Gå til innhold

Mange etternavn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har to etternavn (mellomnavn og etternavn er det vel egentlig, for å være presis) og som har fått barn med en partner som også har to etternavn. Hvilke(t) etternavn har barna fått?

F.eks hvis mor heter Eva Andersen Berg , og far heter Adam Christensen Dal . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har kun ett etternavn som du selv har skrevet, barn arver ikke foreldrenes mellomnavn.

Anonymkode: bcfe8...16e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man har kun ett etternavn som du selv har skrevet, barn arver ikke foreldrenes mellomnavn.

Noen har flere etternavn, selv i Norge. Men det er sjeldent uten bindestrek

Anonymkode: 968de...b4a

AnonymBruker
Skrevet

Da vi giftet oss tok kona inn et sjeldent slektsnavn fra hennes slekt som mellomnavn i tillegg til mitt etternavn. Hennes "pike-etternavn" droppet hun helt. Barna våre har fått de samme to navnene som kona, altså hennes sjeldne slektsnavn pluss mitt etternavn.

Barna våre har dermed et enkelt fornavn, et mellomnavn fra konas slekt og foreldrenes felles etternavn. Mellomnavnet forkortes ofte til bare første bokstaven, eller det droppes helt i det daglige.

Anonymkode: c3887...f1d

Skrevet
Hedda-78 skrev (13 timer siden):

Dere som har to etternavn (mellomnavn og etternavn er det vel egentlig, for å være presis) og som har fått barn med en partner som også har to etternavn. Hvilke(t) etternavn har barna fått?

De som klinger best sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mellomnavn og etternavn som barn, type Ida Svarthaug Olsen. Min mann har en haug med navn, tenk Ole Martin Rennebu Fjellgård. Jeg bytta til Ida Svarthaug før vi fikk barn, og da vi fikk barn fikk de ett fornavn og Fjellgård Svarthaug som hhv mellomnavn og etternavn. 

Overraskende mye drama kom ut av dette! Min far, herr Olsen, ble først snurt fordi jeg byttet til bare min mors navn. Min svigermor, fru Fjellgård, ble deretter sint fordi ungene våre ikke hadde hennes etternavn, og prøvde en stund å tvinge det gjennom. Min svigerfar, herr Rennebu, ble lei seg fordi ingen av hans barn hadde fått hans navn som etternavn (ungene vokste opp på gården Fjellgård, min svigermors familiegård), og nå fikk ingen av barnebarna det heller… 

Så alle ble snurte eller lei seg. Med unntak av Olsen er alle våre navn fra familiegårder som vi har sterke bånd knyttet til, så det var mange følelser involvert. Min mann og jeg har fortsatt ikke samme navn selv etter 15 års ekteskap, og vi ble aldri «Familien X». Men ungene og jeg har samme etternavn da 😅

Verden hadde vært et enklere sted dersom det fantes klare regler på hvilke navn som skal brukes 🤭

Anonymkode: 487fc...2d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da vi giftet oss tok kona inn et sjeldent slektsnavn fra hennes slekt som mellomnavn i tillegg til mitt etternavn. Hennes "pike-etternavn" droppet hun helt. Barna våre har fått de samme to navnene som kona, altså hennes sjeldne slektsnavn pluss mitt etternavn.

Barna våre har dermed et enkelt fornavn, et mellomnavn fra konas slekt og foreldrenes felles etternavn. Mellomnavnet forkortes ofte til bare første bokstaven, eller det droppes helt i det daglige.

Anonymkode: c3887...f1d

Så barna har fire navn?

AnonymBruker
Skrevet

I min omgangskrets er det mange varianter: 

• mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn er den vanligste, men ellers har vi 
  • fars mellomnavn + mors etternavn 
  • mors mellomnavn + fars etternavn 
  • kun fars etternavn 
  • kun mors etternavn 
  • nytt etternavn laget av mors og fars etternavn med bindestrek 

Anonymkode: ecc0e...678

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (3 minutter siden):

Så barna har fire navn?

Det står at det er ett fornavn, ett mellomnavn (mors opprinnelige etternavn) og ett etternavn (innleggsskriverens etternavn). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Noen har flere etternavn, selv i Norge. Men det er sjeldent uten bindestrek

Anonymkode: 968de...b4a

Navn med bindestrek regnes som ett navn.

• Liker 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (14 timer siden):

Dal.

AnonymBruker
Skrevet

Barna går mange mellomnavn ja. Verdt å tenke på for de som allerede har 4 «etternavn». Dere ønsker kanskje deres barnebarn skal operere med 8 etternavn og oldebarna med 16. 

Anonymkode: 4ae55...312

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svensk og har syv navn tilsammen. Det er unødvendig mange og kompliserer mye i hverdagen. Tenk på barna som skal leve med foreldrenes navnevalg, før dere bestemmer hva de skal hete. 

Anonymkode: 6b05a...3d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna går mange mellomnavn ja. Verdt å tenke på for de som allerede har 4 «etternavn». Dere ønsker kanskje deres barnebarn skal operere med 8 etternavn og oldebarna med 16. 

Anonymkode: 4ae55...312

Jeg sier ikke at det ikke finnes, men jeg påstår at det er en myte at det blir så innmari vanlig med 3, 7 eller 15 mellomnavn + etternavn. Til nå har i alle fall ikke jeg møtt ett eneste individ som heter eksempelvis fornavn + Andersen Berg Christensen Dal, for å bruke navnene fra hovedinnlegget. 

Jeg vil påstå at halvparten ville valgt enten kun fars etternavn eller mors etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er svensk og har syv navn tilsammen. Det er unødvendig mange og kompliserer mye i hverdagen. Tenk på barna som skal leve med foreldrenes navnevalg, før dere bestemmer hva de skal hete. 

Anonymkode: 6b05a...3d6

Svensker og navn er dypt fascinerende! Jeg jobbet i posten på et lite sted og en svensk familie kom flyttende, navnene på posten deres matchet jo på ingen måte det de brukte i hverdagen! De fire barna (og foreldrene!) hadde jo 20-30 fornavn til sammen 😅 Og to i familien ble kalt for noe helt annet enn alle navnene de hadde. Imponert over at de hadde oversikten 🤭

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svensker og navn er dypt fascinerende! Jeg jobbet i posten på et lite sted og en svensk familie kom flyttende, navnene på posten deres matchet jo på ingen måte det de brukte i hverdagen! De fire barna (og foreldrene!) hadde jo 20-30 fornavn til sammen 😅 Og to i familien ble kalt for noe helt annet enn alle navnene de hadde. Imponert over at de hadde oversikten 🤭

Ja, det er et pussig opplegg. Og alle disse kallenavnene. Det er Jokke og Nisse over hele fjøla liksom. Hva er poenget med fjorten navn når du uansett bare blir kalt for Jokke?

Anonymkode: db735...cb6

Skrevet

Jeg tenker vel som så at mitt mellomnavn er mellomnavnet og derfor prioriteres bort hvis jeg får barn med en annen person som også har mellomnavn+etternavn. Hvilket som er mellomnavn og etternavn har mine foreldre allerede valgt, og derfor tenker ikke jeg at det er et stort valg for meg videre.

Kan si at jeg har min mors etternavn som etternavn og min fars som mellomnavn selv. Og jeg hadde vel vurdert å bruke mors etternavn å gi videre hvis rekkefølgen var annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...