AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Jeg er gravid uke 14 og tok nettopp de faste blodprøvene. Jern 84 og hb 14,6 (litt dehydrert etter trening kvelden før). Isolert sett er dette sikkert fine prøver, men ikke for meg. I februar i år tok jeg jern og hb, henholdsvis 150 og 14,1. Det har altså droppet med nesten 70 enheter siden. Kan legge til at jeg da var 3 mnd etter fødsel, fullammet baby ut februar og delammet mye frem til juni. Siden har det vært lite amming daglig og melka er nesten lik null. Ble gravid i mai. Hadde 3 menstruasjoner etter fødsel hvor første var i februar. Jeg er også noe mindre liberal til rødt kjøtt enn jeg var før, men spiser noe rødt og tar multivitaminer med 15mg. Grunnen til at jeg legger ut er at jeg går å frykter småblødninger fra tarm, den typen man ikke ser. Jeg klarer faktisk ikke å fatte og begripe denne store nedgangen sånn uten videre. Andre som opplevde nedgang? Anonymkode: 1a700...c53
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden Husker ikke verdier, men hadde stor nedgang. Fra normale verdier, til at jeg måtte ta dobbel dose anbefalt tilskudd fra uke 12. Anonymkode: 57b9d...6ff
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Etter fødsel lå jeg ganske langt nede på jern. Fikk beskjed at jordmor at når man ammer burde man få i seg ca 100 mg jern daglig, for eget behov og babyen. Jeg tok så 100 mg daglig i flere måneder, jern lå da litt under «halvveis». Så det tar lang tid å øke jernet i kroppen, og sikkert lengre tid pga svangerskap, fødsel og amming. Alt dette drainer jo kroppen for vitaminer og mineraler. Så jeg syntes ikke det er så merkelig å forstå. Anonymkode: 30836...7d9
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter fødsel lå jeg ganske langt nede på jern. Fikk beskjed at jordmor at når man ammer burde man få i seg ca 100 mg jern daglig, for eget behov og babyen. Jeg tok så 100 mg daglig i flere måneder, jern lå da litt under «halvveis». Så det tar lang tid å øke jernet i kroppen, og sikkert lengre tid pga svangerskap, fødsel og amming. Alt dette drainer jo kroppen for vitaminer og mineraler. Så jeg syntes ikke det er så merkelig å forstå. Anonymkode: 30836...7d9 Så er det jo andre ting som spiller inn også. Har du mange gode celler som gjør at jernet blir tatt opp effektivt fra tarmen, eller ikke? B-vitaminer er viktig for den jobben. Anonymkode: 30836...7d9
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Du har ikke hatt nedgang i HB. Ville ikke bekymret meg. Anonymkode: d7039...3fc
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Helt normalt. Min glukosebelastningstest viste nedgang i jern og blodplater, men jordmor på helsestasjonen sa dette var normalt - enkelt fortalt så "vannes" blodet ut fordi du får mer blod i kroppen når du er gravid. Jeg måtte ikke ta noe tilskudd selv om jeg ligger under referanseverdiene. Det går seg nok til så lenge du spiser normalt. Anonymkode: 80de0...610
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå