Gå til innhold

Sende hentemelding til AKS

Fremhevede innlegg

Skrevet

AKS har begynt å bruke Vigilo. I tillegg til at de logger barnet ut og innså er det en funksjon om å sende hentemelding. Dette synes jeg er litt vanskelig å vite på forhånd nøyaktig når vi skal hente. Må ikke bare skynde seg om det snart er stengetid, men også når man har god tid til stengetid og kanskje ikke rekker tidspunktet man har satt opp.

Dere med barn på AKS som bruker Vigilo, hvordan praktiseres dette? Må dere sende hentemelding hver dag med nøyaktig tidspunkt? Hvor stort avvik før dere må gi beskjed?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga ingen beskjed når han skulle hentes. Kun beskjed når han skulle gå hjem selv

Anonymkode: 5c52b...5ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi må sette tidspunkt, men vi lever ikke inn hentemelding om det er vennlig henting av forelder. Bare hvis barnet skal hentes av noen andre eller gå hjem selv. Men om jeg tror jeg rekker å hente f.eks. 15.30, så legger jeg inn 15.45 eller 16.00. Tenker det er mer innafor å hente «for tidlig» enn etter klokkeslettet.

Anonymkode: fa651...e9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi må sette tidspunkt, men vi lever ikke inn hentemelding om det er vennlig henting av forelder. Bare hvis barnet skal hentes av noen andre eller gå hjem selv. Men om jeg tror jeg rekker å hente f.eks. 15.30, så legger jeg inn 15.45 eller 16.00. Tenker det er mer innafor å hente «for tidlig» enn etter klokkeslettet.

Vanlig henting*

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan setter dere tidspunkt uten å levere hentemelding ved vanlig henting? Sier i fra til personalet om en fast tid?

Skrevet

Vi bruker ist her, men fungerer likt. 
altså vi legger inn oppholdsplan både i bhg og sfo, og der har jeg lagt inn til ca tid jeg planlegger å hente hver dag.

Om jeg kommer opptil en halvtime før eller etter bryr jeg meg ikke så mye om, det har de heller aldri sagt noe på.

i barnehagen sitter jeg i fau, og der har styrer selv sagt i et su møte at vi betaler for hele plassen, og at man skal kunne benytte hele plassen utover oppholdsplanen, det skal bare være et hjelpemiddel for å disponere personalet.

men ingen skal nektes å levere/ hente barn utenom, eller få spørsmål om hvorfor man måtte evn gå utenom planen sin,  var hun nøye på. 

AnonymBruker
Skrevet
Misanthropis skrev (6 minutter siden):

Om jeg kommer opptil en halvtime før eller etter bryr jeg meg ikke så mye om, det har de heller aldri sagt noe på.

Sånn ville jeg også gjort.

Ville bare sendt melding hvis det var noe utenom rutinen. Sykdom, hente tidlig etc 

Anonymkode: acae2...3a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (24 minutter siden):

Hvordan setter dere tidspunkt uten å levere hentemelding ved vanlig henting? Sier i fra til personalet om en fast tid?

Vi bruker ikke hentemelding hver dag. Bare når det er andre som henter/barnet skal være med noen hjem eller de skal gå hjem selv på et tidspunkt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sender vel ikke hentemelding om du henter selv? Vi har kun melding på når de kan gå hjem selv eller blir hentet av andre. Vi har satt opp fast tidspunkt for å gå hjem selv og så endrer vi det av og til om han skal være med andre hjem f.eks. 

Anonymkode: 98846...ba9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (36 minutter siden):

AKS har begynt å bruke Vigilo. I tillegg til at de logger barnet ut og innså er det en funksjon om å sende hentemelding. Dette synes jeg er litt vanskelig å vite på forhånd nøyaktig når vi skal hente. Må ikke bare skynde seg om det snart er stengetid, men også når man har god tid til stengetid og kanskje ikke rekker tidspunktet man har satt opp.

Dere med barn på AKS som bruker Vigilo, hvordan praktiseres dette? Må dere sende hentemelding hver dag med nøyaktig tidspunkt? Hvor stort avvik før dere må gi beskjed?

Vi sender bare hentemelding om det er noen andre enn foreldre som skal hente, eller han skal gå hjem selv. Hvis jeg eller mannen henter, dukker vi bare opp innen stengetid. Dette er slik det har blitt praktisert på vår sfo siden hentemelding-funksjonen kom i vigilo.

Anonymkode: 8b5a8...e23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker som flere skriver bare hentemelding når barnet går selv eller andre henter. Har lagt inn faste dager barnet går selv i hentemelding. Var ingen krav om å skrive inn hentemelding når jeg eller far hentet barnet selv, og da kan vi bruke aks til det stenger om vi ønsker. 

Anonymkode: ffe9b...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avdelingsleder på SFO, ikke AKS, men vi bruker også Vigilo. 

I min kommune kan foreldre selv disponere de 12 gratis timene, og de som har KUN 12 timers gratis plass ber vi legge inn hentemeldinger, nettopp for å kunne ha en viss oversikt over når det er flest barn og at de faktisk holder seg innenfor 12 timer.

Ellers trenger vi ikke hentemeldinger hvis foreldre skal hente, men noen gjør det allikevel fordi vi da kan svare barna hvis de spør når de blir hentet osv. 

Hvis AKS ønsker at du legger inn, så ville jeg lagt inn litt senere enn du tror du er der.

Anonymkode: 9ca69...c83

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva deres skole ønsker.

Her skal vi alltid legge inn hentemelding. Jeg har satt SFO-slutt klokken 16:30 og har satt repetisjon ut året. Da er jeg sikret, selv om jeg nesten hver dag henter senest 14:30.

Anonymkode: 76b2c...6b9

Skrevet

Vi MÅ levere hentemelding. Fikk FIRE purringer bare på én uke i august fordi vi ikke hadde levert hentemelding for HELE skoleåret, vi tok det dag for dag (daglige forhandlinger om hvorvidt jenta vår kunne gå hjem alene, de to første ukene før skolestart var ikke helt enkle, selv om hun går i andre klasse).

De dagene vi vet vi skal hente setter vi bare hentemelding til det seneste klokkeslettet som er aktuelt. Altså, hvis vi skal hente mellom kl 15 og 16 setter vi 16. De sender henne uansett ikke hjem alene hvis vi ikke kommer før 1610. 

Er litt lei maset om hentemelding, jeg er litt sånn, hvis ingen har sagt noe så er det vel åpenbart at vi har tenkt å hente henne?? 😅. Men neida, de må ha det skriftlig, for hele perioden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...