Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som en utlending som har bodd i Norge ganske lenge har jeg lagt merke til noen typisk Norske ting. Hva mer kan tilsettes her?

1. Smalltalk om været 

2. Syden

3. Hytter som en getaway 

4.Barn sover ute på vinteren

5. Spise is på nasjonaldagen

6. Snakker åpent om Sex

Anonymkode: 5c708...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som en utlending som har bodd i Norge ganske lenge har jeg lagt merke til noen typisk Norske ting. Hva mer kan tilsettes her?

1. Smalltalk om været 

2. Syden

3. Hytter som en getaway 

4.Barn sover ute på vinteren

5. Spise is på nasjonaldagen

6. Snakker åpent om Sex

Hva prater dere utlendinger om?

Anonymkode: 4f712...0b8

Skrevet

Smalltalk om kosthold og trening.Også bilmekaniker pjatt for jeg må få skifta clutchen på bilen til mora mi.Har du en kompis som kan mekke bil?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I landet mitt hvis jeg møter noen som jeg er ikke så godt kjent med sier vi bare hei og går vår egen vei. Bruker ikke tid på small talk. Men nå synes jeg det er egentlig koselig å stoppe opp og snakke litt med noen ☺️.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I landet mitt hvis jeg møter noen som jeg er ikke så godt kjent med sier vi bare hei og går vår egen vei. Bruker ikke tid på small talk. Men nå synes jeg det er egentlig koselig å stoppe opp og snakke litt med noen ☺️.

Ja ikke sant:).Del et smil

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sier du at nordmenn er mer pratsomme enn de er i landet ditt? Første gang jeg hører :laugh:

Jeg må si at selv opplever jeg ikke at folk jeg møter stopper og prater. Hvor er dette og i hvilke situasjoner?
Selv er jeg norsk og har bodd hele livet i Norge, så jeg har ikke noe å legge til lista di.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er typisk norsk å være god 

Anonymkode: 60a31...46c

• Liker 1
Skrevet

Det er typisk norsk å ikkje ville prate med folk ein ikkje kjenner.

Korfor? Fordi vi er redde for å "vera til bry".

AnonymBruker
Skrevet

Gå på tur er typisk norsk. Bare gå uten mål og mening, for å komme seg ut. Mange gjør dette nesten hver dag.

Anonymkode: dadfe...5e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er du fra Finland? Finner må vel være de eneste som like mindre å snakke med folk enn nordmenn 🤣

Anonymkode: f6857...1fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gå på tur er typisk norsk. Bare gå uten mål og mening, for å komme seg ut. Mange gjør dette nesten hver dag.

Dette hater jeg. Å gå uten noe mål? Why??? Nei. Det skjønner jeg bare ikke. Jeg skulle ønske jeg hadde det genet, men har det absolutt ikke. Ja, jeg har sjekket mine gener langt tilbake. Kanskje det er det kvenske som har slått ut fra farssiden. 

Værsnakket er nok det mest typiske for min del. Men det tror jeg ganske typisk for ganske mange etter hvert og ikke noe særnorsk lenger.

Klaging over norske myndigheter, uavhengig av hvem som faktisk regjerer. Det tror jeg de fleste også gjør. 

Anonymkode: b609b...eb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rimlig rart da at en del sier nordmenn ikke prater..når du sier at vi gjør mer det en der du er fra😀

Anonymkode: 34bd0...4ba

Skrevet
Fossegrimen skrev (26 minutter siden):

Det er typisk norsk å ikkje ville prate med folk ein ikkje kjenner.

Korfor? Fordi vi er redde for å "vera til bry".

Jeg har aldri forstått dette.

At folk jeg ikke kjenner slår av en prat med meg synes jeg bare er trivelig, det er jo slik man får nye venner og bekjentskaper 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rimlig rart da at en del sier nordmenn ikke prater..når du sier at vi gjør mer det en der du er fra😀

Anonymkode: 34bd0...4ba

Ut i fra medieoppslag og kampanjer så virker det jo som menn er veldig innpåslitne og skal snakke med damer, så det er vel typisk norsk dette med å prate. Men kanskje det er kun menn som gjør det, mens i andre land snakker også damene med fremmede

Skrevet

Jeg er norsk, født i Norge med utlenlandsk opphav. Vi snakker sjelden om været (Hvorfor er folk så opptatt av dette? 🤭)

Vi snakker endel om det samme som andre, tv-serier, musikk, hvilket øl som er godt, steder vi har reist m.m.

Vil si mange snakker mer om familien enn det andre nordmenn gjør. Også setter vi gjerne på litt musikk imens vi lager mat sammen 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Bari skrev (Akkurat nå):

Jeg er norsk, født i Norge med utlenlandsk opphav. Vi snakker sjelden om været (Hvorfor er folk så opptatt av dette? 🤭)

Vi snakker endel om det samme som andre, tv-serier, musikk, hvilket øl som er godt, steder vi har reist m.m.

Vil si mange snakker mer om familien enn det andre nordmenn gjør. Også setter vi gjerne på litt musikk imens vi lager mat sammen 🙂

Hvorfor er nordmenn så opptatte av været? 
Tja, det kan jo være fordi vi har mye forskjellig vær, og at været betyr mye for de fleste og derfor er noe alle kan være med og snakke om? 

Jeg tenker at steder der det er jevnt over ETT vær, og veldig homogene sesonger, så er det jo ikke så mye å si om været. 

Ta f.eks. Singapore, der det stort sett er sol og 30 grader hver dag. I regntiden regner det litt oftere, men for det meste korte og intense regnskurer. 
Da er det ikke så lett med småprat om været. 

Mens i Norge kan jo temperaturen hoppe fra dag til dag. Vi kan ha 10 grader på morgenen, 25 grader og strålende sol midt på dagen, og så blir det 12 grader og pøsregn på kvelden. 

Om vinteren er det snø, og is og regn og ikke snø.... 

Vi har tåke og mange varianter av regn. (yr, pøsregn, hagl, duskregn, vanlig regn, bygevær) 
Det er også mange former for snø. Bare det å skille på om snøen er kram eller ikke. 

Hvor mange av disse tingene KAN en egentlig snakke om på et sted som har "stabil temperatur", som Singapore? 

Britene har mange former for Te, og ost. Det kan de small-talke om. Nordmenn vet vel knapt om flere oster enn Brie, Gulost og Brunost. 

Anonymkode: ab78e...340

• Liker 1
Skrevet
Bari skrev (31 minutter siden):

Jeg har aldri forstått dette.

At folk jeg ikke kjenner slår av en prat med meg synes jeg bare er trivelig, det er jo slik man får nye venner og bekjentskaper 😊

Ja, det er litt rart, men det blir ein sjølvoppfyllande profeti når dei einaste framande som talar med meg på bussen enten er rusmisbrukarar eller mormonarar.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...