Gå til innhold

Bestemor beskylder barnebarn for stjeling

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei bestemor som ble alene for noen år siden. Hun er sta, egen og frekk mange ganger, alltid vært. Veldig spesiell med andre ord. Vi ser som regel "gjennom fingrene" på dette.

Men, nå sier hun at det er noen som har stjælt noe hjemme hos henne. Og det er barnebarn nr 4 som fikk skylden. Hun er selv "overbevist" om at denne personen har stjælt. Hun nevner dette til noen i familien, å sier at det er hemmelig. Hun er overbevist om at nr 4 har stjelt.

Vi har ikke nevnt dette for denne personen, for da blir denne personen "knust" og mest sannsynlig blir jo forholdet mellom disse helt ødelagt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å prate med bestemor,men hun er 100% i hva hun tror. Hun har ingen bevis eller noe god grunn. Og vi andre er sikker på at det ikke er stjelt noe som helst, og kan ikke tenke oss at barnebarn nr 4 har gjort det. Barnebarn nr 4 er btw voksen og fornuftig. 

Men, noen av oss søsken mener at vi skal fortelle det til denne personen og noen mener vi ikke kan si noe? 

Anonymkode: fac12...af6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når en voksen person blir beskyldt for å stjele, og det blir ryktespredning, så fortjener personen å få vite det. Det kan være begynnende demens hos bestemoren for alt dere vet. Det kommer ikke noe godt ut av slikt hemmelighold. Fortell det med god samvittighet, og følg med videre på om det blir et mønster i beskyldninger om stjeling/paranoia.

Anonymkode: a97fe...d5e

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Familien bør kanskje aller først kontakte bestemors fastlege og si at dere er bekymret for om hun kan ha fått demens. Du sier at hun alltid har vært sta og frekk. Men det at hun nå anklager et barnebarn for tyveri og hun sier dette til andre, samtidig som hun sier at det er hemmelig - det gir inntrykk av at hun kanskje begynner å bli litt paranoid, hvis hun ikke er redd vedkommende som hun beskylder.

Man kan jo også ha i bakhodet at det dessverre ikke er helt uvanlig at eldre kan bli utsatt for utnyttelse eller vold av nære, noe som kan inkludere f.eks. stjeling av verdier.

Men jeg tenker at dere bør fortelle den som blir anklaget. Og, dere bør også passe på å beskytte begge to og forholdet mellom denne og bestemor ved at noen av dere andre alltid blir med den som blir beskyldt for tyveri. Om bestemor da kommer med flere anklager har dere bekreftelse på at hun roter.

Kontakt bestemors fastlege, så kan henvise henne videre til utredning neste gang hun kommer til lege, om legen mener det er nødvendig. Og snakk med nevnte barnebarn, og bli med denne på besøk til bestemor fremover.

Anonymkode: 84307...26e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Paranoia er så vanlig ved demens..

Anonymkode: d4531...ff0

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det heter «stjålet», ikke stjelt / stjælt

Anonymkode: 587fb...b1f

• Liker 11
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Merk at en av de første tegn på demens er at man anklager andre for å ha stjelt noe fra dem.

Anonymkode: 1314f...d53

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det heter «stjålet», ikke stjelt / stjælt

Anonymkode: 587fb...b1f

Enn så lenge,språket er i forandring slik det har vært i alle år.

Heter egentlig "stolinn" før danskene og nynorsken forpestet språket. 

Anonymkode: fe8e8...02d

• Liker 1
Skrevet

Slik oppførsel kan være tegn på demens. Bare så dere er klar over det

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enn så lenge,språket er i forandring slik det har vært i alle år.

Heter egentlig "stolinn" før danskene og nynorsken forpestet språket. 

Anonymkode: fe8e8...02d

Stjålet er korrekt, alt annet er feil. 
Historisk og potensiell fremtidig form er irrelevant.

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Merk at en av de første tegn på demens er at man anklager andre for å ha stjelt noe fra dem.

Anonymkode: 1314f...d53

Seriøst? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har ei bestemor som ble alene for noen år siden. Hun er sta, egen og frekk mange ganger, alltid vært. Veldig spesiell med andre ord. Vi ser som regel "gjennom fingrene" på dette.

Men, nå sier hun at det er noen som har stjælt noe hjemme hos henne. Og det er barnebarn nr 4 som fikk skylden. Hun er selv "overbevist" om at denne personen har stjælt. Hun nevner dette til noen i familien, å sier at det er hemmelig. Hun er overbevist om at nr 4 har stjelt.

Vi har ikke nevnt dette for denne personen, for da blir denne personen "knust" og mest sannsynlig blir jo forholdet mellom disse helt ødelagt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å prate med bestemor,men hun er 100% i hva hun tror. Hun har ingen bevis eller noe god grunn. Og vi andre er sikker på at det ikke er stjelt noe som helst, og kan ikke tenke oss at barnebarn nr 4 har gjort det. Barnebarn nr 4 er btw voksen og fornuftig. 

Men, noen av oss søsken mener at vi skal fortelle det til denne personen og noen mener vi ikke kan si noe? 

Hadde begynt å bekymre meg for om hun kan være dement? 

Er dette helt nytt eller har det vært flere hendelser?

Har venner som har opplevd at foreldrene plutselig beskyldte barn og barnebarn for å stjele.
Være seg lommebøker, mobiltelefonen personen selv ringte fra, støvsuger, julepynt, eller annet.

En person ville politianmelde naboen for å ha flyttet postkassestativet.
Det samme postkassestativet som har stått på samme sted i 15-20 år.

Vet om hjemmeboende demente som har gjemt håndsåpe, tørkepapir, dopapir og dobørster for at hjemmesykepleien ikke skal stjele tingene.

Anonymkode: b92b3...048

• Liker 1
Skrevet

Enig med de som mistenker demens. Vi hadde en eldre nabo som begynte på samme viset. Stakkars, hun var jo hverken sur eller vanskelig - men rett og slett syk ❤️ Holdt på å bli uvenner med både slekt og naboer før det ble oppdaget. Forøvrig enig i at det voksne barnebarnet fortjener å vite det, selv om det er ubehagelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarnet det gjelder må få vite det. Bedre at dere informerer, enn at en til slutt for vite det av noen andre. Barnebarnet må få muligheten til å forsvare seg, samtidig som det er fint at dere viser støtte. Som barnebarn, ville ikke jeg vært alene hos bestemor fremover. 

Anonymkode: 4b3fe...974

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarnet må få vite om beskyldningene. Hadde noe slikt blitt skjult for meg så hadde jeg droppet hele familien, det er bare dårlig gjort.

Er og enig i at det å beskylde folk for stjeling høres ut som begynnende demens eller noe.

Anonymkode: ee9b7...471

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn holdt min svigermor også på før hun fikk demens diagnosen. Just saying. 

Ville ikke hemmeligholdt noe som helst, det er sånn hun klarer å holde det skjult at hun er i såpass dårlig kognitiv form. 

Anonymkode: 43036...ec6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk demens. Min mormor beskylte døtrene for stjeling som en del av sykdommen. Hun gjemte bort pengene sine, og glemte hvor de var. Og da skylte hun på andre. 

Anonymkode: e4467...b1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har ikke nevnt dette for denne personen, for da blir denne personen "knust" og mest sannsynlig blir jo forholdet mellom disse helt ødelagt.

Neida, vedkommende blir ikke knust av å få høre dette av dere. Forklar vedkommende hvorfor slike ting kan skje.

Der er bare bra at vedkommende vet det før det en dag plutselig vanker skikkelig kjeft fra bestemor helt ut av det blå.

Anonymkode: e9efc...3a2

• Liker 4
Skrevet

Dette er nok demens som har kommet et stykke på vei.

Paranoid/engstelig, mer sint enn før osv. Dere vil nok merke mer sinne, uro og beskyldninger fremover.

Så jeg hadde snakket med barna om dette - og at nå er det tydelig demens. Og være ærlig om at hun tror folk stjeler osv.

Så nå er kanskje tiden inne for å skjerme yngre familiemedlemmer fra vedkommende om hun eskalerer dette - det kan bli litt voldsomt å forholde seg til. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver, det kan være påbegynt demens. 

Anonymkode: d4ff5...a4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt legen. Du kan 

Anonymkode: 5ed48...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...