KatteLatte Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Etter mitt tredje migreneanfall denne uka (fredag, lørdag og søndag), og tre dager forrige uke, lurer jeg på om tida er inne for å prøve forebyggende medisiner. Har lite kunnskap om det, så håper noen vil dele sine erfaringer? Hvilke typer finnes, hva har fungert for dere? Og ikke minst, hvilke bivirkninger opplever dere? Er det «bra» for kroppen å gå på slike medisiner (regner med det er daglige doser?)? Har det hjulpet dere? 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Nesespray under du kjenner at et anfall er på vei harhjulpet mitt barn Anonymkode: b4efb...961
KatteLatte Skrevet 16. august Forfatter #3 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nesespray under du kjenner at et anfall er på vei harhjulpet mitt barn Anonymkode: b4efb...961 Jeg har anfallsmedisiner, også nesespray. Men jeg tenker på forebyggende medisiner som skal hindre at anfallene i det hele tatt kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Først: begynn å skrive hodedagbok. Vær pinlig nøyaktig. 3 måneder. Du må ha time hos fastlege, ikke vits å gå der før 3 måneders utfylt hodepinedagbok. Jeg har prøvd så ufattelig mye forskjellig (som ikke har virket), men noe av dette måtte gå gjennom nevrologen. Nevrologen vil også ha 3 måneder med hodepinedagbok. Det er bare å begynne å skrive den, om du ikke gjør det allerede. Jeg kan ikke huske navnene på alt jeg har prøvd. Nå prøver jeg ut Aquipta, og det har hjulpet på de verste anfallene, men jeg er fremdeles ikke i veldig funksjonell stand. Du kan også prøve akupunktur eller daith-piercing. Da trenger du verken lege eller nevrolog, og så er det jo veldig delte meninger hvorvidt dette er svada eller faktisk reelle hjelpemidler. For meg var det nei. Men jeg har hørt mange som har hatt effekt av det, og syntes det var verdt å forsøke. Anonymkode: fb123...6c5
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august https://relis.no/artikler/36591/ Her er en god artikkel med oversikt over de forskjellige medisinene som er aktuelle. Man må nesten bare prøve seg fram. Noen responderer godt på noe som ikke virker for andre, og noen har andre tilstander som må tas hensyn til. Støtter ellers rådet om hodepinedagbok! Du kan også se på Hodepine Norge. Jeg bruker amitriptylin, og var lenge fornøyd med det. Så begynte jeg på propranolol i tillegg siden jeg hadde en del svimmelhetsanfall av min migrene, og går nå på kombinasjon. Fungerer veldig bra. Anonymkode: bcd5e...368 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Jeg går på enalapril, laveste dose, den har generelt få bivirkninger og den påvirker ikke puls (betablokkere foreks gjør det). Har fått et nytt liv med den. Anonymkode: 14773...faf
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Du må begynne å skrive migrene dagbok. 3 måneder minst. Så må du ha prøvd 3 medisiner. Så bli henvist til nevrolog. Der må du gå gjennom hvor ofte og hvor hemmet du blir. Jeg er på min andre forebyggende medsin fordi den første ikke fungerte. Den amdre fungerer heller ikke. De er i sprøyte form som man setter selv. Tar noen sekunder. Er en lang vei å gå så bare å begynne. Anonymkode: 331fd...049
KatteLatte Skrevet 17. august Forfatter #8 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må begynne å skrive migrene dagbok. 3 måneder minst. Så må du ha prøvd 3 medisiner. Så bli henvist til nevrolog. Der må du gå gjennom hvor ofte og hvor hemmet du blir. Jeg er på min andre forebyggende medsin fordi den første ikke fungerte. Den amdre fungerer heller ikke. De er i sprøyte form som man setter selv. Tar noen sekunder. Er en lang vei å gå så bare å begynne. Anonymkode: 331fd...049 Må jeg prøve tre medisiner for å kunne få forebyggende? Hvorfor det? Medisinene jeg har fungerer bra når jeg får anfall, så de vil jeg gjerne beholde. Men det beste er jo å slippe å få anfall i det hele tatt. Jeg fører hodepinedagbok, startet med Braintwin i august, og har loggført på pulsklokka før det. Hvor detaljert må jeg loggføre? Jeg noterer ikke varighet, men noterer områder av hode, styrkegrad og medisininntak.
AnonymBruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Jeg gikk en stund på blodtrykksdempende som forebyggende. Fungerte kjempegodt! Måtte slutte fordi jeg ble så svimmel. Anonymkode: 34bdb...604
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august De eneste som har hatt effekt for meg, er cgrp-hemmere i kombinasjon med botox. Innen jeg fikk det, var migrenen så kronifisert at jeg sjelden har anfallsfrie dager. Men vesentlig bedre fungering med enn uten medisinene. Kort fortalt finnes: Blodtrykksmedisiner. Betablokkere som metoprolol, reseptorantagonister som candesartan. Ofte førstevalget. Jeg hadde null effekt. Antiepileptika av den eldre sorten, som Topimax. God effekt på mange, men beryktet for kraftige bivirkninger hos mange. Jeg fikk hjernetåke, ble sløv, kvalm og gikk opp i vekt. Hadde ingen effekt. Antidepressiva som Sarotex eller Vanlafaksin. Effekt hos en del. Jeg hadde klart smertelindrende effekt av Sarotex, men den avtok etter noen måneder. Den er også beryktet for å kunne gi kraftig vektoppgang og sløvhet. CGRP-hemmere som er enten injeksjon/infusjon (Aimovig, Ajovy, Emgality, Vyepti) eller gepanter i tablettform (Aquipta, Vydura). Disse er utviklet spesifikt for migrene og har klart best resultater, men koster mye og må foreskrives av spesialist. Krav om alvorlig og kronisk migrene for å få dekket. Selv har jeg effekt av alle disse, men langt fra optimal. Lite bivirkninger, kan bli litt utslått den dagen jeg får Vyepti. Synes gepantene i mindre grad enn de andre tar aurasymptomer - men gir absolutt smertedemping. Botox. Behandler ikke egentlig migrenen, men lammer nerver så smerten reduseres. For min del favoritten, selv om alt av aura vedvarer. Også krav om alvorlig og kronisk migrene for å få, og de fleste sykehusene nekter kombinasjonsbehandling med CGRP-hemmere fordi det er dyrt. Jeg får det hos avtalespesialist, men hun sier hun vil få trøbbel for det om hun får tilsyn. Anonymkode: 38116...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august KatteLatte skrev (21 minutter siden): Må jeg prøve tre medisiner for å kunne få forebyggende? Hvorfor det? Medisinene jeg har fungerer bra når jeg får anfall, så de vil jeg gjerne beholde. Men det beste er jo å slippe å få anfall i det hele tatt. Jeg fører hodepinedagbok, startet med Braintwin i august, og har loggført på pulsklokka før det. Hvor detaljert må jeg loggføre? Jeg noterer ikke varighet, men noterer områder av hode, styrkegrad og medisininntak. Ikke anfallsmedisiner. Du må prøve flere forebyggende-kategorier før du kan vurderes for CGRP-hemmere eller botox. I tillegg til at migrenen må være kronisk. Fordi de mer spissede forebyggende er svært dyre, mens ting som Sarotex, Topimax og Candesartan er gamle og billige medisiner. Man prøver enkleste løsning først. Fastlegen kan gjøre den runda før evt henvisning til nevrolog. Anonymkode: 38116...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august KatteLatte skrev (31 minutter siden): Må jeg prøve tre medisiner for å kunne få forebyggende? Hvorfor det? Medisinene jeg har fungerer bra når jeg får anfall, så de vil jeg gjerne beholde. Men det beste er jo å slippe å få anfall i det hele tatt. Jeg fører hodepinedagbok, startet med Braintwin i august, og har loggført på pulsklokka før det. Hvor detaljert må jeg loggføre? Jeg noterer ikke varighet, men noterer områder av hode, styrkegrad og medisininntak. Jeg vet ikke dette med tre medisiner, da jeg har holdt på med dette styret i over 20 år og ikke husker fra såpass langt tilbake at kun 3 medisiner var utprøvd. Anfallsmedisiner er utenom forebyggende, så de vil du fortsette å kunne ta. Jeg har måttet ta CT av hodet, for 20 år siden og på nytt i fjor pga ny utredning fordi migrenen ble så mye hyppigere. Har du fått diagnosen migrene, av nevrolog? Så det er en diagnose på papiret, og ikke kun legen som har sagt at "dette er migrene, her er anfallsmedisin". Jeg kom på at jeg tar Atacand som forebyggende (blodtrykksmedisin), og det har hjulpet mye på kvalmen, men ikke selve hodepinen. Både lege og nevrolog spurte etter antall grønne, gule, røde dager, samt medisiner, og hvilken side som var hyppigst. De spurte etter varighet, og jeg sa bare "rundt 8 timer til 3 dager", og mer nøyaktighet trengte de ikke. De spurte ellers om symptomer, bredden av symptomene, aura/forvarsler, generelle detaljer om hverdagen, stress, triggere osv. Det kan være lurt å skrive ned, om det er omfattende og vanskelig å huske på der og da når de spør. Jeg har utrolig bredt symptomvindu, triggere osv., så jeg skrev det ned dag for dag, deretter skrev jeg en god og ryddig oppsummering, og viste til legen og nevrologen. De ville beholde papiret, så antar det var nyttig lesning. Anonymkode: fb123...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Botox hver 10 uke Maxalt ved behov Går på blodtrykk forebyggende medisin. Nettopp startet. Umulig si om effekt,føler kanskje litt allerede Skal snakke med nevrolog når jeg får botox neste gang, kanskje intravenøst next... Anonymkode: 5e082...79b
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Var igjennom ulike forebyggende gjennom fastlegen, før jeg fikk innvilget botox gjennom nevrolog. Kunne ikke prøve blodtrykksmedisin eller antidepressiva pga helse og fikk fritak av helfo. Legen måtte søke om fritak fra utprøving av forebyggende. Nå får jeg botox hver 11.uke og det holder migrenen stort sett unna. Får noen anfall under menstruasjon, så ca 3-6 dager i motsetning til daglige anfall før botox. Jeg har ekstremt god effekt av botox, nevrologen sier det er få som ikke trenger andre forebyggende i tillegg. Jeg har dog 4 ulike anfallsmedisiner utfra hva slags anfall jeg får. Anonymkode: df67f...f63
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Nå er det kanskje bare medisin som er aktuelt å diskutere her, men jeg har lyst til å dele en erfaring: Etter andre runde med covid for noen år siden, begynte jeg å se "nordlys" i synsfeltet og fikk hyppige anfall med støthodepine, etterfulgt av kvalme og spying. Før jeg kom så langt som å antaste fastlegen med problemet, var det en kollega som anbefalte meg å prøve selolje, for å se om det kunne gjøre noe forskjell. Det hadde han gode erfaringer med. Jeg fikk med ei flaske og starta med å ta ei skje selolje til frokost og ei til middag. Og etter ei uke var både anfallene og nordlyset søkk borte, så jeg avbestilte timen hos fastlegen. Om det er på grunn av selolje, eller om det bare gikk over av seg selv, vet jeg selvsagt ikke, men jeg registrerer at borte ble det. Etter det har jeg fortsatt med ei skje selolje om dag og har aldri opplevd mer hodepine. Jeg har prøvd å lete etter forskning på selolje og hodepine, men det ser ikke ut til å finnes. Men jeg fant ut at selolje har en omega 3-fettsyre som ikke finnes i omega 3 fra tran. Den heter DPA og finnes visst bare i selolje og morsmelk. Nå skal jeg ikke anbefale noen å spise selolje eller på noen måte påstå at selolje kurerer migrene, men jeg tenkte at det kanskje kan være interessant for noen å vite om erfaringen. Vi er i det minste to som har erfart det samme. Skadelig er i allfall ikke selolje. Da ville inuitene på Grønland ha vært utdødd.🙂 Anonymkode: 8efe0...adc
Kalevala Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august KatteLatte skrev (4 timer siden): Må jeg prøve tre medisiner for å kunne få forebyggende? Hvorfor det? Medisinene jeg har fungerer bra når jeg får anfall, så de vil jeg gjerne beholde. Men det beste er jo å slippe å få anfall i det hele tatt. Jeg fører hodepinedagbok, startet med Braintwin i august, og har loggført på pulsklokka før det. Hvor detaljert må jeg loggføre? Jeg noterer ikke varighet, men noterer områder av hode, styrkegrad og medisininntak. Neida, absolutt ikke. Dette var nok en personlig erfaring fra en som har vært lenge i gamet. Da er det lett å glemme hvordan det er å være helt ny. Fastlegen kan skrive ut resept på forebyggende medisin til deg. Det eneste kravet er at du har fått diagnosen migrene, og har hodepine mer enn 3 dager pr. måned over tid. Du trenger ikke loggføre detaljert. Omtrent hvor lenge den varte og intensitet er nok. De to tingene til sammen gir legen en score som sier noe om hvor hardt rammet du er. Men husk å registrere alle hodepinedager, selv de som bare er litt murring. Det er veldig viktig for å få riktig hjelp. Det er vanligst å få blodtrykksmedisin forebyggende. Mange får god hjelp av det. Her kan du lese litt om det: https://hodepinenorge.no/candesartan-kan-forebygge-migrene-resultater-fra-stor-norsk-studie/
Kalevala Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du fått diagnosen migrene, av nevrolog? Så det er en diagnose på papiret, og ikke kun legen som har sagt at "dette er migrene, her er anfallsmedisin". De aller fleste får diagnosen migrene av sin fastlege. Det er en 100% gyldig diagnose. 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må begynne å skrive migrene dagbok. 3 måneder minst. Så må du ha prøvd 3 medisiner. Så bli henvist til nevrolog. Der må du gå gjennom hvor ofte og hvor hemmet du blir. Jeg er på min andre forebyggende medsin fordi den første ikke fungerte. Den amdre fungerer heller ikke. De er i sprøyte form som man setter selv. Tar noen sekunder. Er en lang vei å gå så bare å begynne. Anonymkode: 331fd...049 Dette er bare tull. Ts ta kontakt med fastlegen og få hjelp der. Jeg har brukt pranolol profylaktisk i flere år med god effekt. Anonymkode: d3522...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Jeg har brukt candesartan de siste fem årene, og fikk en helt ny hverdag. Hadde da hatt migrene i 20 år, og vært igjennom "alt" av medisiner, før min nye fastlege foreslo å prøve denne. Har nå stort sett bare migrene en gang i mnd, i forbindelse med menstruasjon. Og noen ganger heller ikke da. 😊 Anonymkode: 9f519...409 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august Jeg begynte med kronisk migrene for ca et år siden, med 20-25 migrenedager pr måned. Begynte med Candesartan forebyggende, så Propranolol (som jeg måtte slutte med pga bivirkninger, og så Sarotex (fra fastlegen). Samtidig må man føre hodepinedagbok. Jeg hadde første time hos nevrolog i juni nå, ble satt på Ajovy injeksjoner som har tydelig virkning hos meg. Dette er en CRPG-hemmer. Finnes også som tabletter (CRGP-hemmer altså) som heter Vydura, det reddet meg før jeg fikk Ajovy. Vydura kan fastlegen skrive ut på blå resept, da kan du bruke ca maks 8 dager pr måned. De kan også brukes forebyggende og tas annenhver dag, men da må du betale dem selv. Men: hodepinedagbok, og gå til fastlegen for å snakke om forebyggende. Anonymkode: b8d2b...41b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå