AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Tenåringen ungdomskole, har fått egen mail i sommer(grunnet søknad om sommerjobb). Ble ikke sommerjobb, men nå er det sendt mail om å være viksrtrener i klubben. Vi har ikke tilgang til mailen, da tenåring har laget email selv, og er den enste med et apple produdukt i hjset. Opplever at vi som forldre mister litt kontroll , så vi spør stadig om den er lest, om det er sendt svar osv. Hvordan lære tenåringen å ta dette ansvaret når vi ikke har tilgang? Anonymkode: 85a72...bb8
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Det ansvaret må han ta selv Anonymkode: 4090e...e4a 16 6
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Man bør da ikke lese mailen til en som går på ungdomsskolen. Hva er en viksrtrener? Anonymkode: 45985...530 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man bør da ikke lese mailen til en som går på ungdomsskolen. Hva er en viksrtrener? Anonymkode: 45985...530 Om du skulle gjette, hva tror du det betyr? Anonymkode: 6e11d...9e2 17 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Begge mine har hatt egene eposter siden de startet på ungdomsskolen, noe de måtte ha. Har ikke falt meg inn å skulle overvåke de på alt slik sett. Hjalp de å sette opp og lagt inn for de på helsenorge, altin osv. De må ha egen adresse når de søker videregående, og den blir og brukt i skole hverdagen, i hvertfall her vi bor Anonymkode: 9a5fc...551 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Vi opprettet Gmail til henne og har begge tilgang. Det er hennes mail. Det er hennes ansvar. Men til og med som 18 åring syntes hun Det er greit at jeg har noe innsyn i mail og bank. Forskjellen nå vs før fylte 18 er at før hadde jeg mer jeg skulle sagt, nå er det bare påminnelser og forslag. Anonymkode: 005c2...fac
C-girl Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): viksrtrener? Anonymkode: 45985...530 Tipper det skal stå vikartrener
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi opprettet Gmail til henne og har begge tilgang. Det er hennes mail. Det er hennes ansvar. Men til og med som 18 åring syntes hun Det er greit at jeg har noe innsyn i mail og bank. Forskjellen nå vs før fylte 18 er at før hadde jeg mer jeg skulle sagt, nå er det bare påminnelser og forslag. Anonymkode: 005c2...fac Om det ikke er noen diagnoser her, så er det på tide å lære seg å ta ansvar selv, og ikke minst at du som mamma stepper unna. Hun er myndig, og kan stemme ved valget. Anonymkode: 51932...cd0 7 4
Elle Melle Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Man må bare gjøre det på den litt mer tungvinte måten. Ha noen faste tidspunkt man spør om mailen er sjekket eller sjekker den sammen. Plutselig er de ansvarlige for å ha svart på om de vil ha skoleplassen de er tilbudt på videregående, så man kan like godt begynne å trene... 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Om det ikke er noen diagnoser her, så er det på tide å lære seg å ta ansvar selv, og ikke minst at du som mamma stepper unna. Hun er myndig, og kan stemme ved valget. Anonymkode: 51932...cd0 Som sagt: jeg har innsyn og kan gi råd. Der slutter det. Hun er voksen og behandles deretter, men det er en modningsprosess. En blir ikke moden over natten bare fordi en har bursdag. Anonymkode: 005c2...fac
Me0987 Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenåringen ungdomskole, har fått egen mail i sommer(grunnet søknad om sommerjobb). Ble ikke sommerjobb, men nå er det sendt mail om å være viksrtrener i klubben. Vi har ikke tilgang til mailen, da tenåring har laget email selv, og er den enste med et apple produdukt i hjset. Opplever at vi som forldre mister litt kontroll , så vi spør stadig om den er lest, om det er sendt svar osv. Hvordan lære tenåringen å ta dette ansvaret når vi ikke har tilgang? Anonymkode: 85a72...bb8 Tenåringen lærer vel da på den harde måten ved at hun ikke følger opp egen e-post, heller ikke når dere spør/følger opp? Hvis hun ikke svarer på e-post om sommerjobb eller vikartrener, vel så blir det vel heller ingen jobb? Hvis dette var jobber hun ønsket seg, men ikke fikk fordi hun ikke svarte på e-poster så skjerper hun seg vel til neste anledning? Endret 17. august av Me0987 4
skeiv-ostepop Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Jeg mener dette er å sy puter under armene til ungdommen. Man lærer ansvar ved å forklare de hva de må gjøre og konsekvensen av å ikke gjøre det. Og så gi de ansvaret. Og om de så feiler så er det strengt tatt ingen katastrofe men en helt naturlig del av læringsprosessen. 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som sagt: jeg har innsyn og kan gi råd. Der slutter det. Hun er voksen og behandles deretter, men det er en modningsprosess. En blir ikke moden over natten bare fordi en har bursdag. Anonymkode: 005c2...fac Man behandles ikke som voksen når mamma har tilgang på bankkonto og e-post. Å bli behandlet som voksen i den sammenheng er at datteren din spør deg om hjelpemidler råd når hun trenger det. Anonymkode: 51932...cd0 9 2
skeiv-ostepop Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man behandles ikke som voksen når mamma har tilgang på bankkonto og e-post. Å bli behandlet som voksen i den sammenheng er at datteren din spør deg om hjelpemidler råd når hun trenger det. Anonymkode: 51932...cd0 Bingo. Tilgangen kan fort fungere som ei krykke. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi opprettet Gmail til henne og har begge tilgang. Det er hennes mail. Det er hennes ansvar. Men til og med som 18 åring syntes hun Det er greit at jeg har noe innsyn i mail og bank. Forskjellen nå vs før fylte 18 er at før hadde jeg mer jeg skulle sagt, nå er det bare påminnelser og forslag. Anonymkode: 005c2...fac Det må da være grenser for hvor uselvstendige man skal gjøre barna sine. Anonymkode: 68f6b...ef7 5 5
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi opprettet Gmail til henne og har begge tilgang. Det er hennes mail. Det er hennes ansvar. Men til og med som 18 åring syntes hun Det er greit at jeg har noe innsyn i mail og bank. Forskjellen nå vs før fylte 18 er at før hadde jeg mer jeg skulle sagt, nå er det bare påminnelser og forslag. Anonymkode: 005c2...fac En 18åring som synes det er greit at mamma følger med på epostkorrespondansen hennes! 😳 Anonymkode: 0c3ef...c43 14 2
Fighter83 Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tenåringen ungdomskole, har fått egen mail i sommer(grunnet søknad om sommerjobb). Ble ikke sommerjobb, men nå er det sendt mail om å være viksrtrener i klubben. Vi har ikke tilgang til mailen, da tenåring har laget email selv, og er den enste med et apple produdukt i hjset. Opplever at vi som forldre mister litt kontroll , så vi spør stadig om den er lest, om det er sendt svar osv. Hvordan lære tenåringen å ta dette ansvaret når vi ikke har tilgang? Anonymkode: 85a72...bb8 Er ikke dette en del av læringsprosessen ang å bli selvstendig. Å ta kontroll og følge opp selv. Må jo da også ta konsekvensene av at man IKKE følger opp i de kanalene man har forpliktelser👍 5
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi opprettet Gmail til henne og har begge tilgang. Det er hennes mail. Det er hennes ansvar. Men til og med som 18 åring syntes hun Det er greit at jeg har noe innsyn i mail og bank. Forskjellen nå vs før fylte 18 er at før hadde jeg mer jeg skulle sagt, nå er det bare påminnelser og forslag. Anonymkode: 005c2...fac Det tviler jeg sterkt på at hun syns er greit… Anonymkode: c4100...225 6
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Jeg forstår ikke problemet. Dere kan snakke om det og minne ungdomen på om det er noe som må svares på, men helt ærlig. Skikkelig bra at dere ikke har tilgang til e-posten! Det er på tide å ha et større skille mellom dere som foreldre og ungdommen. E-post er privat. Det de ønsker å dele med dere deler de. Anonymkode: f76bc...33d 5
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): En 18åring som synes det er greit at mamma følger med på epostkorrespondansen hennes! 😳 Anonymkode: 0c3ef...c43 Da har man i det minste lykkes med å gjøre henne uselvstendig, hvis det var målet. Men vesentlig mer sannsynlig er det nok at tenåringen har en annen mailadresse foreldrene ikke vet om. Anonymkode: 45985...530 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå