Gå til innhold

Kutyme på FINN.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri brukt FINN noe særlig, men heller benyttet ulike kjøp og salg sider på Facebook.
Hva er egentlig de skrevne og uskrevne reglene på FINN? Jeg har funnet et møbel jeg kunne tenke meg å kjøpe, men jeg synes det er hakket for dyrt. Er det lov å spørre om selger er åpen for bud? Eller blir dette ansett som frekt?

Anonymkode: 4a902...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid lov å spørre, men spør på en ordentlig måte og ikke skambud hvis du vil ha en sjanse.

Anonymkode: 99aac...b28

• Liker 4
Skrevet

Du ser på siden om det er 'kjøp nå', og/eller 'gi bud' på varen. Du kan prøver 'gi bud' og legge inn et bud om det er mulig. Da kan selgeren avvise eller godta det. 

Anonymkode: 4cdf1...4c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg venter nok til annonsen har ligget ute en liten ukes tid før jeg spør. F.eks. "Hei, jeg ser denne har ligget ute en uke nå. Er du åpen for et bud?". Som oftes får jeg da positiv respons, og gir et bud som ligger litt under det jeg synes varen er verdt for meg. Og som pruting ellers så måtes vi gjerne midt mellom denne summen og opprinnelig ønsket pris.

Jeg selger også endel på Finn, og reagerer negativt på folk som f.eks sender en melding samme døgn som annonsen ble publisert, og bare slenger ut et (ubedt) bud. Hyggelige henvendelser noen dager etter publisering: da kan vi evt snakke pris.

Anonymkode: 5ff3d...251

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes ikke noe om pruting. 

Ignorerer folk som prøver på det. 

Legger meg alltid lavt i pris. Spørs på varen hvor lenge noe ligger ute.

Anonymkode: 1512c...6f7

• Liker 1
Skrevet

Det er fullt ut lov å sende selger en melding der du spør om h*n har noe å gå på når det gjelder prisen. Men som noen over her sier: du gjør det ikke på en annonse som akkurat er lagt ut, og gi i alle fall ikke et skambud på en annonse som er lagt ut for kun få timer siden. Følg heller annonsen (trykk på hjertet) og kontakt selger etter noen dager hvis den ikke allerede er solgt. 

Anonymkode: 01e73...a84

• Liker 3
Skrevet

Jeg har solgt mye på finn, barneklær. det er rett som det er at noen byr litt mindre enn prisen og ofte slår jeg til hvis jeg vil ha det unna. 

Så bare gi et lavere bud.

Så kan det tenkes selger kommer med et motbud midt i mellom.

Anonymkode: cdcb5...a58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 13.07):

Jeg venter nok til annonsen har ligget ute en liten ukes tid før jeg spør. F.eks. "Hei, jeg ser denne har ligget ute en uke nå. Er du åpen for et bud?". Som oftes får jeg da positiv respons, og gir et bud som ligger litt under det jeg synes varen er verdt for meg. Og som pruting ellers så måtes vi gjerne midt mellom denne summen og opprinnelig ønsket pris.

Jeg selger også endel på Finn, og reagerer negativt på folk som f.eks sender en melding samme døgn som annonsen ble publisert, og bare slenger ut et (ubedt) bud. Hyggelige henvendelser noen dager etter publisering: da kan vi evt snakke pris.

Anonymkode: 5ff3d...251

Jeg ville i hvert fall utelatt «ligget ute en uke nå», for en liten uke er virkelig ikke lang tid for en annonse på et møbel! 

Ellers så hadde jeg uten problem kunnet godta et bud når som helst i perioden, men ikke et skambud. 

Anonymkode: 28733...e36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om varen hadde lagt ute et par måneder kunne jeg vurdert å prute. Men pruter aldri på nyere annonser. 
Opplever at folk pruter med 10 og 20 kr, da avslår jeg bare på trass. 

Anonymkode: 05baf...58b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ville i hvert fall utelatt «ligget ute en uke nå», for en liten uke er virkelig ikke lang tid for en annonse på et møbel! 

Ellers så hadde jeg uten problem kunnet godta et bud når som helst i perioden, men ikke et skambud. 

Anonymkode: 28733...e36

Enig med deg. Det er ganske fort gjort at tonen blir litt nedlatende når man begynner å argumentere overfor selger på den måten. Det du egentlig sier er jo at  selger har overpriset varen eller at varen egentlig ikke er attraktiv nok til den prisen, siden ingen har kjøpt den ennå. Å fornærme selger er sjelden noen god strategi for å gjøre en god handel. 

Anonymkode: 01e73...a84

• Liker 1
Skrevet

Det er helt greit å komme med bud og prute på finn

Anonymkode: fd914...ffd

Skrevet

Prut gjerne når du er villig til å gjennomføre handelen raskt (hente møbel med en gang osv). Selger kan si nei tenker jeg. Evt skrive at pruting ikke aksepteres. 

Anonymkode: f5b97...745

Skrevet

Jeg har ingen problemer med kjøpere som sier de vil kjøpe for halv pris/sambud. Men å forvente å få et svar når jeg ikke er interessert er tullete. Av og til er det folk som har hatt varen der i 1 år uten å få solgt den, da må det for noen være greit å bli kvitt den. Da hadde nok en del satt pris på sambudene også.

Anonymkode: bdc8b...3e9

Skrevet

Mange her inne som har mange regler som er unødvendige rundt dette. God folkeskikk er å ikke spørre, men tilby når man skal gi skambud. Jeg vil heller ha 10 personer som gir skambud direkte uten spørsmål, som ikke maser, enn 1 person som begynner å mase om og om igjen om hvorfor jeg ikke selger til skambud osv. 

Ren folkeskikk.

Personlig så gir jeg ikke skambud, fordi jeg selger til priser som er langt under det andre selger for og jeg er den eneste som kjenner markedsprisene i flere år og vet hva varekategorien er faktisk verdt. Trist å se så mange dumme selgere, men de får helt sikkert solgt fordi det finnes like mange dumme kjøpere. 

Anonymkode: bdc8b...3e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...