AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Inspirert av et annet innlegg her. Hvor mye tror dere lønn og motivasjon henger sammen? Selv føler jeg det har ganske mye å si. Lavtlønna i staten med høy utdanning, lite motivert til å stresse og gjøre masse på jobb. Har familiemedlemmer som tjener det dobbelte, de virker alltid motiverte. Føler man at man må jobbe mer for penga med høy lønn? Anonymkode: e58de...d96
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Nei, kun vært motivert til å faktisk møte opp på jobb. Selve jobben utføres for å få lov til å fortsette å få lov til å møte på jobb. Vært mer motivert til overtid. Har sjeldent gjort mer enn hva jeg faktisk må. Anonymkode: 53f88...a21 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Ja hadde aldri orket hvis ikke jeg tjente relativt godt. Lærer Anonymkode: 54ca1...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Jeg er ikke motivert fordi jeg har høy lønn, jeg har høy lønn fordi jeg er motivert. Anonymkode: 31b91...4aa 4 5
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Lønn er stor motivasjon opp til et visst nivå Anonymkode: 635c4...463 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke motivert fordi jeg har høy lønn, jeg har høy lønn fordi jeg er motivert. Anonymkode: 31b91...4aa Men i noen fag kan en være så flink og motivert en bare vil, en får bare ikke mer lønn. Og så finnes det glasstak det er vanskelig å komme gjennom mange steder, kanskje særlig i det offentlige Anonymkode: bcd5c...394 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Veldig mye for meg. Når man vet at mer ansvar, erfaring og produktivitet ikke teller i lønnsoppgjøret, så forsvinner motivasjonen gradvis. Anonymkode: f9e7c...f66
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Lønn har definitivt en sammenheng med motivasjon. De siste årene har rollen min på jobb endret seg betraktelig. Jeg har fått mer ansvar og er med å utvikle avdelingen jeg jobber i. Dette er langt utenfor oppgavene til min stilling. Jeg tok derfor dette opp med arbeidsgiver i siste lønnssamtale. At jeg føler lønnen min ikke lenger matcher det rollen min har utviklet seg til. Og at jeg så for meg en solid lønnsøkning. Jeg gikk opp 2 % mer enn resten av kollegaene mine i samme stilling. Men det er bare snakk om smuler. Jeg merker at jeg har begynt å tenke at jeg faktisk ikke lenger har så lyst til å gjøre så mye jeg gjør i dag. Jeg skal sende inn en klage, og hvis jeg ikke går ytterligere opp i lønn, kommer jeg til å trekke meg litt tilbake og ikke gi så mye jeg har gitt hittil. Så ja, lønn og motivasjon henger sammen. Anonymkode: 07091...47e 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De siste årene har rollen min på jobb endret seg betraktelig. Jeg har fått mer ansvar og er med å utvikle avdelingen jeg jobber i. Dette er langt utenfor oppgavene til min stilling. Jeg tok derfor dette opp med arbeidsgiver i siste lønnssamtale. At jeg føler lønnen min ikke lenger matcher det rollen min har utviklet seg til. Og at jeg så for meg en solid lønnsøkning. Jeg gikk opp 2 % mer enn resten av kollegaene mine i samme stilling. Men det er bare snakk om smuler. Anonymkode: 07091...47e Tenk deg da at du isteden fikk null i lokale forhandlinger mens dine kolleger som allerede tjener bedre og har mindre ansvar får en saftig økning. Da har du min arbeidsplass. Anonymkode: f9e7c...f66 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Inspirert av et annet innlegg her. Hvor mye tror dere lønn og motivasjon henger sammen? Selv føler jeg det har ganske mye å si. Lavtlønna i staten med høy utdanning, lite motivert til å stresse og gjøre masse på jobb. Har familiemedlemmer som tjener det dobbelte, de virker alltid motiverte. Føler man at man må jobbe mer for penga med høy lønn? Anonymkode: e58de...d96 Det har ingen sammenheng. Men et unntak er at å kjenne seg underbetalt gir lav motivasjon. Anonymkode: 750c1...ea7
mmd Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenk deg da at du isteden fikk null i lokale forhandlinger mens dine kolleger som allerede tjener bedre og har mindre ansvar får en saftig økning. Da har du min arbeidsplass. Anonymkode: f9e7c...f66 Staten?
Snok1 Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Jeg har relativt høy lønn (selv om jeg selv mener jeg er verd mye mer). Min lønn er kompensasjon for min kompetanse og for min integritet i utførelsen av arbeidsoppgavene og forvaltningen av ansvaret mitt. Lønnen motiverer meg ikke først og fremst til å jobbe hardere, men til å levere arbeid av høy kvalitet og til å utvikle nye og bedre verktøy for hele organisasjonen slik at høy kvalitet blir et kjennemerke for alles arbeid. Jeg jobber ikke særskilt raskt eller mye, men jeg er ambisiøs innenfor mitt faglige område og på vegne av hele organisasjonen.
AnonymBruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Ironisk nok så er alle enige om at lønn og motivasjon henger nøye sammen, men det får man ikke si på intervju. Av en eller annen grunn er det fy-fy å si at man motiveres av lønnen. Anonymkode: 461bc...2c5
Snok1 Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ironisk nok så er alle enige om at lønn og motivasjon henger nøye sammen, men det får man ikke si på intervju. Av en eller annen grunn er det fy-fy å si at man motiveres av lønnen. Anonymkode: 461bc...2c5 Dette stemmer ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Inspirert av et annet innlegg her. Hvor mye tror dere lønn og motivasjon henger sammen? Selv føler jeg det har ganske mye å si. Lavtlønna i staten med høy utdanning, lite motivert til å stresse og gjøre masse på jobb. Har familiemedlemmer som tjener det dobbelte, de virker alltid motiverte. Føler man at man må jobbe mer for penga med høy lønn? Anonymkode: e58de...d96 Motivasjon skaper ofte prestasjon, og prestasjon skaper ofte høyere lønn. Høy lønn kan motivere, men den er ikke nødvendigvis den opprinnelige drivkraften.🤷♀️ Anonymkode: 39359...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ironisk nok så er alle enige om at lønn og motivasjon henger nøye sammen, men det får man ikke si på intervju. Av en eller annen grunn er det fy-fy å si at man motiveres av lønnen. Anonymkode: 461bc...2c5 Er ikke enig i dette. På min kommunale arbeidsplass er det mye snakk om at lønn tiltrekker seg kompetanse, og at vi som arbeidsplass må klare å konkurrere på lønn. Anonymkode: ed99b...1e1
AnonymBruker Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke enig i dette. På min kommunale arbeidsplass er det mye snakk om at lønn tiltrekker seg kompetanse, og at vi som arbeidsplass må klare å konkurrere på lønn. Anonymkode: ed99b...1e1 Jeg tror at lønnen får gode ansatte til å bli værende og til å opprettholde motivasjonen de har. Men jeg tror ikke at lønn automatisk gir deg mer motivasjon. Det er noe som bor i det enkelte mennesket. Flinke folk tjener gjerne mer. Anonymkode: 39359...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Ikke så mye for min del, min motivasjon går på at jeg ér med på å skape arbeidsplasser, gode kunde relasjoner og få bedriften til å tjene penger/ha sunn økonomi.. Har ingen formell utdannelse, men siden jeg alltid har vært lærevillig på jobb og tatt mer ansvar og løst dette på måter kollegaer, kunder og ledelse er godt fornøyd med har ǰeg hatt en sterk medvirkning på at firmaet har 15 ganger fler ansatte og økt omsetningen med 350 mill de siste 8 åra. Dette fører igjen til at jeg får en lønn som jeg kan leve godt av, og jeg har bra kontaktnett så jeg veit jeg er ettertraktet og kan få meg annen jobb på kort tid om jeg skulle ønske det. Anonymkode: 110a0...63f
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august Denne engasjerte kjente jeg. Var ikke helt ferdig😆: Indre motivasjon er en naturlig drivkraft som kommer innenfra. Man gjør en aktivitet fordi selve oppgaven gir glede, mening eller mestring, ikke først og fremst på grunn av ytre belønninger eller press. Det henger ofte sammen med bedre prestasjoner, større arbeidsglede og høyere utholdenhet over tid. Ergo kan man ikke ta en ansatt uten særlig indre motivasjon, røykende Laila 45 år på 140 kg, betale vedkommende høy lønn og forvente at lønnen alene skal gjøre henne kunnskapsrik, engasjert eller hardtarbeidende. Lønn kan motivere til en viss grad, men den kan ikke erstatte arbeidsmoral, nysgjerrighet, læringsvilje og et genuint ønske om å gjøre en god jobb. Cluet er derfor heller å lønne motiverte og kompetente ansatte godt. De som skaper mye verdi, tar ansvar, utvikler seg og stadig ønsker å bli bedre, bør også belønnes deretter. Det er disse medarbeiderne man ønsker å beholde og investere i. Samtidig finnes det ansatte som først og fremst gjør det som forventes av dem. De gjør jobben sin, men tar sjelden initiativ til å lære mer, ta større ansvar eller yte utover det som kreves. For denne gruppen vil en høyere lønn ikke nødvendigvis føre til tilsvarende høyere innsats. De gjør i stor grad det de skal og ikke så mye mer , uavhengig av hvor godt de betales. Derfor mener jeg at man ikke bør forsøke å kjøpe seg til motivasjon. Man bør identifisere mennesker som allerede har drivkraften, utvikle kompetansen deres og sørge for at de blir godt belønnet for verdien de faktisk skaper. Da blir høy lønn i større grad et resultat av høy kompetanse og prestasjon, samtidig som den bidrar til å beholde de beste medarbeiderne. ☺️ Anonymkode: 39359...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Det er enkjent sak at en stor andel innen innovative yrker blir mindre produktive i 40-årene, dels grunnet kognitivt forfall og ofte grunnet prioriteringer hus/hytte/unger. Ofte blir de da prosjektledere, ol., At slike ansatte som er mest opptatt av å kunne dokumentere fredags-avspaseringen hver uke er jo også de som er høyest lønnet (i "middelklassen"), og dette er nok et paradoks i forhold til lønn og motivasjon. Anonymkode: 2e377...d96
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå