Gå til innhold

Gode aktivitetsleker til hund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å ha litt flere aktivitetsleker på lager, til en hund som både øver på å være alene, og trenger noe å roe ned med etter aktiviteter. Har i dag kong og toppl, og diverse slowfeedere i silikon. Ser etter noe som hunden kan holde på med en stund.

Hvilke slike leker er dere mest fornøyd med? 

Anonymkode: 9ca3b...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godbitsøk ute, gjerne et som varer 10-15 minutter, er gull for å roe ned etter aktiviteter. Fylt, frossen kong og gode, store tyggebein er også bra å ha.

Slike ferdige aktivitetssleker man får kjøpt i butikk har ofte begrenset varighet. Fordi så fort hunden har funnet ut hvordan det funker, så er det ikke hjernetrim lenger og de har mistet sin funksjon. 

Det spørs hvor langt dere har kommet i alene hjemme-treningen, men verken kong eller annet bør innføres der før hunden klarer å være hjemme alene uten problem i 15-20 minutter. Ellers blir det bare avledning og ikke egentlig trening. For det meste bør hunden egentlig bare sove når den er hjemme alene, også skjer aktiviseringen sammen med deg før/etter. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (5 minutter siden):

Godbitsøk ute, gjerne et som varer 10-15 minutter, er gull for å roe ned etter aktiviteter. Fylt, frossen kong og gode, store tyggebein er også bra å ha.

Slike ferdige aktivitetssleker man får kjøpt i butikk har ofte begrenset varighet. Fordi så fort hunden har funnet ut hvordan det funker, så er det ikke hjernetrim lenger og de har mistet sin funksjon. 

Det spørs hvor langt dere har kommet i alene hjemme-treningen, men verken kong eller annet bør innføres der før hunden klarer å være hjemme alene uten problem i 15-20 minutter. Ellers blir det bare avledning og ikke egentlig trening. For det meste bør hunden egentlig bare sove når den er hjemme alene, også skjer aktiviseringen sammen med deg før/etter. 

Vi er ikke kommet til hjemme alene enda, men i følge adferdskonsulent er det ikke separasjonsangst, men mer fomo og kontroll på meg. Hunden kan trekke seg unna til andre rom når den velger det selv. Så vil ha noe hunden kan konsentrere seg om når jeg vasker opp eller klipper gresset, som tar fokuset bort fra meg og gjør det lettere å tolerere for hunden, og forhåpentligvis gjøre det lettere for hunden å gire ned og sove mer på dagtid.

Skal prøve å legge inn godbitsøk etter aktiviteter, takk for rådet! Har aldri hatt en så klengete hund før, og nå er det tannfelling og spøkelsestid på toppen, så det er intenst om dagen 😔🫠

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er ikke kommet til hjemme alene enda, men i følge adferdskonsulent er det ikke separasjonsangst, men mer fomo og kontroll på meg. Hunden kan trekke seg unna til andre rom når den velger det selv. Så vil ha noe hunden kan konsentrere seg om når jeg vasker opp eller klipper gresset, som tar fokuset bort fra meg og gjør det lettere å tolerere for hunden, og forhåpentligvis gjøre det lettere for hunden å gire ned og sove mer på dagtid.

Skal prøve å legge inn godbitsøk etter aktiviteter, takk for rådet! Har aldri hatt en så klengete hund før, og nå er det tannfelling og spøkelsestid på toppen, så det er intenst om dagen 😔🫠

Ja, da skjønner jeg hva du mener.

Søkstrening er også lurt for å gjøre hunden mer sliten mentalt. Turer i skogen hvor den kanskje kan få gå løs, eller i det minste få snuse der den vil i eget tempo, nyinnlæring av øvelser/triks og nesearbeid er ting som roer ned. Herjing, løping og leker er ting som girer opp. Sånn generelt.

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Ja, da skjønner jeg hva du mener.

Søkstrening er også lurt for å gjøre hunden mer sliten mentalt. Turer i skogen hvor den kanskje kan få gå løs, eller i det minste få snuse der den vil i eget tempo, nyinnlæring av øvelser/triks og nesearbeid er ting som roer ned. Herjing, løping og leker er ting som girer opp. Sånn generelt.

Ja, vi er så smått i gang med intro til nosework og søk. 

Den får stort sett snuse der den vil i eget tempo hver dag, men det er fremover fremover for tiden. Blir fort overveldet av mye inntrykk, og sliter med å finne roen både inne og ute, men det kan jo være litt perioden vi står i nå også, det har i alle fall eskalert. Nattesøvnen har vi måttet jobbe med også de siste ukene. Triks og nye øvelser står på boken, jeg skal bli flinkere der. Har ryddet bort alle leker inne nå, men jeg er fæl til å herje litt 😬 og hunden er selvfølgelig glad i å få løpe. 

Og så blir det vanskelig med det menneskelige oppi det her, å føle at man ikke kan gjøre noe rett, eller at man hele tiden begrenser en valp, selv om det er med intensjon om å gjøre livet lettere for dem på sikt. Blir veldig usikker på meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...