kommentar tilbake, men det hadde jeg ikke brydd meg om. Hadde muligens gått fra festen 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:34 #10 Skrevet mandag kl. 10:34 Tough cookie skrev (12 timer siden): Jeg ønsker ikke å bli forkjølet, for da er jeg syk i ukesvis og det ødelegger for trening og jobb. Jeg hadde gitt beskjed om at vedkommende som dukket opp syk, burde holdt seg hjemme. Hadde helt sikkert fått en sur kommentar tilbake, men det hadde jeg ikke brydd meg om. Hadde muligens gått fra festen Godt det ikke bare er jeg som reagerer. Jeg føler folk hadde mer respekt rundt dette før korona, men etter korona, så har folk flest blitt så «slutt å være hysterisk», «det er ikke lockdown lenger», og som en over her sa «vi er over panikken». Ble folk så drittlei av å måtte ta hensyn til andre under korona, at nå er det fritt frem? Bare å smitte alle, null problem, de fleste dør jo ikke av det? Men som du sier, man blir jo nede for telling i ukesvis med symptomer som henger igjen, ikke får man trent, man må være hjemme fra jobb, og man føler seg dritt i lengre tid. Hvorfor er folk så egoistiske at de driter i å smitte et hav av mennesker på en fest, f.eks? Anonymkode: 2982c...a6a 5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:40 #11 Skrevet mandag kl. 10:40 Feber så bør en holde seg hjemme. Men en kan hoste og snørre lenge. Så ut fra det skulle sønnen her da vært hjemme i over en mnd. Han var hos legen og fikk medisiner og fikk beskjed å dra på jobb når 5 dagers på jobben var over, for en trengte ikke sykmelding så lenge formen var grei og feber fri. Har gått å hoster nesten så han spyr i over en mnd. Legen sa hoste og tetthet i nese kunne sitte lenge sekv om en ikke var smittsom Anonymkode: 400ca...a24 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:08 #12 Skrevet mandag kl. 14:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Feber så bør en holde seg hjemme. Men en kan hoste og snørre lenge. Så ut fra det skulle sønnen her da vært hjemme i over en mnd. Han var hos legen og fikk medisiner og fikk beskjed å dra på jobb når 5 dagers på jobben var over, for en trengte ikke sykmelding så lenge formen var grei og feber fri. Har gått å hoster nesten så han spyr i over en mnd. Legen sa hoste og tetthet i nese kunne sitte lenge sekv om en ikke var smittsom Anonymkode: 400ca...a24 Ja jeg tenker jo at det må gå an vurdere ut fra smitterisiko. Hvis man får skikkelig vond hals en dag, og tre dager senere er pottetett og hoster, så er man i verste smitteperioden, uansett om mannhar feber eller ei. Noen kan få en lett runde og være litt snufsete, og andre som blir smittet kan få det mye verre, det kan man aldri forutsi. Men etter en ukes tid så er man stort sett smittefri, selv om man fortsatt hoster. Kanskje går det an å holde litt avstand til folk de første par dagene etter en 5 dagers sykemelding, og deretter skal det være ganske trygt. Jeg skulle bare ønske flere tenkte sånn, og tenkte litt på andre midt oppi alt. Plutselig blir noen smittet som har en i risikogruppen i familien de besøker, og da kan det gå ille. Anonymkode: 2982c...a6a 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:01 #13 Skrevet mandag kl. 15:01 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja jeg tenker jo at det må gå an vurdere ut fra smitterisiko. Hvis man får skikkelig vond hals en dag, og tre dager senere er pottetett og hoster, så er man i verste smitteperioden, uansett om mannhar feber eller ei. Noen kan få en lett runde og være litt snufsete, og andre som blir smittet kan få det mye verre, det kan man aldri forutsi. Men etter en ukes tid så er man stort sett smittefri, selv om man fortsatt hoster. Kanskje går det an å holde litt avstand til folk de første par dagene etter en 5 dagers sykemelding, og deretter skal det være ganske trygt. Jeg skulle bare ønske flere tenkte sånn, og tenkte litt på andre midt oppi alt. Plutselig blir noen smittet som har en i risikogruppen i familien de besøker, og da kan det gå ille. Anonymkode: 2982c...a6a Tenker at så lenge vi ikke kjører samme regime som under korona, så vil vi uansett ikke forhindre smitte. Vi er to voksne og to store barn i huset. Jeg og eldste blir nesten alltid sengeliggende når vi får smitte i hus, mannen og yngste slipper alltid unna med lett forkjølelse. Selv om de er smittsomme så kan de nesten ikke være hjemme fra skole/jobb når de bare er litt snørrete. Vi som blir sengeliggende har ikke så stort valg. Anonymkode: e0302...01a
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:06 #14 Skrevet mandag kl. 17:06 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis formen er bra nok er det bare å leve som normalt ved en forkjølelse. Vi er over panikken. Anonymkode: 0ce19...089 Ja, det er så deilig med feber og hoste, så det er bare å dele villig med seg og dra på fest mens man er smittsom! Bare koselig det. Tusen takk Kari, elsker å ligge hjemme med leddsmerter, piggtråd i halsen og søvnløs på tredje natten. Ingen bryr seg om at de 5 som Kari smitta på festen smitter 20 til, så får vi kanskje 70 dager med sykemelding pga. Kari som måtte på fest - og det er bare etter to ledd og tre uker. Det er så liten kostnad for samfunnet at ingen bryr seg jo om det. I tillegg er det så sunt å ha infeksjoner hele tiden! Ikke blir man svekket og mottakelig for nye infeksjoner etterpå og ikke finnes det noen helserisiko i tiden etter at infeksjon er over, heller. Bare å stå på. Nei, vet ikke hva jeg skal si jeg. Folk er idioter. Anonymkode: 7272f...0e1 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #15 Skrevet mandag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ingen bryr seg om at de 5 som Kari smitta på festen smitter 20 til, så får vi kanskje 70 dager med sykemelding pga. Kari som måtte på fest - og det er bare etter to ledd og tre uker. Det er så liten kostnad for samfunnet at ingen bryr seg jo om det. For ikke å snakke om de sårbare som kan bli smittet av de som ble smittet av Kari. Jeg har en veldig alvorlig astma. I vinter fikk jeg RS virus. Det endte opp med utrykning fra ambulanse. Man hører bare om hvor farlig dette er for spedbarn og småbarn, men det kan være skikkelig ille for kronisk syke også. Etter akutt kritisk periode og sykehusinnleggelse så var det 6 uker på kortison for å bli "ok" igjen, og det tok egentlig nærmere 6 måneder for å komme tilbake til normalen. Holder meg unna folk stort sett, dette er bare et eksempel hva tankeløshet / egoisme kan føre til. Anonymkode: b25f7...03b 1 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:49 #16 Skrevet mandag kl. 17:49 Er du syk så holder du deg hjemme. Anonymkode: 392b2...efa 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:50 #17 Skrevet mandag kl. 17:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For ikke å snakke om de sårbare som kan bli smittet av de som ble smittet av Kari. Jeg har en veldig alvorlig astma. I vinter fikk jeg RS virus. Det endte opp med utrykning fra ambulanse. Man hører bare om hvor farlig dette er for spedbarn og småbarn, men det kan være skikkelig ille for kronisk syke også. Etter akutt kritisk periode og sykehusinnleggelse så var det 6 uker på kortison for å bli "ok" igjen, og det tok egentlig nærmere 6 måneder for å komme tilbake til normalen. Holder meg unna folk stort sett, dette er bare et eksempel hva tankeløshet / egoisme kan føre til. Anonymkode: b25f7...03b Samme her. Jeg er også i en form for risikogruppe (det kunne man vel nesten lese av sarkasmen i innlegget mitt). Men selv uten den ekstra risikoen jeg personlig har, så synes jeg er det rævva gjort å smitte andre når man kan la være. Det er ikke godt for noen ting. Bortsett fra for den egoisten da, som slapp å kjede seg i 4 timer på lørdagen. Anonymkode: 7272f...0e1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå