Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg føler meg slem med å si det. Elsker mine foreldre, begge to. Jeg er i 30 årene og har barn. Ønsker bare med alenetid med Mamma. I sikkert 15år nå har jeg ikke vært alene med mamma ei gang omtrent, savner litt å ha den damepraten. Hun hadde det en periode da min eldste var liten, litt mer selvstendig osv. Vet ikke om det hører til generasjonen? De er jo nå 70år begge, å veldig god i form.

Hun er bare helt «stucked» i Pappa hele tiden og det hadde vært så koselig med en tur i byen, eller tur her i området uten han alltid. Er jeg slem som sier det? Fedre (iallefall min far) er jo sjefen og føler litt mer stivt med han om det er lov å si. 

Jeg har jo barn selv og vil og er (vet jeg, har vært bevisst på det) mer initiativsrik og spør om vi skal ha en mor og barn tur. Syntes det er så koselig.

Jeg ble alene for to år siden etter 9-års ektefelle og jeg spurte spurte mamma om hun ville være med på tur, men hun sa da hun skulle på tur med pappa, hun visste ikke da det var slutt men jeg ville fortelle henne det alene - hadde det tøft. Jeg ble litt skuffa inni meg 🙈 hun rettet på det å sa hun kunne likevel, men følte det ble litt presset. 

Noen som meg eller? 

Anonymkode: cd941...c29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke invitere henne på en jentetur da? Spa, eller handletur, som kanskje ikke far din er så interessert i? 

Anonymkode: 6ce9e...88a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke invitere henne på en jentetur da? Spa, eller handletur, som kanskje ikke far din er så interessert i? 

Hun er ikke den typen desverre. Veldig lite spontan, vekdig avhengig av pappa. Vi søskne sliter alle med dette og har egentlig vært sånn hele vårt liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har dere andre det med mødrene? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen som moren her... Har selv en voksen datter med barn som ikke bor i samme by. Jeg skulle svært gjerne hatt mer alenetid med henne, men hver gang jeg sier jeg har lyst å reie og besøke henne skal mannen være med... Han er jo faren hennes, og har også lyst å besøke henne.

Det er vel oftest mor i familien som tar initiativ til besøk og sosiale arrangement, far i huset er oftest bare med. Jeg har ikke hjerte til å fortelle ham at jeg vil reise alene...

Anonymkode: 888d4...0b6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det godt🩷. Jeg tror bare den generasjonen er slik. Jeg vet ikke om en gang mamma tenker på å komme bort til meg alene eller om hun blir litt "styrt" av hans vilje. Jeg skal nok gjøre omvendt, ta meg tid til mine, ta initiativ til å ta turer, spør om barnepass etc. Mulig den yngre generasjonen ikke er så styrt av hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine er knoll og tott, men pappa er en veldig sosial og urolig mann som må finne på forskjellige ting i løpet av dagen. Mamma er ikke sånn, så alenetid med henne er ikke noe problem. 

Anonymkode: 34ea5...a23

Skrevet

Kan du ikke bare si til din far at...i morgen tar jeg med mamma til byen ..du får inn være med 

Eller henger din mor ved din fars hofte 24 timer i døgnet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner det godt🩷. Jeg tror bare den generasjonen er slik. Jeg vet ikke om en gang mamma tenker på å komme bort til meg alene eller om hun blir litt "styrt" av hans vilje. Jeg skal nok gjøre omvendt, ta meg tid til mine, ta initiativ til å ta turer, spør om barnepass etc. Mulig den yngre generasjonen ikke er så styrt av hverandre. 

Det er ikke min erfaring at dette er normen i den generasjonen - folk i 70-årene er jo født på 50-tallet og var unge på 60-70-tallet. Mine foreldre er født på 40-tallet, men hverken de eller tanter/onkler født 30-40-tallet er slik. Jeg forbinder dette mer med enda eldre generasjoner, min ene bestefar født på 1910-tallet hadde mer slike tendenser ( selv om han var veldig snill altså.)  Er litt overrasket over at mange svarer motsatt i denne tråden. Vi er bygdefolk forresten, dersom det har noe å si, så alle er jo vant til å måtte være med og dra lasset. Det er ingen av de som har vært «husfruer». Men vet ikke om det spiller inn i denne sammenheng. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

1. fedre er ikke sjefen

2. dette er ikke standarden.

3. du nevner jo bare ett tilfelle hvor du inviterte henne og hun egentlig allerede hadde planer. 

har du invitert henne i ettertid til å gjøre noe alene? Og du kan vel og så bare si «nå skal bare du og jeg på tur!»

mine foreldre var ett bra team, men jeg gjorde ting med de hver for seg vel så mye som sammen.

Endret av mereo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har venner på egen alder til slikt. Anbefales. Foreldre er forelder, venner er venner. 

Anonymkode: 25914...684

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er moren til de voksne barne som jeg gjerne skulle hatt alenetid med. Mannen har samme ønske. Problemet er ikke at vi ikke gjør noe hver for oss, men at barna alltid vil ha med barna og/eller partner. Jeg har ikke problem med å forstå at vi alle har begrenset tid, og det er vanskelig å finne tiden. Jeg har en fast avtale med en datter hver 4.uke, men dr andre er vanskeligere.

Det er et savn å ikke få tid alene.

Anonymkode: 10e30...594

AnonymBruker
Skrevet

Spør moren din om dere kan ta en liten bytur sammen, se litt på klær og gå på cafe? Det må vel være noe far din ikke er så veldig interessert i å være med på? 

Jeg har voksne døtre, og vi tar oss en tur sammen, og vi har jentekvelder der vi ser på film, steller negler, har ansiktsmaske, et glass vin og snakker sammen. Da sender vi far på hytta :) Han tar seg ikke nær av det. Han skjønner at vi vil ha litt mor-datter tid. 

Anonymkode: 62527...785

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spør moren din om dere kan ta en liten bytur sammen, se litt på klær og gå på cafe? Det må vel være noe far din ikke er så veldig interessert i å være med på? 

Jeg har voksne døtre, og vi tar oss en tur sammen, og vi har jentekvelder der vi ser på film, steller negler, har ansiktsmaske, et glass vin og snakker sammen. Da sender vi far på hytta :) Han tar seg ikke nær av det. Han skjønner at vi vil ha litt mor-datter tid. 

Anonymkode: 62527...785

Ts her, så koselig det høres ut🩷 Jeg gjør samme med mine to eldste døtre, jeg har tvillinger på 18. De har jeg ofte byturer med og kunne ikke falt inn å tatt med mannen på slikt om jeg hadde hatt. Det er bare litt kos med alenetid, eller at hun kommer innom på besøk - noe som aldri skjer. Jeg har lært meg én ting, det må være å klare å leve helt selvstendig. Alltid vært selvstendig selv og uavhengig. Mamma er nok motsatt og vil jo få med at det er hjertegodt å se de så sammensveiset. De er med hverandre konstant, ja til og med shopping er far med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, så koselig det høres ut🩷 Jeg gjør samme med mine to eldste døtre, jeg har tvillinger på 18. De har jeg ofte byturer med og kunne ikke falt inn å tatt med mannen på slikt om jeg hadde hatt. Det er bare litt kos med alenetid, eller at hun kommer innom på besøk - noe som aldri skjer. Jeg har lært meg én ting, det må være å klare å leve helt selvstendig. Alltid vært selvstendig selv og uavhengig. Mamma er nok motsatt og vil jo få med at det er hjertegodt å se de så sammensveiset. De er med hverandre konstant, ja til og med shopping er far med. 

Men klarer ikke din mor å bli med deg ut noen timer uten at man er med??

Altså om dette er få stort problem bør du kansje hjelpe din mor litt..det er større sjanse at mannen hennes dør før henne...og hvordan vil hun klare livet da

• Liker 1
Skrevet

Kan du invitere henne på kino på en typisk jentefilm? Som ikke far din er interessert i? Og så kan dere spise og prate litt etterpå. 

Skrevet (endret)

Så rart det høres ut å bare ville være med én av foreldrene. Med mindre den ene forelder er slem eller dårlig på noen måte, eller ikke interessert i det dere skal, synes jeg det er mest naturlig at begge foreldre treffer de voksne barna.

Endret av FionaLi
Skrevet
FionaLi skrev (31 minutter siden):

Så rart det høres ut å bare ville være med én av foreldrene. Med mindre den ene forelder er slem eller dårlig på noen måte, eller ikke interessert i det dere skal, synes jeg det er mest naturlig at begge foreldre treffer de voksne barna.

Helt normalt å tilbringe tid alene med hver av de. Jeg tror bare mange gjør det jevnlig uten å legge bevisst opp til det, derfor tenker man ikke over det på samme måte som ts gjør. Jeg hadde jevnlig med meg mor på forskjellige ting som ikke interesserte far. Far tilbrakte jeg mer alenetid med på heia eller fisketurer. Og selvfølgelig også sammen med begge to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fedre (iallefall min far) er jo sjefen og føler litt mer stivt med han om det er lov å si. 

Er du sikker på dette?

Hos de fleste par jeg kjenner som er litt opp i åra, så er det kona som bestemmer hva som skal skje, selv om mannen ofte kan fremstå som sjefen utad.

Anonymkode: 01b27...c20

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

veronica<3, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...