Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg betaler mye mer renter enn jeg antok i januar da jeg sjekket skattekortet og etter at det ble sendt ut. Så nå skal jeg sende inn endringene. Jeg vil da naturlig nok få høyere nettoinntekt. Om jeg skulle sette rentebeløpet for høyt hos skatteetaten nå så vil jeg riktignok få en smell på vårparten når skattemeldingen sendes ut, men det er vel egentlig bare å forskyve pengestrømmen litt, er det ikke? Det er jo uansett penger som skal betales inn til staten til syvende og sist. Årsaken til at jeg grubler på dette er fordi jeg i en periode nå blir sittende med to boliglån pga kjøp/salg. Da blir renteutgiftene ganske høye.

Anonymkode: 7977d...88c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge en ikke overdriver kan skattekort settes fritt. Sluttsummen blir den samme uansett, med for mye innbetalt eller for lite innbetalt skatt som blir utregnet året etter.

Betales for lite innbetalt skatt innenfor fristen betales ikke rente på beløpet. Slik sett kan det brukes som billig lån. 

Men, om en ikke kan betale restskatten innenfor fristene som gis er staten en nådeløs kreditor. Tar gjerne ikke lang tid før det blir trekk i lønn.

Skrevet

Uansett om du trekkes for mye eller for lite skatt ila.  året så er det bare en forskyving, ja. Summa summarum betaler du det samme til slutt uansett, bare på ulikt tidspunkt.

Anonymkode: 483bb...6da

Skrevet
TBL12 skrev (19 minutter siden):

Så lenge en ikke overdriver kan skattekort settes fritt. Sluttsummen blir den samme uansett, med for mye innbetalt eller for lite innbetalt skatt som blir utregnet året etter.

Betales for lite innbetalt skatt innenfor fristen betales ikke rente på beløpet. Slik sett kan det brukes som billig lån. 

Men, om en ikke kan betale restskatten innenfor fristene som gis er staten en nådeløs kreditor. Tar gjerne ikke lang tid før det blir trekk i lønn.

Det var det som plutselig slo meg, at dette kan jo i praksis brukes som et billig lån ;) 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uansett om du trekkes for mye eller for lite skatt ila.  året så er det bare en forskyving, ja. Summa summarum betaler du det samme til slutt uansett, bare på ulikt tidspunkt.

Nemlig, det var det jeg «plutselig» fant ut. Altså prinsippet har jo ikke vært ukjent for meg fra før altså, men jeg har ikke tenkt på at jeg kan gjøre det slik når jeg vet at det kommer en stor slump penger innen evt restskatt skal betales. At folk setter for høyt skattetrekk for å unngå baksmell og for så å få en form for tvungen sparing er jo velkjent, men å forskyve litt på pengene andre veien er nok ikke fullt så kjent for de fleste. Det ser man jo av alle skattetrådene her inne det. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nemlig, det var det jeg «plutselig» fant ut. Altså prinsippet har jo ikke vært ukjent for meg fra før altså, men jeg har ikke tenkt på at jeg kan gjøre det slik når jeg vet at det kommer en stor slump penger innen evt restskatt skal betales. At folk setter for høyt skattetrekk for å unngå baksmell og for så å få en form for tvungen sparing er jo velkjent, men å forskyve litt på pengene andre veien er nok ikke fullt så kjent for de fleste. Det ser man jo av alle skattetrådene her inne det. 

TS 

Det er nok mange som ikke klarer å sette "gevinsten" til side og spare den til restskatten skal betales. Men for de av oss som klarer å ha penger stående, er dette et velkjent "triks". Men lovligheten har vært diskutert her mange ganger.

Personlig velger jeg å ha litt lavt trekk gjennom året, men ikke noe ekstremt. Har hørt om "luringer" som setter trekket helt ned på 10%. Og så ikke klarer å betale restskatten. Da får man fort kjempeproblemer, altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...