AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:36 #1 Skrevet lørdag kl. 21:36 Hvorfor har leger blitt helt opphengt i mind body reprogrammering, hypnose og nevrologisk trening samt kognitiv terapi for ME, LC, fibromyalgi og migrene? Jeg føler selv Rikshospitalets kompetansetjeneste har blitt en alternativmesse. Aksepterer og tror virkelig pasienter på dette? De har ingen evidens for virkning på annet enn bestemte typer ryggsmerter , Leger lover barn og voksne at de skal bli helt friske uten å ha evidens for det. Tilbyr apper med såkalte sannhetsvitner om at dette virker i forskning på pasientbehandling. Sier pasienten har motstand om de (rimelig nok) ikke tror dette kan kurere lidelser uten dokumentert kurativ behandling. De ville aldri gjort dette med sykdom dominert av menn. Jeg er i sjokk Anonymkode: 98b46...b99 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:59 #2 Skrevet lørdag kl. 21:59 Jeg er forsåvidt for at mer av det "alternative" (som ofte ikke egentlig er så alternativt, men mer at ingen kan ta patent på det...) kan inkluderes i helsevesenet, der det har positive effekter på pasientenes helse og livskvalitet. Men en del av det som er sagt og gjort rundt LP og lignende program, det minner mer om en total arroganse og ansvarsfraskrivelse. Da kan de stemple pasienter, spesielt kvinner, og sende dem inn i ikke-eksisterende tilbud innen psykiatrien, opplegg som i beste fall et fåtall kan få der de bor. Alt ansvar legges over på svært syke personer, og legene kan avskrive pasientene - for får ikke pasientene positiv helsegevinst så tilskriver de det "manglende motivasjon og vilje" hos pasientene. Jeg har ingen av de diagnosene du nevner, men jeg har bare gitt dem opp. "Takk og lov at du tok ansvar og la om kostholdet ditt på den måten du har gjort, ellers ville du trolig ikke vært i live i dag" - spesialist på Rikshospitalet på første time jeg var der med en sjelden tilstand som de kan minimalt om, som kan være dødelig uten riktig behandling. 9-12 måneder senere: "Jaja, du kan jo alltids gjøre dette, hvis du absolutt gidder, jeg hadde ikke giddet". Samme spesialist om samme kosthold - etter at jeg hadde påpekt at de tolket mine blodprøver helt feil, potensielt dødelig feil. Etter det gikk det prestisje i saken, og jeg har fremdeles ikke fått en diagnose, og får ikke utredning, selv om jeg blir dårligere. Spesialistene vil nå ikke en gang diskutere eller kommentere at blodprøvene mine bare blir verre og verre. Det sitter visst i hodet på meg... Jeg har spurt hvordan jeg kan tenke meg til slike patologiske verdier, men det vil de ikke si noe om. Og ja, jeg har prøvd lignende tiltak som jeg har blitt anbefalt av dem. Noe av det var et bra opplegg, og jeg fikk absolutt snudd om på noen tankemønstre som har gjort at det på noen områder er enklere å takle de fysiske utfordringene. Men når objektive tester blir verre, da vil de altså ikke forholde seg til det. "Nei, jeg tror egentlig ikke på den testen" - samme spesialist på Rikshospitalet, etter at testen viste et resultat som burde ført til umiddelbar videre utredning. Anonymkode: a250b...b84 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:18 #3 Skrevet lørdag kl. 22:18 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er forsåvidt for at mer av det "alternative" (som ofte ikke egentlig er så alternativt, men mer at ingen kan ta patent på det...) kan inkluderes i helsevesenet, der det har positive effekter på pasientenes helse og livskvalitet. Men en del av det som er sagt og gjort rundt LP og lignende program, det minner mer om en total arroganse og ansvarsfraskrivelse. Da kan de stemple pasienter, spesielt kvinner, og sende dem inn i ikke-eksisterende tilbud innen psykiatrien, opplegg som i beste fall et fåtall kan få der de bor. Alt ansvar legges over på svært syke personer, og legene kan avskrive pasientene - for får ikke pasientene positiv helsegevinst så tilskriver de det "manglende motivasjon og vilje" hos pasientene. Jeg har ingen av de diagnosene du nevner, men jeg har bare gitt dem opp. "Takk og lov at du tok ansvar og la om kostholdet ditt på den måten du har gjort, ellers ville du trolig ikke vært i live i dag" - spesialist på Rikshospitalet på første time jeg var der med en sjelden tilstand som de kan minimalt om, som kan være dødelig uten riktig behandling. 9-12 måneder senere: "Jaja, du kan jo alltids gjøre dette, hvis du absolutt gidder, jeg hadde ikke giddet". Samme spesialist om samme kosthold - etter at jeg hadde påpekt at de tolket mine blodprøver helt feil, potensielt dødelig feil. Etter det gikk det prestisje i saken, og jeg har fremdeles ikke fått en diagnose, og får ikke utredning, selv om jeg blir dårligere. Spesialistene vil nå ikke en gang diskutere eller kommentere at blodprøvene mine bare blir verre og verre. Det sitter visst i hodet på meg... Jeg har spurt hvordan jeg kan tenke meg til slike patologiske verdier, men det vil de ikke si noe om. Og ja, jeg har prøvd lignende tiltak som jeg har blitt anbefalt av dem. Noe av det var et bra opplegg, og jeg fikk absolutt snudd om på noen tankemønstre som har gjort at det på noen områder er enklere å takle de fysiske utfordringene. Men når objektive tester blir verre, da vil de altså ikke forholde seg til det. "Nei, jeg tror egentlig ikke på den testen" - samme spesialist på Rikshospitalet, etter at testen viste et resultat som burde ført til umiddelbar videre utredning. Anonymkode: a250b...b84 Det er noe av det skumleste med det, det er en slags massesuggesjon som gjør dem til dårligere medisinere som har bias mot psykosomatikk og funksjonell forståelse der pasienten har biomedisinsk sykdom som til og med kan behandles medikamentelt eller kirurgisk Anonymkode: 98b46...b99 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #4 Skrevet i går, 09:05 Nå er ikke kognitiv terapi alternativ. Mye handler om å akseptere og lære å leve med somatisk sykdom. Mange med somatiske sykdommer blir også redd for aktivitet fordi de er redd sykdommen kan bli verre. Handler om å finne sin tålegrense. Anonymkode: a277b...b8c 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor har leger blitt helt opphengt i mind body reprogrammering, hypnose og nevrologisk trening samt kognitiv terapi for ME, LC, fibromyalgi og migrene? Jeg føler selv Rikshospitalets kompetansetjeneste har blitt en alternativmesse. Aksepterer og tror virkelig pasienter på dette? De har ingen evidens for virkning på annet enn bestemte typer ryggsmerter , Leger lover barn og voksne at de skal bli helt friske uten å ha evidens for det. Tilbyr apper med såkalte sannhetsvitner om at dette virker i forskning på pasientbehandling. Sier pasienten har motstand om de (rimelig nok) ikke tror dette kan kurere lidelser uten dokumentert kurativ behandling. De ville aldri gjort dette med sykdom dominert av menn. Jeg er i sjokk Anonymkode: 98b46...b99 Kanskje fordi kropp og sjel heng saman? Og fordi meir og meir forskning viser korleis sinnet, tankane og kjenslene påverkar kroppen fysisk. Anonymkode: 9eede...150 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå