AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Hei, Jeg er i ferd med å fullføre min master i by og regionplanlegging, men står i et stort dilemma. Jeg har innsett at jeg kun interesserer meg for folkehelsedelen av faget, og planlegger å spisse masteroppgaven og valgfagene mot dette. Problemet er at jeg mangler motivasjon for selve kjernekompetansen i studiet. Den rent kreative planleggingsdelen hvor man for eks. lager en kommuneplan eller mulighetsstudie er jeg ikke så interessert i. Min erfaring med dette fra studiet er uansett begrenset, da vi har hatt få rene planleggingsfag. De gangene vi har hatt prosjektarbeid i grupper, har jeg kun gjort min del av oppgaven for å bli ferdig, uten motivasjon eller eierskap til faget. Mens tradisjonell arealplanlegging ofte handler om fysisk utforming, er jeg mer interessert i den sosiale og helsemessige konsekvensene av planene som legges. Siden byplanlegging er et profesjonsfag, er jeg nå redd for at jeg vil slite på arbeidsmarkedet når jeg ikke interesserer meg for det grunnleggende i utdanningen min. Jeg har begynt å vurdere om det beste er å droppe ut nå, selv om de siste 3 årene blir bortkastet. Hvis jeg ikke dropper ut så er drømmen å få meg en jobb som folkehelse-koordinator eller rådgiver, men ser at stillingene som er ute er få og de som blir ansatt har vanligvis en bachelor i noe helsefaglig kombinert med med en master i folkehelsevitenskap. Mitt spørsmål er: Er en master i by- og regionplanlegging, supplert med folkehelsefag og en relevant masteroppgave, en god nok inngangsbillett til denne type stillinger? Hvordan vurderer du mine sjanser, og vil du råde meg til å fullføre eller finne en helt annen retning? Anonymkode: db621...375
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Nå jobber jeg som arealplanlegger, men opplever som at stillingene du er jakt etter er få, og at folkehelsearbeid ofte er langt på siden av planfaget. Konsekvensutredning for folkehelse eller omtale av folkehelse i planbeskrivelsen er liksom det nærmeste vi kommer. Fylkeskommunen er gjerne riktig arbeidsgiver for deg. Hadde du turd å kontakte dem for å høre hva mulighetene dine kunne være? Jeg har drukket kaffe med opptil flere studenter som lurer på retningen og hva de kan bli Anonymkode: a21b9...ab2
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #3 Skrevet 57 minutter siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå jobber jeg som arealplanlegger, men opplever som at stillingene du er jakt etter er få, og at folkehelsearbeid ofte er langt på siden av planfaget. Konsekvensutredning for folkehelse eller omtale av folkehelse i planbeskrivelsen er liksom det nærmeste vi kommer. Fylkeskommunen er gjerne riktig arbeidsgiver for deg. Hadde du turd å kontakte dem for å høre hva mulighetene dine kunne være? Jeg har drukket kaffe med opptil flere studenter som lurer på retningen og hva de kan bli Anonymkode: a21b9...ab2 Ja, det kan jeg få til. Jeg skal prøve å få kontaktet noen og høre mer om det. Takk! Anonymkode: db621...375
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #4 Skrevet 43 minutter siden Jeg har ikke disse to utdannelsene, men har jobbet i tverrfaglig team med tematikken og jobbet med sakene på alt fra enkeltprosjekt til områdeutvikling/kommuneplan osv. Med da fokus på folkehelse og oppvekstvilkår/tjenester/byutvikling osv. Mitt inntrykk er at du har minimal sjanse for å få jobb som folkehelsekoordinator og liknende - stillingene er veldig få. Og at du konkurrerer med de som liker det du ikke gjør innen plan/arealfaget. Men: kan du bake inn noen ekstra fag for å få en bachelor du kan søke deg inn på annen master med? Anonymkode: a346f...e86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå