Gå til innhold

Barnetrygd, delt bosted og 50/50

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har 2 barn på 10 og 11 år der vi foreldrene har delt fast bosted med dem og har de 50/50 hos oss. Foreløpig har det vært slik at jeg har fått barnetrygden og jeg har fått utvidet barnetrygd fordi jeg har søkt om dette. Barnefar har vært informert om dette og har sagt at dette har han ikke behov for pr nå. Det går bra at jeg får barnetrygden. Jeg har også sagt at han har rett på halve og kan søke om dette hvis han vil da han har rett på dette. Det har virkelig ikke vært en fanesak for meg å få hele denne, jeg har bare spurt om jeg kan få den og han har sagt at det er greit for han. 

I dag så stilte han litt spørsmål rundt dette med barnetrygden. Han hadde hørt fra en venn at om vi har barnetrygd  for 1 barn hver så får vi dobbelt barnetrygd. Jeg forstår ikke helt denne tanken merker jeg for jeg får ordinær barnetrygd for 2 barn + utvidet barnetrygd fordi jeg har søkt om dette. 

Er det slik at vi får mer totalt sett for barna våre om vi får 1 barnetrygd hver av oss også søker vi begge om utvidet barnetrygd for dette barnet? Eller er det noe her ang fordelingen av barnetrygd hos hvert enkelt barn som bor med ene forelderen jeg ikke har fått med meg? 

Pr i dag får jeg dette fra bildet hver mnd som jeg har lagt ved: 

Screenshot_20260818-162201.png

Endret av Fighter83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov når man har 50-50.

Man må ha barna skjevdelt i så fall. Dersom begge har et barn minst 60%, kan dere anses som aleneforsørger og få en ekstra barnetrygd hver. 

Relativt sikker på at man ikke kan ha avtale om delt fast bosted heller for å kvalifisere. En må ha daglig omsorg, den andre samvær.

Anonymkode: 174d4...efc

Skrevet (endret)

Utvidet barnetrygd får man om man er alene/har hovedansvar for barnet. Da går jeg utifra at dere har satt begge barna med adresse hos deg? 

Det vennen til eksmannen din antakeligvis mener, er at dere kan ha ett barn hver med fast bosted hos hver av dere og få utvidet barnetrygd begge to.

Men dette skal jo være en reell ordning, der hvert av barna bor fast mest hos den forelderen (minst 60%). Hvis de i realiteten bor 50/50, er ingen av dere hovedforsørger (ikke du heller strengt tatt). 

Endret av Lønnesirup01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...