MarianneE Skrevet 30. november 2002 #1 Del Skrevet 30. november 2002 Man hører så mye om denne "7-års krisa" og dermed lurer jeg: eksisterer den? Isåfall burde jeg kanskje forberede meg siden det er 1 år igjen......??????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 30. november 2002 #2 Del Skrevet 30. november 2002 Jeg tror man må igjennom mange småkriser på forskjellige stadier i et forhold jeg, og at så lenge man står sammen med den man elsker så vil det nok gå bra:) Lykke til!! Det går nok bra med det 7. året deres også, skal du se. Du har hørt om en selvoppfyllende profeti, sant?? Det er sånn at hvis du tror VELDIG sterkt på at noe skal skje så gjør det det....så la den selvoppfyllende profetien gå ut på at DET SKAL GÅ BRA, istedenfor at den blir: hjelp nå er det 7 års krisen og det kan jo aldri gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duchess Skrevet 30. november 2002 #3 Del Skrevet 30. november 2002 Det har jeg ingen tro på. Kriser opplever man i alle stadier av et forhold, enten man har vært sammen i 7 år eller 7 mnd eller 7 uker for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 1. desember 2002 #4 Del Skrevet 1. desember 2002 Er enig med Lilleville & Lilletroll her jeg...du skal se det går bra og kommer dere over denne "sjuårskrisen" Jeg har heller ingen tro på at den eksisterer bare så det er sagt. To hjerter som er enige,kan bryte ned ett fjell *klem* koldbruna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 1. desember 2002 #5 Del Skrevet 1. desember 2002 Leste forleden en artikkel om emnet (lest MYE om sånt i det siste siden jeg ble skilt for noen måneder siden), men finner den ikke nå. Den var basert på tall fra statistisk sentralbyrå og en psykiatriker uttalte seg. Husker ikke nøyaktig hva som sto der, men at 7-årskrisen ikke var bare oppspinn. Tall viser at 50% av alle ekteskap blir oppløst før man har vært gift i 12 år: http://www.ssb.no/emner/02/02/30/skilsmisse/ Tror det som er viktig (og som vi ikke var flinke nok til) er: - Ekteskap/forhold går ikke av seg selv, men må kontinuerlig jobbes med - Lytt, snakk: Si hva du ønsker/ikke ønsker, har behov for/ikke behov for og forvent at han gjør det samme - Lev nå! Ikke utsett ting fordi du/han er sliten eller en bare skal bli ferdig å pusse opp, bare skal bli ferdig med den stressa perioden på jobb Jeg er oppdratt til å være snill pike. Min eks hadde en ansvarsfull stilling og var stadig sliten. Men alt skulle bli så mye bedre om et par uker når det ikke var så mye stress på jobb. Derfor tenkte jeg at OK, er ikke så viktig at vi besøker dem akkurat nå, kan vente. Kan vente med å se den filmen eller det stykket også. Kan vente med ferien til sommeren. Kan vente med å gå ut med de venninene slik at han slipper å sitte hjemme alene. De "par ukene" ble aldri borte. De varte i omtrent 10 år. Da var jeg drittlei, følte meg innestengt, stagnerte på det meste, kjedet meg og følte meg "dø". Sto opp, gikk på jobb, gikk hjem, så på TV, la meg, sto opp, gikk på jobb osv. "Snille piker kommer til himmelen - resten kommer hvor de vil" :-? Ifølge det jeg har lest er jobben det største spøkelset. Karrierejaget og presset er veldig stort og man tilbringer mye tid sammen med kolleger - også fritid. Samtidig er både menn og kvinner selvstendige økonomisk og klarer seg selv i motsetning til før når mannen forsørget kone og barn. Det er derfor nå bare kjærlighet som holder en sammen. Derfor er det viktig å pleie denne - viktigere enn å jobbe overtid for 5 gang denne uka for å få en stjerne i boka av sjefen. Og for å pleie et forhold må man være interessant for hverandre - ha noe å snakke om, opplevelser å dele - både opplevelser hver for seg og sammen. Leste et sted at det ideelle var å dele fritiden i to: 50% for seg selv til egen aktivitet og 50% sammen. Syns det høres logisk ut selv om jeg da ikke har testet dette. Ikke vær redd for 7-årskrisen - bare sørg for at det ikke blir noe krise hverken etter 6, 7, 8, 9 eller noe år - ikke vær redd for noe krise, vær bare oppmerksom til tusen på at ingenting går av seg selv! OG 50% blir ikke skilt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mortie Skrevet 1. desember 2002 #6 Del Skrevet 1. desember 2002 Jovisst! 7 års krisa eksisterer. Jeg har møtt den to ganger tidligere, og forventer at den dukker opp på ny om 6 år................. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 7. desember 2002 #7 Del Skrevet 7. desember 2002 Jovisst eksisterer 7års krisen. Vi er midt oppi den nå. Det har vi vært i hele år. Jeg flyttet ut i januar, men nå har tingene begynt å normalisere seg slik at jeg muligens flytter tilbake til ham etter nyttår. Hadde 7års krise sammen med eks-en også. Men det skar seg totalt etter 8 år. (kom aldri over 7års krisen) Men nå går jeg fremtiden lyst i møte. Gleder meg til å flytte tilbake til min kjære. :D Hilsen Meg. Godt nytt år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 7. desember 2002 #8 Del Skrevet 7. desember 2002 Går man rundt og tror at 7-årskrisen eller andre kriser eksisterer så gjør de det også. Kriser dukker opp når man minst venter det synes jeg, men spesielt hvis man forventer at det er på tide med en krise. Men er den først der så se på den med åpne øyne og en positiv innstilling - dette skal gå bra; så gjør det også det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaGnA Skrevet 7. desember 2002 #9 Del Skrevet 7. desember 2002 finnes 7 års krisen? hmmmm... mange ulike "kriser" som man kan komme opp i, i ett forhold. men mange opplever blant annet.. en slags "krise" i forholdet når man venter/får sitt første barn. Når barna begynner å bli tenåringer.... :blunke: Og når barna forlater redet og flytter ut.. Eller andre store forandringer, foreksempel dødsfall i den nærmeste familie, kan også skape en krise i forholdet. og viss man begynner å bli "lei" og sugen på noe nytt og spennende... Men noen spesiell 7 årskrise.. tror jeg ikke på... Jeg er nok i en slags "krise" i forholdet mitt nå... 10 år har vi vært sammen.. :o og alle rundt oss forventer en del av oss fremover nå.... :-? vi får se... å leve i ett forhold krever iallefall, at begge er interessert å holde "gløden" vedlike.. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 7. desember 2002 #10 Del Skrevet 7. desember 2002 Man hører så mye om denne "7-års krisa" og dermed lurer jeg: eksisterer den? JA! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 7. desember 2002 #11 Del Skrevet 7. desember 2002 uff ja,, den gjør nok det... Og i tillegg kan man bare vente seg alle disse "småkrisene" i tillegg, som sikkert er der for å gjøre man mer forberedt på den "store".. De er vel der bare som en påminner om at et forhold skal JOBBES med kontinuerlig.. Kjenner ingen par som har vært foruten perioder hvor de nesten ikke har hælt trynet av hverandre.. men mange av oss finner jo tilbake tilhverandre igjen.. Heldigvis! så om krisen kommer betyr det ikke "the end" selv om det kanskje føles slik ut der og da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 7. desember 2002 #12 Del Skrevet 7. desember 2002 Ja, jeg tror faktisk den eksisterer. Men om en måned har jeg og sambo vært sammen i åtte år, så da skal jeg satse på at den går over... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutti Skrevet 9. desember 2002 #13 Del Skrevet 9. desember 2002 Var igjennom 2-årskrisa ifjor, og hvis det dere kaller 7-årskrisa er noe mer, så gir jeg herved forholdet vårt kun 4 år til......... :oops: Tror forhold går i bølgedaler jeg, og at man hele tiden møter små eller store kriser underveis, noen ganger er det hun andre ham. Eller begge. Spørsmålet er vel heller hvordan skal vi takle disse krisene og jobbe oss igjennom dem? Dette syntes jeg er vanskelig, og jeg føler at jeg ikke vil takle et nytt halvår med krise og problemer... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå