Gå til innhold

Endring i samværsavtale?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kort oppsummert: Vi er skilt. Barna på 14 og 16 har bodd 50/50 hos hver, annenhver uke. De har nå blitt fortalt at de kan bestemme hvor de vil bo, og at det betyr at de kan velge fritt hvordan de vil dra mellom leilighetene og hvor lenge de vil bli på hvert sted. Dette skaper ustabilitet. Jeg stoler på barna, men trenger også at vi har faste rammer å forholde hos til, jeg må vite at de faktisk er hos den andre forelderen og ikke på fest f eks. Jeg er absolutt åpen for at vi kan endre på avtalen dersom de ønsker det (lengre eller kortere bytteperiode eller lignende), men jeg er avhengig av at vi har en avtale å forholde oss til. 

I henhold til det jeg har lest meg frem til kan barna gi innspill til en ny samværsavtale, der 16-åringen bestemmer selv og 14-åringens meninger skal vektlegges, men er det ikke noen regler som sier at dette med at de skal kunne bestemme selv gjelder endring av avtalen, og at man ikke bare kan dukke opp i hvilken leilighet man vil når man føler for det? 

Hvem kan jeg ta dette videre med dersom de setter i gang et slikt kaos-opplegg?

Anonymkode: a6f85...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem kan jeg ta dette videre med dersom de setter i gang et slikt kaos-opplegg?

Anonymkode: a6f85...6b2

Den andre forelderen.

Dere er fortsatt de voksne.

Anonymkode: eeb32...f3c

• Liker 2
Skrevet

Dere er de voksne, og har ansvar for dem. Så ja, man må fortsatt ha en samværsavtale og når barnet har samvær hos deg skal du vite hvor det er.

Man må jo kunne legge planer. Her spør de alltid i forkant.

Anonymkode: 66283...245

Skrevet

Dere er de voksne og må sette normale grenser, på lik linje med alle foreldre. Ungdommene er ikke myndige , og  det at de selv er med på å bestemme betyr ikke at alt skal være kaos. 

Anonymkode: 10ff1...521

Skrevet

Det er ikke slik at de bare kan bestemme de må jo prate med dere begge først. Er ikke sikkert at en av foreldrene vil ha det slik. Folk misforstår den loven litt, de har rett til å velge men de kan ikke tvinge seg på-.

Anonymkode: 578c7...2a9

Skrevet

Lurer på om jeg misforstod deg litt ts. Dere skal jo fremdeles ha en fast avtale, bare evt gjøre endringer på den utifra ungdommens ønsker ( innen rimelighetens grenser). Det er ikke slik at ungdommen kan bestemme og ombestemme seg fra dag til dag. 

Anonymkode: 10ff1...521

Skrevet

En forutsetning for en avtale, er at den er forutsigbar. Det gjelder også for ungene når de skal ha en endring i denne. Om de ønsker en endring, må de ta det opp med alle påvirkete parter. Det er ikke slik at de bare kan dure fram. Både du og den andre forelderen skal faktisk også si ja til dette.

Ungene kan ikke bare endre avtale fra dag til dag alt etter humøret deres. Det er viktig her at dere voksne også klarer å ha en god kommunikasjon dere i mellom. 

Anonymkode: 25e48...52a

Skrevet

Her sklei 50/50-avtalen ut i 16-17-årsalderen. Far og jeg bor nære hverandre. Ungdommen var her eller der som hun selv ønsket. Hun var ei fornuftig jente og sov hos meg eller far, men jada det kan sikkert hende ho sov over på en fest en gang eller to også, uten at vi visste det. Ingen fast avtale da.

Anonymkode: ff9d3...b8c

Skrevet

En samværsavtale har mye å si for planlegging. Noen har feks ikke en 08-16 jobb, og ordner det kanskje slik at de jobber mest / ugunstige vakter / jobbreiser når de ikke har samvær. Selv om ungdommer kan klare seg en natt alene innimellom vil det ikke si det er gunstig. Ikke alle ungdommer man kan stole på heller, og har man samvær ønsker man jo å være mest mulig med barna. 

De kan bestemme mer, men det bør være visse rammer. Feks hvor lenge før det skal varsles/avtales osv. Og feks snakke oftere om samvær, feks hvert halvår. Så kan man planlegge deretter.

Anonymkode: cbd19...a84

Skrevet

Viktig om man har tenåringer at foreldrene klarer å snakke sammen, ringe om det er noe osv. Ellers er det lett for at en tenåring kan stikke på fest uten at man vet det ja😁

Anonymkode: 07658...79e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett dere ned alle sammen og lag en ny avtale? 

Anonymkode: a2cb1...512

Skrevet

Forventer de middag også da hvis de plutselig bestemmer seg for å ha samvære hos deg? 😀 Altså min gutt kan plutselig stikke innom meg for å hente noe og si hei, men om han vil ha middag, må han lage noe selv eller stikke tilbake til faren 😂 Og hvis han ville overnattet, så måtte han selvsagt avtalt både med far og meg, akkurat som han måtte avtalt med oss om han plutselig skulle overnattet med en kompis. 

Anonymkode: 24925...ab6

Skrevet

Selv om man er 16 år, kan man ikke gjøre akkurat som man vil. Det må passe for den forelderen man skal bo hos også. En dialog hvor dere blir enige om rammene er helt nødvendig. 

Anonymkode: 12273...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...