Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i 1 trimester og må velge fødeplass. Står mellom Ahus, Riksen, Ullevål og Bærum. Legen min ga ikke noe god info om de ulike sykehusene, og jeg synes det er vanskelig å finne ut av akkurat hva som er pros/cons mellom dem. Men jeg vet at Bærum er en fødeavdeling, og ikke en fullverdig kvinneklinikk.

Har hørt mye fint om Bærum, men er litt skeptisk til at de ikke kan ta hånd om alle komplikasjoner. Er det trygt uansett?

Tar gjerne imot erfaringer fra de tre andre (Ahus, Riksen, Ullevål), og hva som eventuelt er forskjellen mellom dem. ❤️

Anonymkode: 2a0d7...096

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig fornøyd med ullevål. Har født to ganger der.

Anonymkode: ca372...b25

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg vært veldig fornøyd med Ahus, de hadde mye å velge mellom av smertelindring med blant annet lystgass som jeg brukte mye. Jordmødrene har også fantastiske. Hørt at barselhotellet på Ullevål er bedre. Tror dessverre ikke du kan velge mellom alt lenger, det har blitt strengere hvem de har inn utifra hvor du bor. Vet om flere som har fått avslag fra Ahus i år med henvisning til Ullevål fordi de bor i Oslo. 

Anonymkode: 1f50a...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Når har du termin? Når på året du skal føde er nok litt relevant. Jeg ville helst IKKE født på Ullevål midt i juli f. eks... ekstremt hektisk og glovarme, gamle bygg. 

Skal selv føde på Ahus og har hørt gode erfaringer derfra. De har også både badekar og lystgass, noe OUS vel har slutta med så vidt jeg vet.

Men vær oppmerksom på det personen over her skriver - virker som de har stramma inn på "fritt valg" av fødeplass pga kapasitet. Kjenner også folk som har fått avslag både hos Ahus og hos OUS fordi de sokner til et annet sykehus. Så du kan nok ikke "shoppe" fødeplass fritt.

Asker og Bærum er mindre, men de har mange erfarne jordmødre ettersom de fremdeles har f. eks. ABC-klinikk. Mange av de som jobba ved ABC på Ullevål flytta over dit da ABC ble lagt ned på Ullevål. Ang. kompliserte fødsler så vet jeg ikke noe om hvordan de håndterer det, da er ABC uaktuelt i hvert fall.

Anonymkode: b9035...d26

AnonymBruker
Skrevet

Født to ganger på Ahus. Fornøyd begge gangene. 

Anonymkode: b69d6...072

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Termin i April 🥰

Anonymkode: 2a0d7...096

AnonymBruker
Skrevet

jeg anbefalrer på det sterkeste og holde deg langt unna ahus, jeg fødte der og barsel avdelingen er helt for forferdelig 

hvis jeg noen gang kommer til og få flere barn tenker jeg heller ulevål men er usikker på om jeg tør grunnet den forferdelige opplevelsen jeg hadde der og sønnen min ble også veldig dårlig av og være der, med en gang vi kom hjem så ble han mye bedre og spiste som bare det 

Anonymkode: 4cd87...14b

AnonymBruker
Skrevet

Ja vær obs på at du kan få avslag fra sykehuset du ikke sokner til. 

Som hun over, var ikke jeg fornøyd med barselavdelingen på Ahus heller. Null oppfølging de 4 dagene jeg var der. Men selve fødestua og jordmødrene var bra. Mulig barselhotellet er bedre. 

Anonymkode: 78d41...47a

AnonymBruker
Skrevet

Har født på ahus flere ganger, fødeavdelingen er stor og bra. Lystgass og badekar. Mange erfarne jordmødre. Ventilasjonssystemet fungerte supert når jeg fødte sist i sommer. Barselhotellet er greit, jeg fikk i allefall enerom der hver gang. Ikke noe problem med oppfølging, det var bare å trekke i snoren så kom de. 

Anonymkode: 297c1...3d8

Skrevet

Min fastlege anbefalte Ullevål (jeg sokner til Bærum) fordi jeg er 38 når jeg føder i januar som kan være mer risikofylt enn for yngre fødende. Med andre ord tolket jeg det dithen at Ullevål er bedre rustet om noe mot formodning skulle oppstå.

AnonymBruker
Skrevet
kahaki skrev (2 timer siden):

Min fastlege anbefalte Ullevål (jeg sokner til Bærum) fordi jeg er 38 når jeg føder i januar som kan være mer risikofylt enn for yngre fødende. Med andre ord tolket jeg det dithen at Ullevål er bedre rustet om noe mot formodning skulle oppstå.

Ullevål har nyfødtintensiv, det har ikke Bærum 

Anonymkode: bffcc...8ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg har født to ganger på Ullevål og vært fornøyd der. De har dog ikke badekar eller mulighet for lystgass siden det er så gamle bygg. Ullevål har derimot pasienthotell som de fleste fødende får benyttet seg av om man ikke havner på barselavdelingen. 

Har hørt gode ting om Bærum sykehus om man ønsker en mindre inngripende fødsel (Luna avdelingen) som skal ligne litt på ABC klinikken som ble lagt ned på Ullevål. 

Tenk litt over hva du ønsker i fødsel. På Ahus har de vel både lystgass og badekar. 

Har hørt gode ting om Riksen, men liten oversikt over tilbudet der. 

• Liker 1
Skrevet
frøkna skrev (12 minutter siden):

Jeg har født to ganger på Ullevål og vært fornøyd der. De har dog ikke badekar eller mulighet for lystgass siden det er så gamle bygg. Ullevål har derimot pasienthotell som de fleste fødende får benyttet seg av om man ikke havner på barselavdelingen. 

Har hørt gode ting om Bærum sykehus om man ønsker en mindre inngripende fødsel (Luna avdelingen) som skal ligne litt på ABC klinikken som ble lagt ned på Ullevål. 

Tenk litt over hva du ønsker i fødsel. På Ahus har de vel både lystgass og badekar. 

Har hørt gode ting om Riksen, men liten oversikt over tilbudet der. 

Ullevål har faktisk badekar. Det er én ordinær fødestue med badekar der. Jeg var heldig og fikk den (man kan spørre etter det når man kommer inn). Vannet ble tappet i, men så kom anestesi og satte epidural og så måtte de ha kontinuerlig overvåkning på baby, så kom meg aldri i vannet. Forøvrig fornøyd med tilbudet på Ullevål ellers og. Hadde et døgn på barsel før vi kom over til hotellet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fint med å planlegge badekar og greier, men mange fødsler skjer fort og med små eller store komplikasjoner. Vi har fått tre med sammenlagt tid I aktiv fødsel under en time. Hadde vi ikke hatt Ullevål som var nærmest, hadde førstemann neppe overlevd da han var 10 uker prem og kom i mottaket på Ullevål. Nummer to hadde også kommet i bilen, men var til termin så hadde vel gått bra. Så avstand og intensivfasiliteter er i etterkant mye viktigere for oss enn badekar og lystgass. 

Anonymkode: 257a5...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første gangen jeg skulle føde, valgte jeg Riksen fordi jeg følte det var tryggest. De flinkeste legene skal jo liksom jobbe der osv. Det ble _ikke_ tryggest. Det oppsto noen små komplikasjoner under fødsel, men jeg ble liggende helt alene uten tilsyn, pga det var så mange andre det var verre stil med. Det endte i akutt keisersnitt og barn på nyfødt intensiv. Helt unødvendig , alt kunne vært unngått om jeg ikke hadde ligget så lenge helt alene. Den andre fødselen valgte jeg Bærum, nettopp fordi de IKKE har risikofødsler og fordi man blir sendt videre til andre sykehus om noe skulle oppstå. Da tenkte jeg at det var større sannsynlighet for å få god oppfølging under fødsel. 

Anonymkode: b6af4...135

AnonymBruker
Skrevet

AHUS❤️

Anonymkode: 4d68c...dde

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Bærum om det er greit å komme seg dit. Jeg valgte kalnes pga beliggenhet (sogner til Ahus)

Anonymkode: 272e1...172

AnonymBruker
Skrevet

Har født to barn på Riksen. Fornøyd med oppfølgingen i svangerskapet og stort sett fødslene, men barsel var helt krise begge ganger.. Tenkte jeg kanskje var uheldig og søkte meg samme sted andre gang (også fordi første svangerskap og fødsel endte med komplikasjoner, og da hadde de hele bakgrunnen og forløp). 

Andre opphold på barsel var en minst like ille opplevelse fra ende til annen, og tror ikke jeg hadde valgt det igjen. Måtte være noen ekstra dager på barsel og ser tilbake på tiden med skrekk og gru. 

Anonymkode: 1180d...030

AnonymBruker
Skrevet

Er super fornøyd med Ahus. Født der to ganger men aldri vært på barselhotell da mine endte i keisersnitt. Bor i Nordre Follo og ofte det sykehuset mange velger da.

Anonymkode: 1850b...07e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var to ganger på riksen. Akutt ks begge ganger, og opplevde dem som kompetente. Barsel med første var helt forferdelig, men andre gang så var det helt superbra. De la seg nok litt ekstra i selen etter andre fødsel, fordi første fødsel både var traumatisk (som de ikke kunne noe for), men med dårlig oppfølging på barsel (som de kunne noe for), og så endte det opp med småtraumatisk fødsel gang nummer to også (som de håndterte bra).  Hadde gode planer for oppfølging slik at det ble en god opplevelse gang nummer to. 

Anonymkode: 79b7e...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...