AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Leser at himmelretning har mye å si for fargene på veggen. Stemmer det? Hos meg ble f.eks. modern beige og Sand fra Jotun, veldig gråaktige. Det er så frustrerende at det blir sånn om vinteren og man har malt om sommeren. Skal nå male over. Hvilke farger er bra på veggen i nordvendte rom med lite lysinnslipp? Anonymkode: 59347...62d
Leo Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Himmelretningen i seg selv påvirker ikke fargen, men lyset som kommer inn fra nord er gjerne sparsomt og har en kaldere tone. Fargene oppleves derfor gjerne som mer grå/blå enn de gjør på bl.a. fargekart. Jeg har mye lys inn fra nord i stuen og prøvde veldig mange forskjellige beigefarger før jeg landet på "Skagen" fra Jotun. Den har et ørlite hint av rødt i seg og det motvirker blå-/gråtonene som kommer med lyset. Med andre ord tror jeg du bør se etter farger som er litt mer røde/gylne enn det du egentlig vil ha. Det er ikke sikkert at det som blir bra hos meg er noe du blir fornøyd med. Mitt tips er derfor at du kjøper prøvebokser av to - tre forskjellige farger som du tror kan passe og maler dem opp på f.eks. lerret fra Europris, Clas O. eller lignende butikker. Da kan du flytte prøvene rundt og se på dem i varerende lys gjennom døgnet. 1
AprilLudgate Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden (endret) Jeg styrer med det samme. Men jeg tåler at det heller litt grått. Oppsummert så trenger en noe varme i fargene - og sjekke undertonene og hvordan det kan oppføre seg på plater du maler med prøvefarge. Om Sand ble grå hos deg, så tror jeg du trenger varmere farge. Kanskje soft dunes eller warm dunes? Skagen er fin, men det er jo en varm grå. Så: grå. I det nye fargekartet til Jotun har de Nostalgic whisper. Men om alt blir supergrått av de beige kan det være at lyse duse gule som Humble yellow eller Morning glow kan vippe mer nøytralt og dust eller fremtredende dempet gul. Og du kan jo ha to farger i et rom, eller en nokså varm oker i tak eller på vinduskarmer sammen med noe som lener mindre varmt. Jo: Hvit te har endel gult i seg. Fremstod ikke veldig gul i leiligheten jeg så den i, mer en lun lysere beige. Endret 1 time siden av AprilLudgate 1
Leo Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Jeg styrer med det samme. Men jeg tåler at det heller litt grått. Oppsummert så trenger en noe varme i fargene - og sjekke undertonene og hvordan det kan oppføre seg på plater du maler med prøvefarge. Om Sand ble grå hos deg, så tror jeg du trenger varmere farge. Kanskje soft dunes eller warm dunes? Skagen er fin, men det er jo en varm grå. Så: grå. Det som er litt overraskende er at den ikke ser på langt nær så grå ut på veggene her som den gjør på fargekartet. Den ser ut som en helt nøytral beige som var det jeg var på jakt etter. De beigefargene du nevner ble enten veldig gule eller til og med grønne. Nettopp derfor er det så viktig å prøve seg frem. Og før jeg prøvde så tenkte jeg som deg at "Skagen" er jo grå!
AprilLudgate Skrevet 37 minutter siden #5 Skrevet 37 minutter siden Leo skrev (1 time siden): Det som er litt overraskende er at den ikke ser på langt nær så grå ut på veggene her som den gjør på fargekartet. Den ser ut som en helt nøytral beige som var det jeg var på jakt etter. De beigefargene du nevner ble enten veldig gule eller til og med grønne. Nettopp derfor er det så viktig å prøve seg frem. Og før jeg prøvde så tenkte jeg som deg at "Skagen" er jo grå! Ja, og jeg vil anta det kommer an på lysmengde inn og kanskje hvor i landet man bor og? Jeg synes mange blir for mørke til min stue som kun har innslipp fra riktignok en hel veggside, men halvtak over verandaen. Så lyset om vinteren ER så stusselig 😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå