Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet og i nærområdet bor en kollega. Jeg kjører til jobb og hun tar buss. 2 ganger har hun spurt om hun kan sitte på til jobb og det er greit. En venninne mener at jeg skal tilby at hun kan sitte på til jobb når det passer meg. Men er det ikke bedre at hun spørr meg om å sitte på når hun trenger det?  Jeg vil ikke ha en fast avtale om å sitte på hver dag, men noen ganger er greit 

Anonymkode: a859f...488

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg hadde en kollega tidligere som jeg tilbyde å sitte på, hun tok det da for gitt å sitte på hver eneste gang. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri bind deg inn i en slik avtale på fast basis. 

Anonymkode: e05be...ae2

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lag en fast ordning om skyss, betalt eller ikke, du vil angre. Ja, jeg snakker av erfaring.

- jeg måtte vente på ham, ofte var han ikke klar

- jeg måtte prate kollegaprat kl 7 om morgenen 

- jeg måtte rapportere til ham hver gang jeg skulle ha fri, var syk, hadde ærend i andre retninger osv

- jeg måtte ofte avslutte arbeidsdagen tidligere en jeg ønsket for han måtte rekke barnehagen

- jeg ble ofte spurt om å kjøre innom her og der

- jeg måtte av og til sitte og vente for han skulle ditt og datt

Anonymkode: 9897f...c48

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Beneath the Moon skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Jeg hadde en kollega tidligere som jeg tilbyde å sitte på, hun tok det da for gitt å sitte på hver eneste gang. 

Akkurat det jeg er redd for.

For mange år siden tilbydde jeg en kollega å sitte på hjem nesten hver dag. Hun tok det som en selvfølge. Hun stod klar og ventet på meg etter arbeidstiden var over. En gang måtte jeg jobbe overtid for å ta ut noen timer fri senere og da ble hun irritert når jeg sa at jeg ikke skulle hjem. Sånn orker jeg ikke 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Som den billøse ville jeg helst sluppet å få et sånt tilbud. Å kunne få skyss på forespørsel en gang iblant er veldig fint, men jeg ville ikke hatt noe ønske om å bli bundet til en fast avtale (hvor jeg dessuten er den underlegne og alltid vil føle at jeg må innrette meg), og det er ikke nødvendigvis så lett å si nei når noen vil være imøtekommende og generøse (og enkelte tror at å tilby en billøs skyss er det mest fantastiske du kan gjøre for dem...).

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det og inngå en slik avtale og hente kollega anbefaler jeg ikke. Hadde en kollega som jeg henta. Først fikk jeg inntrykk av denne hadde ikke bil, var sjefen min som spurte om jeg kunne hente. Han hadde krav, måtte hentes kl. 7, vi begynte jobb kl. 8. Betalte aldri bensin eller delte på bompenger. Så fikk jeg vite at han hadde stor flott bil men ville ikke bruke bensin ei heller betale bompenger. Dvs han ville heller snylte på meg som hadde mindre lønn enn og betale selv. I tillegg siden han måtte jo kjøres hjem så var det flere ting jeg ikke kunne gjøre på vei hjem siden han var med. Overhørte og han med annen kollega hvor mye han sparte på og kjøre med meg, det fikk ikke han med seg, han kjørte BMW!!!

Jeg fikk nok etter en stund og sa dette passer meg ikke. Kunne ikke engang ha på radio om morgenen for han trengte ro før dagen startet, 

Herlig etterpå når jeg kunne styre morgenen sjøl og ikke være avhengig av andre. 

Anonymkode: 15d0c...709

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke bind deg til en sånn avtale når du ikke vil. Det blir bare stress når du må melde fra til en ekstra når du er syk, når du skal noe annet osv. Jeg fikk et sånt tilbud en gang, uten å ha etterspurt det. Men ble stress for meg også, måtte passe på at hun fikk vite jeg var syk før hun reiste hjemmefra. Og følte hele tiden at jeg jevnlig måtte tilby betaling selv om hun sa neida hver gang.

Det var en annen som også satt på, jeg satt bak mens de satt foran og pratet om barna sine hele veien. Jeg satt bak og ble bilsyk mens de diskuterte konsistensen på avføring. Det var faktisk nesten en lettelse da sjåføren sluttet og jeg kunne sitte på bussen med hodetelefoner igjen :D 

Hva har forresten denne venninnen din med saken å gjøre? 

Anonymkode: dc0f0...d8e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke lag en fast ordning om skyss, betalt eller ikke, du vil angre. Ja, jeg snakker av erfaring.

- jeg måtte vente på ham, ofte var han ikke klar

- jeg måtte prate kollegaprat kl 7 om morgenen 

- jeg måtte rapportere til ham hver gang jeg skulle ha fri, var syk, hadde ærend i andre retninger osv

- jeg måtte ofte avslutte arbeidsdagen tidligere en jeg ønsket for han måtte rekke barnehagen

- jeg ble ofte spurt om å kjøre innom her og der

- jeg måtte av og til sitte og vente for han skulle ditt og datt

Anonymkode: 9897f...c48

Som jeg skulle skrevet det selv 😂😂

ALDRI mer! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

,.

Endret av Beneath the Moon
AnonymBruker
Skrevet

Må flire litt av mange ikke vil samkjøre.

Ser sønnen her der er de 4 stk som  bor på rad å rekke og de samkjøres mye. Bedriften til sønnen har begynt å belønne de som samkjøres, de som gjør det får noen ekstra kroner i mnd, usikker mye det er

Ser og nabon som har firmabil han og plukker opp et par kollegaer på vei til jobben. Fordele er at de slipper 3 biler på anlegget ved at de samkjøree

Og de kommuniserer med hverandre.  At er det en dag det ikke passer så sier de fra og har nå vært null problem på de 4 årene de har gjort det her

Anonymkode: e041d...175

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller tatt bussen selv.

Anonymkode: 6de4e...0e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk. Om jeg så kjører eller tar buss så ønsker jeg å styre dette helt selv. Trenger ikke flere kompliserende faktorer i livet. I hvert fall ikke som sjåfør med null fordeler av en slik ordning 

Anonymkode: 5248c...1e5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hentet en kollega i ca 2 år for ellers ville han kommet litt over 30 min for sent til tidligvakter. Jeg kjørte da 10 min feil vei for å hente han og kjørte han helt til døren mens jeg etterpå fant parkeringsplass 6-7 minutter unna.

Han betalte aldri noe, var bare ett takk hver morgen.

Vi jobbet i team, så vi ble veldig godt kjent. Vi snakket rett som det var om andre stillinger i firmaet osv. Så ble det lyst ut ledig stilling i en avdeling jeg ønsket meg og jeg søkte. Så gikk det ca 1 mnd og da behøvde jeg ikke hente han lenger. Det viste seg at han hadde brukt en sykdom han har for å lure til seg den stillingen. Han turte ikke si det til meg selv engang, jeg fant ut via andre kolleger. Når vi møttes i kantina så hilste han ikke engang, han så meg liksom ikke.

I alle årene vi jobbet sammen så sa han at sykdommen var i sjakk og plagdes ikke med den. Han jobbet der i nesten 1 år og gikk av med pensjon. Jeg har aldri vært mer skuffet over en nær kollega som da jeg fant ut alt dette.

Anonymkode: 8f7a6...1fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hentet en kollega i ca 2 år for ellers ville han kommet litt over 30 min for sent til tidligvakter. Jeg kjørte da 10 min feil vei for å hente han og kjørte han helt til døren mens jeg etterpå fant parkeringsplass 6-7 minutter unna.

Han betalte aldri noe, var bare ett takk hver morgen.

Vi jobbet i team, så vi ble veldig godt kjent. Vi snakket rett som det var om andre stillinger i firmaet osv. Så ble det lyst ut ledig stilling i en avdeling jeg ønsket meg og jeg søkte. Så gikk det ca 1 mnd og da behøvde jeg ikke hente han lenger. Det viste seg at han hadde brukt en sykdom han har for å lure til seg den stillingen. Han turte ikke si det til meg selv engang, jeg fant ut via andre kolleger. Når vi møttes i kantina så hilste han ikke engang, han så meg liksom ikke.

I alle årene vi jobbet sammen så sa han at sykdommen var i sjakk og plagdes ikke med den. Han jobbet der i nesten 1 år og gikk av med pensjon. Jeg har aldri vært mer skuffet over en nær kollega som da jeg fant ut alt dette.

Anonymkode: 8f7a6...1fd

Veldig spesielt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må flire litt av mange ikke vil samkjøre.

Ser sønnen her der er de 4 stk som  bor på rad å rekke og de samkjøres mye. Bedriften til sønnen har begynt å belønne de som samkjøres, de som gjør det får noen ekstra kroner i mnd, usikker mye det er

Ser og nabon som har firmabil han og plukker opp et par kollegaer på vei til jobben. Fordele er at de slipper 3 biler på anlegget ved at de samkjøree

Og de kommuniserer med hverandre.  At er det en dag det ikke passer så sier de fra og har nå vært null problem på de 4 årene de har gjort det her

Anonymkode: e041d...175

Det er naturlig å bestrebe seg på samkjøring med kollegaer, om praktisk mulig, hvis man har en type jobb der firmabil benyttes i arbeidstiden.

Men det stiller seg annerledes når man kjører privatbil til og fra arbeidsplassen.

Anonymkode: 2ed47...5d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i utlandet hadde vi en carpool i mange år. Vi var to kolleger som satt på med en tredje kollega som hadde bil. Vi to som satt på betalte halvparten av bensinutgiftene hver. Det var ingen bompenger. Hun som eide bilen dro til fast tid til og fra jobb, og vi måtte stå på et spesifikt sted til riktig tid om morgenen når hun hentet oss, og ved bilen henne til riktig tid på ettermiddagen. Det fungerte helt utmerket. Hun slapp bensinutgifter, vi fikk skyss til og fra, med minimalt styr for alle parter, tror jeg.

Anonymkode: 7be3c...51a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å tilby en kollega en slik avtale, av alle årsakene så mange i tråden nevner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt sammenlignbart, men jeg jobber i fylkeskommunen, og vi har en bedriftsbil tilgjengelig som står parkert på jobb. Hvis noen av oss skal på kurs eller møte i tjenestesammenheng, så er det forventet at vi skal bruke denne og samkjøre. Kmgodtgjørelse med egen bil blir ikke akseptert. Jeg har brukt denne i noen sammenhenger, da skal det samkjøres og mer enn en gang har jeg brukt hele ettermiddagen fordi kollegaer skal alle mulige ærend. Noen ganger er det også jeg som har behov for å stikke innom her og der. 

Det er økonomisk for jobben, og selvsagt bærekraftig, men også irriterende. Resultatet har blitt at jeg ordner meg selv for egen regning, faste skyssavtaler er bare styr. 

Anonymkode: ef2dd...98d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler at min kollega hinter til å sitte på. Når vi har pause så sier hun: i dag kom jeg ett par minutter forsinket pga bussen var sen. Håper ikke det skjer ofte. Eller i morgen blir det mye regn. Jeg blir sikkert bløt på vei til bussen 

Hvordan svare på dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...