Gå til innhold

Romfordeling i hus med barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huset går over 2etg. Det finnes et soverom i 2etg. Dette soverommet har dør fra stuen og en vegg er også mot kjøkken. Det kan være plass til dobbeltseng, men ikke nattbord. Er også plass til et skap.

Det er tre soverom av ulike størrelser i 1etg. Et lite, men likevel plass til å presse inn en dobbeltseng og en kommode (men vil nok føles litt klaustrofobisk da), det andre rommet har plass til både dobbeltseng, nattbord og stort skap, og vil føles mer romslig. Det tredje er det største. God plass til dobbeltseng, nattbord, stort skap og mulighet for mer oppbevaring/andre ting.

Vi er usikker på hvordan rommene skal fordeles. Vi har noe treningsutstyr og en spinningsykkel. Vi har et barn på 4,5år. Har også startet prøvingen med nr 2. 

Har i utgangspunktet tenkt at rommet i 2etg ikke skal brukes til barnet/barna da det vil bli mer lyd fra både kjøkken og stue. Rommene i 1etg har såpass ulike størrelse, at de vil nok kunne oppleves "urettferdig" når barnet/barna blir større. Det er likevel plass til et klesskap i mellomgang i 1etg. 

Har dere forslag til hvordan rommene fordeles? Er selvsagt mulig å endre om noen år.

Anonymkode: 8a1d0...684

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt det største rommet til barnet på 4,5. God plass til leker, og å leke, ha venner på besøk etc. 

Det nest største rommet ville jeg tatt. Da er det plass til dere + eventuell babyseng, dersom det kommer ny baby som skal sove sammen med dere en stund. Når dette barnet ble litt større ville jeg gitt rommet til barnet og tatt det minste rommet selv. 

Vi voksne bruker ikke soverommene slik barn og unge gjør. Vi trenger bare en plass å sove og oppbevare klær. Vi har ikke samme behov for gulvplass som barna har. 

Treningsutstyret ville jeg enten hatt i garasjen, satt opp i en bod eller satt det opp i soverommet 2.etasje

Anonymkode: 7ecf1...782

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Største til mor og far, nest største til eldste barn, det siste soverommet i andre etasje dersom dere får et barn til. Når eldste flytter ut kan yngste ta over det rommet, dersom de ønsker det. 

Anonymkode: 1674a...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt 4 åringen det største rommet, og tatt det mellomste selv foreløpig. Hvis barn nr 2 kommer hadde jeg tatt det minste soverommet og gitt barnet det mellomste når det ble større og skulle ha eget rom. Det i 2. kan være gjesterom/treningsrom. 

Anonymkode: bf457...d65

AnonymBruker
Skrevet

Rommet ved siden av stuen/kjøkkenet ville jeg brukt til aktiviteter som er greit å ha i nærheten av der man oppholder seg på ettermiddagen / i helgene. Kanskje lekerom nå, PC-rom når eldstemann blir eldre. Kanskje kombinert med hjemmekontor? Og en liten sovesofa som gjesterom hvis/når dere får barn nr 2 og bruker alle soverommene nede.

Så ville jeg fordelt de to største rommene mellom foreldrene og fireåringen. Hvis det er enklest med senere  babyseng på det største soverommet ville jeg valgt det som foreldresoverom. Ellers ville jeg hensyntatt dagslys, det er viktigere med godt lys på barnerommet enn foreldrerommet.

Hvis dere får et barn til, ville jeg latt minstemann etter hvert bruke rommet oppe til lek og det minste rommet nede som soverom. Og når minstemann begynner på skolen, og har mer bruk for større rom for vennebesøk osv, så kan man ta hele fordelingen på nytt. Da har dere bodd der lenge, eldstemann er minst 12 og vil kanskje bo i 2. etg (ville ventet med å ha foreldre og barn i hver sin etasje til de er mer selvhjulpne ved omgangssyke og i verste fall evakuering ved brann.)

Anonymkode: dcacd...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ville gitt det største rommet til barnet på 4,5. God plass til leker, og å leke, ha venner på besøk etc. 

Det nest største rommet ville jeg tatt. Da er det plass til dere + eventuell babyseng, dersom det kommer ny baby som skal sove sammen med dere en stund. Når dette barnet ble litt større ville jeg gitt rommet til barnet og tatt det minste rommet selv. 

Vi voksne bruker ikke soverommene slik barn og unge gjør. Vi trenger bare en plass å sove og oppbevare klær. Vi har ikke samme behov for gulvplass som barna har. 

Treningsutstyret ville jeg enten hatt i garasjen, satt opp i en bod eller satt det opp i soverommet 2.etasje

Anonymkode: 7ecf1...782

Enig 

Anonymkode: 8d075...802

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Største til mor og far, nest største til eldste barn, det siste soverommet i andre etasje dersom dere får et barn til. Når eldste flytter ut kan yngste ta over det rommet, dersom de ønsker det. 

Anonymkode: 1674a...715

Hvorfor skal mor og far ha det største??

Anonymkode: 8d075...802

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...