Gå til innhold

Komfyr til 20A

Fremhevede innlegg

Skrevet

En gammel komfyr har sluttet å virke. Tenkte kjøpe ny, kursen er 20A. På butikken sa mannen at jeg bare kunne kjøpe en vanlig komfyr selv om den i utgangspunktet var for kraftig, for det er veldig sjelden jeg bruker alt samtidig. Sikkert sant, men jeg ble veldig usikker allikevel.
Sett på helt vanlige frittstående komfyrer og de har trengt 10000w, kursen tåler 4600w. Det er et gammelt kjøkken som bør pusses opp, men passer ikke nå. Det er også godt mulig vi flytter før kjøkkenet tas. Så ønsker ikke begynne å utbedre/utvide det elektriske nå.

Er det noen som har kjøpt vanlig ovn som egentlig er for kraftig, men det går faktisk bra, altså sikringen går ikke, til 20A kurs. Stemmer det butikkmannen sa eller ikke?

Anonymkode: 6e02f...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri ha gjort det. Hadde heller kjøpt støpejernskomfyr som kursen tåler. Er ofte platetoppene i induksjon som bruker masse watt pga rask oppvarming til høy temperatur. 

Anonymkode: 94194...137

Skrevet

Vi har for liten sikring i forhold til komfyren og jeg HATER det. Få ting vipper meg raskere fra godt humør til illsint enn når sikringen går midt i matlagingen. det går fint til daglig og det å bruke over og undervarme på stekeovnen. Men alle spesialprogram må vi bare glemme, det samme å bruke noe som helst annet strøm, ut over taklampa, samtidig. En glemmer seg og skrur på kaffemaskine...poff, lunke noe i microen....poff. Heldigvis går platetoppen på egen kurs.

Skal flytte kjøkkenet, så det blir fiket omsider, men når er det ingen som vet.

Anonymkode: 00939...0e5

Skrevet (endret)

Bosch/Siemens er flinke. De har i de aller fleste koketopper og komfyrer innebygd Power Management. Så der justerer komfyren selv effekten så du ikke sprenger sikringen. Smeg, AEG, Electrolux har samme funksjon tror jeg, men det har jeg ikke prøvd før

image.thumb.png.ac05bd4fc23ce63ede7cf13efda92973.png

Endret av newman01
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har for liten sikring i forhold til komfyren og jeg HATER det. Få ting vipper meg raskere fra godt humør til illsint enn når sikringen går midt i matlagingen. det går fint til daglig og det å bruke over og undervarme på stekeovnen. Men alle spesialprogram må vi bare glemme, det samme å bruke noe som helst annet strøm, ut over taklampa, samtidig. En glemmer seg og skrur på kaffemaskine...poff, lunke noe i microen....poff. Heldigvis går platetoppen på egen kurs.

Skal flytte kjøkkenet, så det blir fiket omsider, men når er det ingen som vet.

Anonymkode: 00939...0e5

Lest manualen? Kanskje du har funksjonen for effektbegrensning

Skrevet

Jeg håper dere vet at det er en grunn til at sikringen går ;)

Det er større sannynlighet for varmegang og elektrisk brann når du har overbelastning på en krets. 

Ville bare kaste det ut der - så det er sagt høyt, ikke ment som en pekefinger

Anonymkode: 03727...8bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...