Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har blitt gravid og fått friske barn i denne alderen? Jeg kjenner på en lengsel etter en attpåklatt, men forstår at det kan være vanskelig. Det er 11 år siden jeg var gravid sist, og det har skjedd veldig lett begge gangene.

Anonymkode: af4eb...19c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venninner som fikk barn når de var 41, jeg syns det er i grenseland seint. Begge trengte ekstra oppfølging i svangerskapet pga alderen, men barna ble født friske. En kom tidlig i overgangsalderen med store plager, samtidig som bleiebarn og trassalder, det er en helvetes kombo. En kollega (mann riktignok) fikk barn med kone nr to når han var 48, hun var noen år yngre, men ingen av dem håndterte uregelmessig søvn og nattevåk på samme måte som når man er 30, begge var sykemeldt i lange perioder og de andre barna måtte lide for det. Du får ikke tomt rede før du er pensjonist, og det er ikke bare bare med tenåringer og våkneliv når du er 60 heller. Jeg tenker det er for sent, du får også i praksis et enebarn fordi de eldste er uten avhuset innen minstemann husker noe om søskenforhold og relasjon. Og hva om barnet ikke er frisk? Har du kapasitet til det, realistisk sett? 

Anonymkode: d32fb...df4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at det vil bli en annen opplevelse når man er eldre. På mange måter. Tror samtidig at det ville vært berikende for den lille og de eldre søstrene. I alle fall her i huset, hvor de har spurt mange ganger om ikke vi kunne fått en baby til. (Og da har jeg aldri snakket om dette med de i forkant.) De vil gjerne hjelpe andre vi kjenner med å skifte bleie, mate og leke.

Det er de biologiske faktorene jeg er mest usikker på. Hvor mange får friske barn i den alderen, for eksempel. Men takk for svar.

Anonymkode: af4eb...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har to venninner som fikk barn når de var 41, jeg syns det er i grenseland seint. Begge trengte ekstra oppfølging i svangerskapet pga alderen, men barna ble født friske. En kom tidlig i overgangsalderen med store plager, samtidig som bleiebarn og trassalder, det er en helvetes kombo. En kollega (mann riktignok) fikk barn med kone nr to når han var 48, hun var noen år yngre, men ingen av dem håndterte uregelmessig søvn og nattevåk på samme måte som når man er 30, begge var sykemeldt i lange perioder og de andre barna måtte lide for det. Du får ikke tomt rede før du er pensjonist, og det er ikke bare bare med tenåringer og våkneliv når du er 60 heller. Jeg tenker det er for sent, du får også i praksis et enebarn fordi de eldste er uten avhuset innen minstemann husker noe om søskenforhold og relasjon. Og hva om barnet ikke er frisk? Har du kapasitet til det, realistisk sett? 

Jeg er enig her. Er veldig glad for at jeg fikk mitt første og eneste barn da jeg var 30. Nå er jeg 46 med en 16 åring og ei barndomsvenninne som er like gammel som meg sitter med en på 6 måneder. Modig gjort, for all del, men jeg er sjeleglad for at det ikke er meg. Har mer enn nok med min fine unge mann på 16 og egne overgangsalder-plager ☺️❤️

Anonymkode: d6a41...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sistemann som 40 åring, og har en venn som fikk siste som 43 åring. Har gått fint med oss i alle fall. Null stress. Friske barn. Fikk nip test, og fødte på termin. 

Anonymkode: 531bd...fed

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid når jeg var 40 og fødte rett før jeg ble 41. 

Ingen problemer med å bli gravid eller under graviditet og fødsel.

Men vi er alltid blant de eldste foreldrene og det har skjedd noen helseutfordringer for både oss voksne og barnet som nå er tenåring. Vet ikke om jeg hadde gjort det igjen om jeg visste dette.

elsker barnet mitt da, det gjør man jo alltid og uansett.

Anonymkode: 3cec2...636

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh. Jeg er 44 år og 13 snart 14 uker på vei.  11 år siden sist for min del. Stor forskjell! Alt ser bra ut, men venter på nipt svar.

Har vært i dialog med Amathea noen ganger - orker jeg enda en unge og hele babystyret igjen? Første ungene var sove barn og alt fint der, men ingen garanti, men ikke det en skal tenke for det kan en ikke styre.

Kjenner ingen «så gamle» som dette, men finnes jo kjendiser som til og med har vært eldre… hun derre som spilte bokser i en Clint Eastwood film, husker ikke navnet…

Anonymkode: 5c6b3...324

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe galt med det, om du får det til. Jeg er i samme båt, og et par år yngre, men har erfart at det ikke nødvendigvis går like lett som tidligere, og ikke minst at det er stor sjanse for å miste (og da går tiden fort).

Anonymkode: c46fb...925

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå for det ❤️ 

Du har sikkert hørt om at mange kvinner fikk sine siste barn som 40+ i gamle dager?

Min bestemor fikk sine to siste da hun var hhv 40 og 43. Dette er nesten hundre år siden nå. Og både moren, faren, og begge barna levde friske og gode liv helt til de ble gamle og mette av dage.

(Hadde ikke bestemor fått barn som 43-åring, så hadde ikke jeg vært til.)

Anonymkode: d6ea7...3e6

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som ble gravid (ved et uhell, ikke planlagt) da hun var 44, fødte da hun var 45. Gikk fint det, friskt barn. 
De fleste som blir gravide når de er 44 får friske barn, selv om den relative risikoen for kromosomavvik i forhold til kvinner på 20 selvsagt er kraftig økt. Men den absolutte risikoen (altså, sannsynligheten for at DU får et barn med kromosomavvik i prosent, ikke sammenlignet med en 20-åring), den er lav. 
Men den største utfordringen er nok å bli gravid, og å forbli gravid. Veldig mange er i praksis ikke fertile når de er 44 år, og blir man gravid er det mange som mister. Så akkurat det er risikosport. 

Anonymkode: a8973...185

• Hjerte 3
Skrevet

Ja har hatt sånne lengsler jeg å. Og valgte å ikke gjøre det faktisk. Mye fordi mannen nekter. Og da må det respekteres også. For man må være to om det. Men selfølgelig kjenner følelsen og hvis du har støtte fra partner vill æ gått for det

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Fleire damer bak i slekta mi fekk barn midt i førtiåra. Skal siast at dette var før hormonprevansjon og lovleg abort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min lillebror ble født da min mor var 43. Han var frisk, og graviditeten gikk bra. Men basert på mine opplevelser med stor aldersspenn mellom barna, og foreldre som var «gamle» vil jeg vært skeptisk. Man har jo barn boende hjemme nesten til man er pensjonist. Og når sistemann flytter så får kanskje eldstemann barn- så får man litt nye forpliktelser. 
Jeg ser at lillebroren min er født i en annen generasjon enn det hans to søstre er, og mine foreldre har slitt med å takle dette. Og han er veldig mye mer bortskjemt enn vi to andre, kanskje fordi foreldrene mine hadde mindre overskudd til å håndtere han. 

Anonymkode: 2eb70...169

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dette er forhold som naturen styrer, ikke du eller hva folk her inne mener. 

Du er 44, der din kropp best besvarer om du kan bli gravid og bære frem et barn, i en alder der mange jevnalderende kvinner er infertil på grunn av alder. 

Anonymkode: 3121d...f1d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Risiko for spontanabort er vel veldig høy,så du må være forberedt at det kan ta tid. Jeg fikk mine som nesten 37 og 39.5. Skulle gjerne hatt flere men  det er mye å.gjøre med 2 små😅 Mulig jeg vil få lyst på flere rundt din alder også. Jeg ville uansett lyttet til hjertet mitt❤️

Anonymkode: f0268...747

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 13.43):

Hvilken oppfølging fikk de?

Anonymkode: 95947...edf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...