AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Jeg lurer på noe angående pmdd. Dere som har dette, når starter plagene i syklusen? Får dere det omtrent umiddelbart etter eggløsningen er skjedd? Og er det noen som opplever dette verre når dere fikk kronisk sykdom og eventuelt perimenopause? Hva hjelper dere for pmdd? Anonymkode: 3d746...c2d
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Har ikke fått diagnose, men ja det kommer omtrent når EL har skjedd. Men, jeg glemmer det hver måned så lurer jeg på hvorfor jeg er så sinna og blir påminnet om at jeg er i lutealfasen. Går på ssri som hjelper mot det verste. Er i tidlig perimenopause men har ikke merket noen forskjell. Anonymkode: 381fb...911 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Min pmdd har endret seg litt nå som jeg nærmer meg perimenopause. Eller, den er vel i gang( 42 år). Pleier å blir svært irritabel/sint/nedstemt et par uker før mensen braker løs. Er også så heldig at jeg spotter nesten en uke før mensen også, så bli mye innlegg og tamponger i løpet av en måned. Det som har endret seg er at det «klikker» litt et par dager etter mensen også. Skikkelig personlighetsforstyrrelse🤪 Ingen kronisk sykdom her da, men heller ikke topp helse. Anonymkode: b4498...364
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min pmdd har endret seg litt nå som jeg nærmer meg perimenopause. Eller, den er vel i gang( 42 år). Pleier å blir svært irritabel/sint/nedstemt et par uker før mensen braker løs. Er også så heldig at jeg spotter nesten en uke før mensen også, så bli mye innlegg og tamponger i løpet av en måned. Det som har endret seg er at det «klikker» litt et par dager etter mensen også. Skikkelig personlighetsforstyrrelse🤪 Ingen kronisk sykdom her da, men heller ikke topp helse. Anonymkode: b4498...364 Slitsomt! Bruker du noe hormoner ? Anonymkode: 3d746...c2d
AnonymBruker Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september Jeg har ikke fått diagnosen men jeg har pmdd. Jeg mister selvfølelsen totalt, jeg får tanker om at ikke jeg får til noen ting og at ingen liker meg og masse sånt. Det Hodepine, fryser, mat smaker ingenting og jeg vil bare ha sukker. Null energi, det kjennes som et slør av tåke og tristhet rundt meg. Det kommer ved eggløsning og varer et par dager. Det kommer igjen dagene før mensen. Har ikke kronisk sykdom men er i perimenopause. Ja jeg ble brått dårligere da jeg gikk inn i perimenopause de fysiske symptomene ble sterkere og jeg tåler mindre stress og mindre stimuli. Kan være veldig lys og lydsensitiv og sånt. Anonymkode: a4dd7...75f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #6 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 17.8.2026 den 7.37): Jeg lurer på noe angående pmdd. Dere som har dette, når starter plagene i syklusen? Får dere det omtrent umiddelbart etter eggløsningen er skjedd? Og er det noen som opplever dette verre når dere fikk kronisk sykdom og eventuelt perimenopause? Hva hjelper dere for pmdd? Anonymkode: 3d746...c2d Jeg har fått diagnosen pmdd. Begynner dagen etter eggløsning. Varer helt til mensen er ferdig. Så har ikke mange dager der jeg føler meg bra. Selvmordstanker, hater alt, blir sur for alt, ingen tålmodighet. Mye symptomer. Mye angst. Ikke glad for noe. jeg bruker srri for det, men hjelper ikke Anonymkode: f802b...721 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #7 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fått diagnosen pmdd. Begynner dagen etter eggløsning. Varer helt til mensen er ferdig. Så har ikke mange dager der jeg føler meg bra. Selvmordstanker, hater alt, blir sur for alt, ingen tålmodighet. Mye symptomer. Mye angst. Ikke glad for noe. jeg bruker srri for det, men hjelper ikke Anonymkode: f802b...721 Det er så utrolig vanskelig. Hvordan klarer du deg? Er du i jobb eller skole? Har vært til leger og fortalt hvordan dette med syklus og alt henger sammen men fikk ikke diagnose. Har også foreslått ssri på de vanskelige dagene men fikk ikke det. Bruker du det kun de dagene eller kontinuerlig? Anonymkode: a4dd7...75f
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er så utrolig vanskelig. Hvordan klarer du deg? Er du i jobb eller skole? Har vært til leger og fortalt hvordan dette med syklus og alt henger sammen men fikk ikke diagnose. Har også foreslått ssri på de vanskelige dagene men fikk ikke det. Bruker du det kun de dagene eller kontinuerlig? Anonymkode: a4dd7...75f Veldig vanskelig! 🥺 nei er på aap nå. Jeg sliter veldig mye, men det hjelper veldig å ikke legge mange planer, gjør det jeg liker, går til psykolog. Jeg går på de kontinuerlig. Skal prøve å gå opp i dose og se om det hjelper litt bedre. Vil jo aldri bli 100% bra. du må spør legen din om å bli henvist til gynekolog! Der jeg fikk diagnosen. En som kunne veldig mye om det. Anonymkode: f802b...721 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har fått diagnosen pmdd. Begynner dagen etter eggløsning. Varer helt til mensen er ferdig. Så har ikke mange dager der jeg føler meg bra. Selvmordstanker, hater alt, blir sur for alt, ingen tålmodighet. Mye symptomer. Mye angst. Ikke glad for noe. jeg bruker srri for det, men hjelper ikke Anonymkode: f802b...721 Må bare si at hvis du bruker SSRI og det ikke hjelper så må du tilbake til legen din, så dere kan finne ut av noe sammen. Enten doseøkning, bytte medisin eller slutte. Å gå på medisiner som ikke virker skal man ikke gjøre. Da står du igjen med bare bivirkningene og det er ikke noe vits. Anonymkode: e6f62...4df 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Må bare si at hvis du bruker SSRI og det ikke hjelper så må du tilbake til legen din, så dere kan finne ut av noe sammen. Enten doseøkning, bytte medisin eller slutte. Å gå på medisiner som ikke virker skal man ikke gjøre. Da står du igjen med bare bivirkningene og det er ikke noe vits. Anonymkode: e6f62...4df Dette var den siste jeg fikk prøve. Synes det er rart. Har kun prøvd to forskjellige. Leser at så mange andre får prøve forskjellige. Men skal prøve å øke dosen før neste periode. ☺️ Anonymkode: f802b...721
AnonymBruker Skrevet 2. september #11 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Veldig vanskelig! 🥺 nei er på aap nå. Jeg sliter veldig mye, men det hjelper veldig å ikke legge mange planer, gjør det jeg liker, går til psykolog. Jeg går på de kontinuerlig. Skal prøve å gå opp i dose og se om det hjelper litt bedre. Vil jo aldri bli 100% bra. du må spør legen din om å bli henvist til gynekolog! Der jeg fikk diagnosen. En som kunne veldig mye om det. Anonymkode: f802b...721 Ja jeg må vel gå tilbake.. Jeg er også på AAP. Det hjelper veldig å tilrettelegge dagene ja, samtidig så aksepterer jeg ikke at disse drittdagene skal få ødelegge økonomien min. Og i perimenopause er det umulig å vite når de dagene kommer så man aner ikke hvordan dagen blir. Hos meg er det problem rundt eggløsning og før mens. Jeg fungerer 100% 70%av måneden men så er det de 30% som jeg ikke fungerer i det hele tatt, da er hodet helt blåst, i jobb gikk alt i ball gjorde masse feil, fikk ikke noe unna. Kan sitte å trykke på pc mens alt føles helt fremmed. Noen ganger så går det utover de gode dagene, jeg skammer meg sånn over ting jeg gjorde. Men jeg har også mye frustrasjon rundt at jeg faktisk har kapasitet og driv på de gode dagene og da får jeg følelsen av at det er så meningsløst at jeg er hjemme. Anonymkode: a4dd7...75f
AnonymBruker Skrevet 2. september #12 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja jeg må vel gå tilbake.. Jeg er også på AAP. Det hjelper veldig å tilrettelegge dagene ja, samtidig så aksepterer jeg ikke at disse drittdagene skal få ødelegge økonomien min. Og i perimenopause er det umulig å vite når de dagene kommer så man aner ikke hvordan dagen blir. Hos meg er det problem rundt eggløsning og før mens. Jeg fungerer 100% 70%av måneden men så er det de 30% som jeg ikke fungerer i det hele tatt, da er hodet helt blåst, i jobb gikk alt i ball gjorde masse feil, fikk ikke noe unna. Kan sitte å trykke på pc mens alt føles helt fremmed. Noen ganger så går det utover de gode dagene, jeg skammer meg sånn over ting jeg gjorde. Men jeg har også mye frustrasjon rundt at jeg faktisk har kapasitet og driv på de gode dagene og da får jeg følelsen av at det er så meningsløst at jeg er hjemme. Anonymkode: a4dd7...75f Ja det er forferdelig, og det ødelegger så mye! 🥺ja du må gå tilbake, ikke gi deg i hvert fall❤️ Anonymkode: f802b...721
AnonymBruker Skrevet 2. september #13 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er forferdelig, og det ødelegger så mye! 🥺ja du må gå tilbake, ikke gi deg i hvert fall❤️ Anonymkode: f802b...721 Men på hvilken måte hjalp det deg å få diagnose? Siden det høres ut som du sliter med det fortsatt? Hjelper ikke noen behandling? Anonymkode: a4dd7...75f
AnonymBruker Skrevet 2. september #14 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men på hvilken måte hjalp det deg å få diagnose? Siden det høres ut som du sliter med det fortsatt? Hjelper ikke noen behandling? Anonymkode: a4dd7...75f Det var egentlig godt å bare få et svar, at det er det som gir alle symptomer og er sånn hver eneste mnd. Men jeg vet at det vil alltid være sånn, og det skremmer meg. For det er forferdelig hver eneste mnd. Srri hjalp meg litt i begynnelsen, og så sluttet det å virke. Så skal prøve å øke dosen, og se om det blir litt bedre. Anonymkode: f802b...721 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #15 Skrevet 2. september Jeg hadde stor effekt av å spise helt gluten og melkefritt over lang tid. Jeg gjorde det i 18 mnd, og har det mye bedre. Har reintrodusert begge deler i kosten, men er fortsatt bevisst. Pizza er for eksempel en dårlig ide. Jeg er som et nytt menneske på mange vis ❤️ Anonymkode: 47ca1...9ab
AnonymBruker Skrevet 2. september #16 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er så utrolig vanskelig. Hvordan klarer du deg? Er du i jobb eller skole? Har vært til leger og fortalt hvordan dette med syklus og alt henger sammen men fikk ikke diagnose. Har også foreslått ssri på de vanskelige dagene men fikk ikke det. Bruker du det kun de dagene eller kontinuerlig? Anonymkode: a4dd7...75f Jeg lurer helt oppriktig på hvordan og hvorfor noen bruker ssri de vanskelige dagene for dette. Antidepressiva har jo lang tilvenningsrid og er kjent for å gi verre symptomer i oppstart. Hvordan funker dette da når noen bruker det i to uker av og på? Anonymkode: 3d746...c2d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:15 #17 Skrevet mandag kl. 06:15 AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 14.06): Jeg lurer helt oppriktig på hvordan og hvorfor noen bruker ssri de vanskelige dagene for dette. Antidepressiva har jo lang tilvenningsrid og er kjent for å gi verre symptomer i oppstart. Hvordan funker dette da når noen bruker det i to uker av og på? Anonymkode: 3d746...c2d Det er fordi de med pmdd ofte ikke trenger så stor dose for virkning og får rask virkning. Når man bare tar de to uker så beholder man de friske ukene uten å bli flat. Men nå er jeg i perimenopause og har uregelmessig så jeg må be om å få kontinuerlig behandling. Anonymkode: a4dd7...75f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå