AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Jeg er 42 år og har blitt lokket med på salsakurs. Jeg har ikke danset før annet enn litt på utesteder i ungdommen. Det er morsomt men beina går bare i ball. Tar det lang tid å bli bedre? Anonymkode: ee374...735
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #2 Skrevet 32 minutter siden Det er individuelt hvor lang tid det tar, tenker jeg. Det er jo en ganske annerledes måte å danse og bevege seg på enn vi er vant med. Man må tørre å slippe seg litt løs, ikke spenne seg for mye, bare tenke at man skal ha det artig, og ikke være for selvbevisst. Jeg husker fra første kurset jeg gikk at hvordan jeg følte jeg fikk til ting var veldig avhengig av hvem jeg danset med. Fikk jeg danse med instruktøren virket plutselig alt veldig mye lettere. Danset jeg med en som kanskje ikke hadde danset noe som helst før, da ble det også utfordrende for meg å få det til. Men jeg fant ut at jeg lærte noe av de fleste av de jeg danset med på kurset. Jeg er ganske høy, så jeg måtte dessverre på dansekurs som ung ofte danse "mann". Det har gjort at jeg har vært nødt til å jobbe mye med meg selv for å ikke prøve å lede, men la meg lede. For om jeg prøver å lede med en mann som leder annerledes, så er det jo jeg som sabotterer det vi gjør sammen og det han gjør. Så jeg innså at jeg måtte slippe kontrollen og bli veldig opptatt av signal fra de mennene jeg danset med. Innimellom kunne jeg også si "beklager, det var min feil, jeg fikk ikke med meg signalet ditt om at du ville vi skulle gjøre slik, tror du at du kan gi enda tydeligere signaler akkurat nå i begynnelsen?" Fra første kurset mitt husker jeg instruktørene var veldig bestemte på at vi ikke fikk se ned på egne føtter, eller andres føtter. For gjør man det så går beina oftere i ball enn om man lar være å se på egne/andres føtter. Hvis man ser på egne føtter så har man fokus i feil retning, og man får en kroppsholdning som blir feil for å kunne bevege seg fritt i dansen, man beveger seg ikke sammen med partner. Så de var veldig opptatt av at vi skulle se opp, ha god holdning og la beina og føttene gå. Tørrtrening hjemme anbefalte de også, og det hjalp forbausende mye, husker jeg at jeg syntes. Satte på noe salsamusikk, og øvde på trinn og takt. Husker jeg en periode 'salsa' meg gjennom husvaskene 😄 Hvis det finnes et salsamiljø der du bor, så still opp når de møtes. Da får du også danset mer med erfarne partnere, og det gjorde mye for meg og min forståelse for dansen. De dyktigste gir tydelige signaler og leser også deg og ditt nivå, og når du da kommer på kurs igjen så blir det enklere å følge også de mannlige nybegynnerne. Der jeg bodde den gangen var det ikke noe salsamiljø fra før, men for å bygge det opp fikk de en avtale med en kafe-utested om at de på kveldstid et par timer onsdager (en dag og tidspunkt det ellers var minimalt med folk der - så vinn-vinn også for utestedet) så møttes de som ville, helt uformelt, og det ble spilt salsamusikk og alle som ville fikk danse. Siden det var midt i uken var det sjelden noen drakk alkohol også, det var rett og slett bare forskjellige folk som enten kunne eller ønsket å lære å danse salsa, hyggelig prat. Jeg flyttet få år etter dette fra det stedet, men vet at de i dag har et aktivt og foholdsvis stort salsamiljø. Jeg vet det er et miljø her jeg nå bor, men nå har jeg ikke danset salsa på noen år, så jeg har ikke kommet meg til å oppsøke miljøet her enda. (Har bare tatt noen kurs og danset det på slike møtekvelder, så jeg er ingen ekspert, men kom langt nok til at jeg følte meg komfortabel og at beina ikke lenger gikk i ball ) Vet jeg får en travel høst, men nå fikk jeg lyst til å sjekke ut kurs og miljøet her jeg bor igjen. Kanskje jeg skal starte med å lete frem mine gamle salsa-cd'er og tørrtrene når jeg skal være alene hjemme i kveld 😄 Du kommer til å få det til, bare fortsett å øve, fortsett på kurs, ha det artig! 😊 Anonymkode: e6395...43d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå