AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Her jeg bor er det visst blitt ganske vanlig å melde 4 åringene på gymlek ( turn). Mitt barn ble 4 år før sommeren og har akkurat byttet til stor avdeling i bhg, hvor hun kjenner halvparten. Men gikk fra 16 til 23 barn og halvparten er da 5 år. Ifjor forhørte jeg meg på avdelingen og da var det mange som gikk på gymlek allerede da ( 3 år). Er det vanlig å starte så tidlig? Jeg er redd mitt barn vil havne bakpå både sosialt og motorisk når det er sånn. Barnet er en herlig og god jente, men vi føler det er for tidlig med slike aktiviteter ennå. Vi har en jente som har nok av barnehagen og fri lek etter bhg og helgene. Hun er mye sliten i helgene enn så lenge etter overgangen til større avdeling. Aktiviteter utenfor bhg/skolen kommer jo tidsnok på skolen føler jeg. Noen andre som tenker det med sine 4 åringer? Hvordan kan jeg sørge for at barnet kke havner bakpå sosialt av det, når mange møtes i slike sammenhenger? Både som forelder og barn. Anonymkode: e1e3e...bd1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Skrevet 23 timer siden Barnet ditt havner ikke bakpå sosialt. Tro meg. Barn sosialiserer seg ikke på samme måte som oss voksne som snakker om jobbfesten i lunsjen vår som vi var på for 3 dager siden. Anonymkode: 0219e...5a4 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Skrevet 23 timer siden Hun har mere enn nok med barnehage. Det får meg til å lure på de foreldrene som gjør det om barna går fullt i barnehage og så skal de bruke lørdagen på gym. Blir veldig mye for et lite barn. Anonymkode: c4736...379 6 4
Himmelen_91 Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Jeg meldte på 3 åringen min når han var ca 2 år. Vi har kun en time på torsdager. Han elsker det og maser om det hverdag når han skal ditt. Jeg har muligheten til å ha han korte dager i barnehagen maks i 5 timer. Er de der fulle dager så anbefaler jeg ikke det. Men om dere skal ditt i helgen og det ikke varer så lenge, så hadde jeg meldt på. Det er jo bare lek og moro 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Jeg tror ikke det er vanlig. Jeg har ingen planer om å melde barna på organisert idrett i barnehagealder. Fra 4-års alderen er de ofte store nok til å lære seg en del ting, men dette er noe vi kommer til å gjøre som familie i helgene/ferier. Svømming, stå på ski etc. Jeg synes hverdagene er hektiske nok for barna, og vi har ikke engang veldig lange dager i barnehagen. Anonymkode: 16ee4...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden Vi har hatt 4 åringen på gymlek siden 2 års alderen, og på trygg i vann siden han var 3,5. Ikke pga det sosiale egentlig, men fordi han er veldig sportslig og har mye energi, samt ingen søsken å herje med. Trygg i vann for at han ikke er så glad i bading, så da er det greit å få han litt tryggere der. Anonymkode: 7b517...629
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden Vi startet med "allidrett" for våre barn i 4-5 års alder. Det var fint i form av at det var lekebasert, men de fikk forsøkt mange forskjellige idretter. Da fikk vi testet litt hva barna likte og ikke. Hos oss var det en veldig liten andel av barna som gikk på noe, og når de kom på skolen var det helt andre ting som ble fritidsaktivitetene uansett. Da begynte mange på fotball og håndball og kor og sånt. Vi startet også med trygg i vann og svømming på slutten av barnehagetiden. Vi passet på å hente tidlig de dagene det var aktivitet, for at det ikke skal bli for slitsomme dager. Her var det altså ikke noe problem å vente med fritidsaktiviteter utenom til etter skolestart. Jeg vil gjette det er det samme hos dere. At hva barna gjør mens de går i barnehagen betyr lite. Anonymkode: 64d3e...168
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Skrevet 14 timer siden Vi har startet siste året i barnehagen med fotball. Hovedsakelig siden de har treninger på søndager, hadde det vært etter bhg hadde det ikke funket. Her er det også en faktor at fra fotballen skal de fleste til den samme barnrskolen slik at det har vært en sosialiseringsarena for skolen. Uten den hadde de kun kjent en annen skolestarter. Anonymkode: 05b66...e2e
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden Tenk tilbake, hvor mange aktiviteter hadde du etter barnehagen i fire års alder? Det ble folk av deg og? Jeg kan kjenne FOMOen sive ut gjennom denne tråden, vi foreldre har blitt altfor streberske ... Anonymkode: 59cb3...e7a 2 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Mine startet aktiviteter i første klasse. Før det var det nok med lek. De startet også sent i barnehagen. Da syns jeg barnehage var nok. De blir jo slitne. De har ikke havnet bakpå. Går på idrett nå og er gode i sine idretter. Vi var veldig mye ute fra 0-skolestart i stedet. Anonymkode: 0b2b6...52f 1
Sniff76 Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden Ikke noe å mase om når barnet er 4, synes jeg. Tror våre begynte med allidrett/"idrettsskole" da de var ca 5. La dem begynne når de etterspør og har lyst til å begynne på noe selv. Når det er sagt, er det fin aktivitet å dra sammen i svømmehall/badeland sammen i blant. Kan bli like trygge og glad i vann av å bade i blant med forelder og ikke nødvendigvis gå et kurs. Kan ta med flyteleker og etter hvert noe å dykke etter/bøye seg ned på grunna og ha hodet under vann i ett sekund for å løfte den opp. Enten på helg eller etter middag. Er gjerne mindre folk på hverdager også. Hvis barnet blir fort trøtt, går det an å ha med matpakke i bilen på vei hjem. Da er barnet ferdig badet/dusjet og spist og klar for senga med en gang hvis det er sånn.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden Om du er redd for at barnet havner motorisk etter så er det mye dere kan gjøre hjemme, men gymlek, allidrett, dans er god trening på å være aktiv i gruppe og høre etter. Ville uansett gått mye på tur, øvd på svømming, vært i klatrestativ utenom dette, også lære å sykle. Kan sette opp stasjoner i hagen med ulike fysiske stasjoner med hopping, løping, kryping, hinking, kasting av ball Det sosiale kommer ikke i disse aktivitetene i bhg Anonymkode: 6f5b6...442
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden Ja, det er vanlig, spesielt med eldste barn og i mer ressurssterke områder. Nei barnet ditt havner ikke bakpå motorisk eller sosialt. Anonymkode: ef250...471
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Min begynte på svømmelek når han var 5. Anonymkode: 0778a...ca4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi startet med "allidrett" for våre barn i 4-5 års alder. Det var fint i form av at det var lekebasert, men de fikk forsøkt mange forskjellige idretter. Da fikk vi testet litt hva barna likte og ikke. Hos oss var det en veldig liten andel av barna som gikk på noe, og når de kom på skolen var det helt andre ting som ble fritidsaktivitetene uansett. Da begynte mange på fotball og håndball og kor og sånt. Vi startet også med trygg i vann og svømming på slutten av barnehagetiden. Vi passet på å hente tidlig de dagene det var aktivitet, for at det ikke skal bli for slitsomme dager. Her var det altså ikke noe problem å vente med fritidsaktiviteter utenom til etter skolestart. Jeg vil gjette det er det samme hos dere. At hva barna gjør mens de går i barnehagen betyr lite. Anonymkode: 64d3e...168 Jeg må også påpeke at barn i den alderen i liten grad er sosiale på aktivitet. Vi hadde allidrett der barna fulgte instruksjoner fra voksne, og noen aktiviteter var også med forelder. De kunne tulle med venner, men det var da venner de kjente fra før. Det sosiale livet var basert på hvem de hang med i barnehagen, og hadde ingenting med aktivitetene å gjøre. Når de begynner på lagidrett i skolealder ble det mer fokus på å bygge lag og gjøre sosiale ting sammen. Anonymkode: 64d3e...168
Daria Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tenk tilbake, hvor mange aktiviteter hadde du etter barnehagen i fire års alder? Det ble folk av deg og? Jeg kan kjenne FOMOen sive ut gjennom denne tråden, vi foreldre har blitt altfor streberske ... Anonymkode: 59cb3...e7a Jeg gikk på turn da jeg var 4, tidlig på 80-tallet, så det er ikke et nytt fenomen. Til gjengjeld var det ikke så mange som gikk i fulldagsbarnehage, det er nok et viktigere poeng enn alder. Men hvis det utgjorde noen forskjell motorisk, vil jeg ikke tenke på hvor håpløs jeg hadde vært uten Akkurat det ville jeg ikke bekymret meg over, så lenge dere er i normal aktivitet ellers...
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Vår har gått på aktivitet av eget ønske og pga veldig energisk også etter barnehagen. Men det er absolutt ikke noe man må og man faller ikke bakpå sosialt eller motorisk Vår gikk ikke sammen med noen fra barnehagen (gikk på en slags dans). Anonymkode: 786c3...211
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Det viktigste du lærer barnet ditt her er å være aktiv fra egne behov, ikke ut fra FOMO. Noen barn trenger barnehage + mye aktivitet, andre trenger å ta det mer med ro. Anonymkode: f6d41...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden I vår skolekrets starter allidrett det året barna fyller 4 år. Jeg sa til mannen på forhånd at jeg syntes det var for tidlig å begynne på idrett (de hentes klokken 16 i barnehagen og legger seg klokken 19, vi rekker såvidt å spise middag og leke litt hjemme før barna er stuptrøtte og klare for senga). Men så så det ut til at «alle» skulle være med på allidrett og som førstegangsforeldre ville ikke vi være de eneste som ikke lot barnet vårt bli med😅 men utover høsten var det jo mange som var påmeldt på papiret men ikke dukket opp på «treningene» og etter å ha forhørt oss med andre foreldre viser det seg at mange tenkte som oss, at det ble for mye for så små barn og at de rett og slett ble overstimulerte og alt bare var stress. Så med nummer to kommer vi til å vente til hun fyller 5 år. Synes 3 år (som noen nevner her) er altfor tidlig å begynne på turn/organisert idrett, men det er bare min mening. Har (snart) 4 barn og mine barn har hvertfall mer enn nok med barnehagen, så får de leke litt med venner i hagen og f. eks dra i svømmehallen eller en skogtur i helgene. Ikke gå i fella og meld barnet ditt på organisert idrett fordi «alle andre» skal på det hvertfall🫶🏼 Anonymkode: 74cf6...ec1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden Jeg begynte selv på turn da jeg var fem fordi alle barna i gata gjorde det og inviterte meg med, men det skal sies at ingen av oss gikk i barnehagen. Enebarnet mitt har gått på organiserte aktiviteter siden det fylte to, men det har betydd å hente tidlig i barnehagen, og de første årene var foreldrene aktivt med. Vi har ikke opplevd at det har gitt oss sosial uttelling før barnet begynte i det lokale kirkekoret som femåring. En bekjent av meg var bekymret for datterens motoriske utvikling som fireåring fordi hun selv var dårlig på å ta henne med ut. Løsningen ble naturbarnehage som fikset det meste i løpet av ett år. Anonymkode: 57fc0...42e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå