Gå til innhold

1,2 millioner i studiegjeld

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med 1,2 millioner i studiegjeld og inntekt på 600 000 kr burde man spare til egenkapital eller betale ekstra ned på lånet først? 

Anonymkode: d38f4...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, har du studert i utlandet?

Ville gjort litt begge deler, dvs spare litt til EK og betalt litt ned ekstra. Med den inntekten og studielån får du nok ikke kjøpt bolig nå uansett (med mindre du bor på en veldig billig plass)

Anonymkode: ce2f8...805

• Liker 3
Skrevet

Hadde flytta til et område med 60.00 i nedskriving av studelånet til det var betydelig redusert, også hadde jeg avventet med huskjøp til økonomien tillot det. 1,2 mill er mye. Datteren studerer i utlandet og vi har regnet på at hun har 860.000 i studielån når hum er ferdig (etter omgjøring).

Anonymkode: 70873...f53

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Oj. Som en over her ville jeg flyttet til et sted med avskrivning på atudielånet i noen år. Hadde ikke betalt ned ekstra da. 
dumt å ikke spare til EK. For om du heller betaler ned på lånet så har du fremdeles lån, men ikke noe EK. Men sparer du så har du i det minste en start når lånet er redusert.  

Anonymkode: 96ce3...3eb

• Liker 1
Skrevet

Hvilken utdanning har du tatt som gir 1,2 mill i studielån og en inntekt på kun 600K? Hvor lang lønnsansiennitet har du? Du bør snarest flytte til Finnmark (om kompetansen trengs der), og med mindre du går dramatisk opp i lønn innen kort tid må du belage deg på at du skal være der en god stund dersom du ønsker mulighet til en bra levestandard på sikt. 

Anonymkode: 49f85...b2c

Skrevet (endret)

Som folk sier her: Flytt til et sted hvor man får avskrivning på studielånet. Med så lav lønn er den gulroten gull verdt. 

Men hvordan har du klart å skaffe en så dyr utdannelse og endt opp med en så dårlig betalt jobb? 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gjetter kiropraktor. Uansett er løsningen å flytte nordpå.

Anonymkode: 78ff2...40c

• Liker 1
Skrevet

Lektor, veterinær, psykolog, prest. alle disse har lav startlønn rundt 600 000

Anonymkode: b9442...ff8

• Liker 3
Skrevet

Hadde nok da vurdert å flytte et sted hvor en får skrevet av studie gjeld.

Vil og si sprøtt å få så mye gjeld og lønn på 600.000 kr. Spesielt når en ser en del yrkesfag har over 650.000. Men obs det er jo ikke ut fra her inne godkjent en må jo ha master osv 

Anonymkode: b038f...a00

Skrevet

Egenkapital først. Det nytter ikke hvor lite gjeld du har om du ikke har egenkapital. Som andre nevner, om du har mulighet til å bo i en av disse kommunene hvor det er nedskrivning av studiegjeld, er det en fordel. 

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/sletting-av-gjeld-i-utvalgte-kommuner/

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/sletting-av-gjeld-i-utvalgte-kommuner/utvalgte-distriktskommuner-liste/

Anonymkode: 61f01...04a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med så mye studiegjeld, så hadde jeg også sett på muligheten med å flytte nordpå for å skrive av gjeld.  

Anonymkode: d9a82...928

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lektor, veterinær, psykolog, prest. alle disse har lav startlønn rundt 600 000

Anonymkode: b9442...ff8

Psykologer har ikke spesielt lav lønn? De tjener mer en leger. 600 000 er ikke spesielt lav lønn heller. 

Anonymkode: 06be4...a26

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykologer har ikke spesielt lav lønn? De tjener mer en leger. 600 000 er ikke spesielt lav lønn heller. 

Samboeren min startet på ca 630 000 i årslønn som nyutdannet psykolog, som er ca det samme som min startlønn som lege, da uten tillegg for min del selvfølgelig. 

Anonymkode: c8b83...361

• Liker 2
Skrevet

Det blir ca 7k i mnd å betale - man kan utsette betalingen men da blirre jævlig dyrt i renter. Hilsen ei som hadde 860k 

Anonymkode: 3fb82...b5d

Skrevet

Ikke uvanlig med så mye studiegjeld eller mer det jeg bor, men de som har det tjener som oftest langt mer enn 600k. Det høres jo helt insane ut.

Anonymkode: f5867...c41

Skrevet

Sykt, hva var var motivasjonen bak dette?

Anonymkode: d5e79...1db

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i skrivende stund ikke 2,1 mill i studiegjeld, men har regnet på det, og det kan fort bli det fordi jeg har gammel studiegjeld fra offentlig universitet fra før og vurderer karrierebytte med privat utdanning. Takk for alle tips! 

TS

Anonymkode: d38f4...018

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er kanskje ikke lav lønn i seg selv, men allmenngjort minstelønn for elektrikere med fagbrev er noe under 600k. Det er med to år på VGS og en passe kort lærlingplass. Om man sitter igjen med 1.2 mill i studielån bør sluttsummen på lønnsslippen være tilsvarende høy 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (8 minutter siden):

Det er kanskje ikke lav lønn i seg selv, men allmenngjort minstelønn for elektrikere med fagbrev er noe under 600k. Det er med to år på VGS og en passe kort lærlingplass. Om man sitter igjen med 1.2 mill i studielån bør sluttsummen på lønnsslippen være tilsvarende høy 

En psykologspesialist tjener over millionen, så det går oppover relativt fort.

Anonymkode: b99a2...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En psykologspesialist tjener over millionen, så det går oppover relativt fort.

Anonymkode: b99a2...0d3

Hvem er psykologspesialist? Ser ikke at TS har skrevet noe om det. 
Jeg bare kommenterte påstanden din om at 600k ikke var spesielt lav lønn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...