Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startet på et nettstudie på INN (Universitetet i Innlandet). Da jeg søkte, var jeg på utkikk etter et studie som ga meg det jeg trengte for å avansere i jobben min, samtidig som det kunne kombineres med 100% arbeid.
På nettsiden sin spesifiserer INN at dette studiet var lagt opp for å passe til nøyaktig det - personer som var 100% i arbeid. 

Vel, nå hadde vi orientering i går, og da finner vi ut at ingen av undervisningstimene vil bli filmet og gjort tilgjengelig på nettet! Og samtlige timer er mellom kl. 9:00 og 15:00..! Jeg går glipp av ALL undervisningen. Dette ble ikke opplyst på nettet, og timeplanen fikk vi først nå i august etter det var umulig å søke eller takke ja til andre studier.

Jeg er så irritert! Nå er studiet for meg å lese 2 bøker og levere inn noen oppgaver, uten noe videre innsikt i materialet eller veiledning! Dette er jo ikke akseptabelt..! Jeg har betalt studieavgift, jeg er student på premissene satt da jeg søkte, så jeg har like stor rett på undervisningen som andre.

Det ble jo kaos i kommentarfeltet da de sa at ingenting ble lagt ut, men de svarte ikke på en eneste melding ang. dette. Så hva gjør man? Kan de gjøre dette? Dette kom jo fra studieveilederen, så ingen vits å kontakte ham. Så hvem tar jeg kontakt med ang. dette?

Åh, trenger bare noen å diskutere dette med, for jeg ble litt fortvilet.

Anonymkode: c05f6...29d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så frustrerende! Hvilket studie gjelder dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt direkte med ledelse på skolen. 

Anonymkode: dcb76...9aa

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har startet på et nettstudie på INN (Universitetet i Innlandet). Da jeg søkte, var jeg på utkikk etter et studie som ga meg det jeg trengte for å avansere i jobben min, samtidig som det kunne kombineres med 100% arbeid.
På nettsiden sin spesifiserer INN at dette studiet var lagt opp for å passe til nøyaktig det - personer som var 100% i arbeid. 

Vel, nå hadde vi orientering i går, og da finner vi ut at ingen av undervisningstimene vil bli filmet og gjort tilgjengelig på nettet! Og samtlige timer er mellom kl. 9:00 og 15:00..! Jeg går glipp av ALL undervisningen. Dette ble ikke opplyst på nettet, og timeplanen fikk vi først nå i august etter det var umulig å søke eller takke ja til andre studier.

Jeg er så irritert! Nå er studiet for meg å lese 2 bøker og levere inn noen oppgaver, uten noe videre innsikt i materialet eller veiledning! Dette er jo ikke akseptabelt..! Jeg har betalt studieavgift, jeg er student på premissene satt da jeg søkte, så jeg har like stor rett på undervisningen som andre.

Det ble jo kaos i kommentarfeltet da de sa at ingenting ble lagt ut, men de svarte ikke på en eneste melding ang. dette. Så hva gjør man? Kan de gjøre dette? Dette kom jo fra studieveilederen, så ingen vits å kontakte ham. Så hvem tar jeg kontakt med ang. dette?

Åh, trenger bare noen å diskutere dette med, for jeg ble litt fortvilet.

Måtte slutte på et nettstudium selv i fjor grunnet det samme. De ønsket at studentene "møtte frem", og gjorde ikke opptak av noe. Samtlige timer var mellom 14 og 16, altså mens jeg enten var på jobb eller satt i bilen for å hente barna, kjøre dem hjem osv for å kjøre til aktiviteter. Håpløst system, og passer overhodet ikke for mennesker med full jobb.

Måtte også si fra meg et studium i år som var samlingsbasert. Jeg er vant med at disse studiene har samlinger fredag-søndag, eventuelt torsdag-søndag. Her var samlingene mandag-fredag, fra 08:30 til 18 alle dagene. Det går jo ikke når man har full jobb 8-15/8-16, unger og styr. 

Anonymkode: 8d517...1bd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta kontakt direkte med ledelse på skolen. 

Anonymkode: dcb76...9aa

Ja, jeg burde nok det. Får bare manne meg opp, for selv om jeg ikke ønsker å være den personen som starter "bråk", så er dette såpass uakseptabelt at jeg ikke kan la det gå.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Måtte slutte på et nettstudium selv i fjor grunnet det samme. De ønsket at studentene "møtte frem", og gjorde ikke opptak av noe. Samtlige timer var mellom 14 og 16, altså mens jeg enten var på jobb eller satt i bilen for å hente barna, kjøre dem hjem osv for å kjøre til aktiviteter. Håpløst system, og passer overhodet ikke for mennesker med full jobb.

Måtte også si fra meg et studium i år som var samlingsbasert. Jeg er vant med at disse studiene har samlinger fredag-søndag, eventuelt torsdag-søndag. Her var samlingene mandag-fredag, fra 08:30 til 18 alle dagene. Det går jo ikke når man har full jobb 8-15/8-16, unger og styr. 

Anonymkode: 8d517...1bd

Helt håpløst, ja! Hvorfor si at det passer for folk i arbeid, og så gjøre det umulig å delta?
Og det blir for dumt at jeg leser to bøker, og så er jeg liksom kompetent til å kalle meg en ny yrkestittel?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt håpløst, ja! Hvorfor si at det passer for folk i arbeid, og så gjøre det umulig å delta?
Og det blir for dumt at jeg leser to bøker, og så er jeg liksom kompetent til å kalle meg en ny yrkestittel?

Dette kan jo utdanningsinstitusjonen gjøre som de vil med, heldigvis. Nå er det heller ikke sånn at alt arbeid foregår 8-16 i dette landet.

Anonymkode: 5de34...c57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det en profesjonsutdanning du har søkt deg inn på? Siden utdanningen gir deg ny tittel. 

Anonymkode: c4830...c7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg burde nok det. Får bare manne meg opp, for selv om jeg ikke ønsker å være den personen som starter "bråk", så er dette såpass uakseptabelt at jeg ikke kan la det gå.

Jeg har aldri vært borti et nettstudium, der det har blitt gjort opptak. De som har jobbet 100% har fått studiedager/fri disse timene til å delta. Eller så har de jobbet ettermiddag eller natt.

Dette her vil du ikke komme noen vei med, for den enkelte foreleser kan nekte å gjøre opptak. Et studie uavhengig av om det er digitalt eller fysisk, forutsetter at man møter opp. Ansvar for egen læring er det noe som heter. De fleste undervisere er på jobb på dagtid, så jeg synes det er merkelig at du hadde forventet undervisning etter arbeidstid? 

Før du takket ja til studieplassen kunne du også ha sendt en mail til studieleder, hvis timeplanen ikke lå ut. Det er ditt ansvar. 

Anonymkode: 5956e...cd5

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe som forventes at man har krav på altså?

Studietilværelsen blir jo helt håpløs om ingen studenter samhandler lenger - alle skal bare sitte hver for seg og se på video? Glad det ikke var sånn da jeg studerte. Sitter man og ser en online forelesning i sanntid så er det i hvert fall rom for innspill, kommentarer og spørsmål. 

Jeg har selv studert mens jeg jobbet fullt, og fulgte med på undervisningen når det var undervisning, det skulle da bare mangle. Er det umulig så kan man ikke jobbe fullt mens man studerer da. 

Om jeg husker riktig kom det også da opp spørsmål om ikke forelesningen kunne tas opp, men foreleser sa nei, for det var kun lov å ta opp og offentliggjøre om alle som deltok på forelesningen gav samtykke til det. Skal man få til opptak da så er det jo ikke lenger en forelesning, da må den som holder kurset ta opptak på forhånd uten studenter med, og da er jo en del av vitsen med forelesning faktisk borte, da blir det i alle fall null samhandling. 

Anonymkode: aaf84...b64

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at det ikke legges ut opptak. Hensikten med nettstudier er bare at man slipper å flytte / reise til studiestedet.

Tok selv master på OsloMet der det var lagt opp til nettstudier. Noe forelesningsdager tok jeg fri og satt hjemme. Andre fulgte jeg fra jobb. 

Anonymkode: 6bbd5...363

• Liker 6
Skrevet

Så det har egentlig ikke stått noe sted at undervisningen blir tatt opp? Det er noe du har antatt?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta skjermdump av den informasjonen som ligger ute som antyder at det skal kunne tas ved siden av full jobb og kontakt studentombudet. Det kan være villedende markedsføring.

Anonymkode: 32cf6...a84

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"Kan kombineres med jobb" betyr ikke nødvendigvis at forelesninger tas opp. Det betyr heller ikke f.eks at alle forelesninger holdes etter kl 1600. Det er både synd og ikke synd at de ikke gjør opptak. Synd fordi man ikke kan se og høre forelesningen flere ganger eller få med seg det som ble sagt selv om man ikke kan på dagtid. Samtidig er det bra fordi det legger opp til samhandling selv om deltakerne sitter på hvert sitt sted. De fleste vil dessuten få mye mer utbytte av en forelesning i sanntid enn et opptak. Blant annet fordi man kan stille spørsmål selv og avklare ting som er uklart. Opptak av forelesninger er dessuten ofte "daue greier". 

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg fri de timene det dreier seg om på dagtid, slik at du får deltatt digitalt. Dette tar du igjen med tilsvarende jobbing på ettermiddagene. 

Anonymkode: ee175...0a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Kan kombineres med 100% jobb" sier vel mest noe om studiets arbeidsbelastning, ikke at forelesningene legges utenom akkurat din arbeidstid. Med mindre det står spesifikt i omtalen av studiet at forelesninger vil være tilgjengelig i etterkant, kommer du neppe noen vei. De har vært vage i kommunikasjonen, du har antatt ting uten å spørre.

Anonymkode: 29faf...147

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres rart ut. Jeg går nettstudie ved UiT, der er undervisningen asynkront slik at man ser de når det måtte passe for den enkelte. Alle webinar som er «live» tas opp og legges ut i etterkant. Det har gjort at det er mulig for meg å studere. Helt topp! Ville hørt om det er ledig plass andre steder som faktisk legger ut. I tillegg har vi gjerne arbeidskrav som må utføres i grupper slik at vi får samhandling med andre studenter. 

Anonymkode: ba6c7...7ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går et hybridstudie ved UiT, så man velger selv om man vil møte opp fysisk i klasserom eller digitalt. Men ingenting tas opp. Det er ikke obligatorisk oppmøte da, og studiet sies derfor å passe for "alle". Vi har flere som deltar digitalt både fra jobb og fra helt andre steder i verden.

Anonymkode: e5f40...db3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri vært borti et nettstudium, der det har blitt gjort opptak. De som har jobbet 100% har fått studiedager/fri disse timene til å delta. Eller så har de jobbet ettermiddag eller natt.

Dette her vil du ikke komme noen vei med, for den enkelte foreleser kan nekte å gjøre opptak. Et studie uavhengig av om det er digitalt eller fysisk, forutsetter at man møter opp. Ansvar for egen læring er det noe som heter. De fleste undervisere er på jobb på dagtid, så jeg synes det er merkelig at du hadde forventet undervisning etter arbeidstid? 

Før du takket ja til studieplassen kunne du også ha sendt en mail til studieleder, hvis timeplanen ikke lå ut. Det er ditt ansvar. 

Anonymkode: 5956e...cd5

Du, kom ned fra hesten din. 

Hvordan mener du at man skal ta kontakt med en studieleder før man takker ja? 24. juli ligger nok den personen i sola en plass og gir blanke i om jeg lurer på om timeplanen(som blir satt i august!) kræsjer med jobben min.

Når man kontakter et studiested for å få bekreftet at dette passer arbeidssituasjonen ens, og både nettsted og rådgiver sier ja, så forventer jeg et minimum av tilrettelegging. Jeg har aldri hørt om et nettstudie som IKKE legger ut opptak.

Jeg har tatt en hel master på BI, der 4 av 5 år var over nettet. De lovte det samme som INN, men på BI fikk vi alle typer opptak,  kveldsundervisning, studieveileder tilgjengelig til kl. 17 og assistenten tilgjengelig til kl. 21.

Ansvar for egen læring betyr ikke at man skal måtte undervise seg selv, og jeg mener det er uakseptabelt at et studie som er for folk som allerede er i arbeid, ikke legger til rette for at det skal kunne kombineres.

Det er nå full krig mot studieleder diskusjonstrådene på Canvas, så det blir nok nødvendig for ham å komme med et svar nå.

Anonymkode: 8eea0...fc7

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo du som har misforstått hva nettstudium er, ikke utdanningsstedet som har misledet deg. Selvfølgelig går all undervisningen på dagtid, det er jo da de ansatte jobber. Og det er ikke vanlig å ta opptak og legge ut, det hører til unntakene. Jeg jobber i akademia i en fagseksjon som har både hybrid, samlingsbasert, deltid og fulltidsstudier, og ingenting filmes og legges ut. De som har samlingsbasert er her man-fre 2-3 ganger i semesteret, de kombinerer med full jobb, men må bruke ferie eller avspasering når det er samling. Aldri hørt om helgesamling, det hadde ikke vært aktuelt for meg som ansatt å delta på heller. Vi har også et studie med digital undervisning, du kan følge fra hvor som helst i verden, men det går mellom 8-15. De som jobber tar fri ved ferie, permisjon, eller avspasering for å følge undervisning. Selv om det er nettstudie kan man f.eks ha gruppearbeid som gjøres på dagtid. Vi har også flere som twr master ved siden av full jobb, men de har jo veiledning og div på dagtid. Hvis ud lurte på opplegget og hvordan det passer for deg, burde du tatt kontakt med universitetet og spurt om dette før du søkte, i steden for å anta og så bli sur når veden og dine antagelser ikke stemmer overens. 

Anonymkode: 79496...839

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som nettstudent satte jeg pris på at det ikke ble tatt opptak, det gjorde det enklere å aktivt delta. 

Jeg studerte også hos Inn.

Anonymkode: 705bc...458

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...