AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Jeg syns min 5-åring bare blir mer og mer virrete og distrahert, og jeg sliter ekstremt med at hun skal høre på beskjedene mine. Ganske ofte (ikke alltid) må jeg gi fysiske "prompts" for å få henne til å gjennomføre de mest dagligdagse ting. For eksempel å gå fra badet til rommet for å ta på pysj. Da må jeg gå rett bak henne og "blokkere" at hun skal begynne å leke med noe hun ser på de få meterne hun går. Jeg må fysisk styre henne inn riktig dør. På rommet går hun gjerne rett bort til speilet og tuller, og jeg finner fram pysjen. Jeg gir korte, enkle beskjeder. "Bukse" og peker på buksa som ligger klar. Ofte fortsetter hun å tulle og jeg må enten gi flere beskjeder eller fysisk holde opp buksa og ta den bort til hånda hennes. Det kan gå flere minutter før hun tar på seg buksa. Dessverre fungerer det "best" når jeg blir irritert og sier fra med sint stemme, noe som ofte skjer når hun fortsatt står og tuller selv om jeg har prøvd maaange ganger å få henne til å kle på seg buksa. På badet pusser vi tenner. Hun klarer å stå rolig mens jeg pusser. Men eksempel fra i dag er at vi må vaske ansiktet litt etter tannpuss, så jeg sier "vent litt" mens jeg setter tannbørsten på plass, og samtidig prøver jeg å fysisk blokkere henne fra å sprette ut fra badet, for med en gang en aktivitet er over bare springer hun videre. Hun LØPER ut mens jeg sier STOPP og prøver å holde henne fast i genseren men hun bare løper inn og hopper i senga og ler og stuper kråke. Jeg løper etter og deretter bærer henne tilbake til badet (fordi å nå be henne gå tilbake vil ta flere minutter med mas, streng stemme og sinne hos meg). Så jeg bare bærer henne. Vasker ansiktet, og hun spretter liker fort ut av badet igjen. Selv om jeg står i veien og blokkerer, så er hun raskere og bare kryper under bena mine og jeg får ikke tak i henne. Hele legge-prosedyren, (les:do/vaske hender/vaske seg/smøre/ta på pysj/spise kveldsmat/pusse tenner/lese bok/synge nattasang og så sove,) kan gjerne ta opp til 2(!) Timer. Kun på grunn av virringa hennes. Jeg har prøvd med visuell timer, det hjalp ikke. Jeg har prøvd å bli sint, si fra strengere, true med konsekvenser, ha morsomme førstemann-leker, osv osv. I dag avbrøt hun meg 6 ganger mens jeg sang én nattasang. Jeg ga opp til slutt og gikk ut. Hun ligger også veldig urolig og slår rundt seg gjerne de første 5-10 minuttene av nattasangene. Når hun først klarer å roe kroppen sovner hun etter 10-20 minutter. Jeg er så lei av å bli irritert, frustrert og sint over at hun ikke bare kan gjøre det hun skal. Jeg er irritert hver eneste kveld. Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å bare få henne til å gjennomføre de enkle rutinene. I kveld var trusselen at vi må begynne leggerutinen 1 time tidligere i morgen, men da er vi egentlig midt i middagen, så jeg skjønner ikke hvordan det skal gå... Til info: hun KAN være fokusert og konsentrert. Morgenene er lettere. Da greier vi alt på 1 time fra vi står opp. Hun er ofte dypt inne i lek og kan leke i mange timer med det samme. Hun er tidlig ute med lesing og skriving og fungerer greit sosialt, ingen problemer i bhg. Anonymkode: e1aa1...173 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden No er ikkje eg ekspert, så eg må nøye meg med å skrive at du verkar som ein utruleg bra forelder! Dette må vere ganske heftig å stå i ❤️ Anonymkode: 4b62b...c06
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden En helt normal femåring, med andre ord. Hun er ikke distre, hun er fortsatt et relativt ungt barn. Anonymkode: 56a9d...710 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En helt normal femåring, med andre ord. Hun er ikke distre, hun er fortsatt et relativt ungt barn. Anonymkode: 56a9d...710 Er det normalt å bruke TO timer på å legge seg? Hver dag? Anonymkode: 4b62b...c06
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #5 Skrevet 58 minutter siden Høres ut som et barn som ikke får nok stimuli og oppmerksomhet i løpet av dagen, og gires opp mot kvelden når dere har tid sammen. Anonymkode: d3ab2...310
AnonymBruker Skrevet 19 minutter siden #6 Skrevet 19 minutter siden Dette høres veldig ut som barnet mitt som nettopp har fylt seks. Her er det mistanke om adhd hos enkelte fagfolk, men vi håper fortsatt at det kun er umodenhet. Men det blir definitivt mye verre når barnet er trett, og vi har måttet innrette hele hverdagen på å starte leggeritualet tidlig. Anonymkode: b7a8b...d3f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå