Gå til innhold

Varebiler uten vinduer bak. Trafikkfarlige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vant med vinduer bak på alle biler jeg har hatt.

Låner nå en VW Caddy uten vinduer. Pusser opp.  Spesielt vanskelig uten høyre bak.

Spesielt når jeg kommer inn skrått inn på en vei fra høyre. Ser ikke en dritt uten å lene meg opp på dashbordet.

Synes også det er ubehagelig å rygge inn på trange plasser i parkeringshus. Samme med skifte av fil. Ekkel dødsone.

Føler meg for tiden som en dårlig sjåfør.

Noen med synspunkter på slike varebiler?

Anonymkode: 3192d...2f6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke annet enn at om du er utrygg velger du en annen bil. 🤷‍♀️

Anonymkode: af6ea...929

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kommer til å bli en bedre sjåfør etterpå når du har blitt vant til at du må være ekstra oppmerksom.

Anonymkode: ddf60...5bd

• Liker 1
Skrevet

Bruk speilene godt og se deg over skulderen når du bytter fil. 
Bruk ryggekamera om du har det når du rygger. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må bruke speilene

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bruker side speiler og bruke å se over skulder bak.

Jaggu glad mine ungdommer har kjørt mye forskjellig.  Begge øvelsekjørte mye med varebil uten midt speil og måtte da lære å bruke sidespeil og se over skulder. Vi pugget de og på å rygge med speil,noe kjørelærer ble overasket over for de rygget bedre en de som kun rygget etter ryggekamera. En blir mye bedre kjent med bil ved å bruke speilene på høyre og venstre side

Anonymkode: af957...7f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man rygger mye bedre om man bruker sidespeilene i stedet for bakspeilet. 

Ellers handler det om å følge godt med på trafikken og plassere seg godt før man kjører ut på en vei eller skifter fil.

Anonymkode: c53bd...bee

• Liker 2
Gjest Abra
Skrevet

Eneste ‘ulempen’ er at det kan være noe vanskeligere å oppdage utrykningskjøretøy tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bilen som er trafikkfarlig, det er i så fall sjåføren.

Anonymkode: e556c...d40

AnonymBruker
Skrevet

Du må plassere deg riktig ved utpåkjøringer sånn at du ser til høyre gjennom vinduet foran. 

Eller velge en annen bil.

Anonymkode: ae05f...a1c

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo dette en Volkswagen som pleier å komme helt uten utstyr, men slike varebiler kan også ha kamera bak som hjelper litt med alt dette.

Anonymkode: 1705b...919

AnonymBruker
Skrevet

Du må bli en bedre sjåfør. Du vet at alle varer du forbruker kommer inn på lastebiler uten vindu bak? 

Det handler om sjåførens kompetanse. Ikke bilens utforming. 

Anonymkode: b98ab...3ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, selve konseptet "varebil" indikerer at bilen er full av varer baki. Varer du ikke kan se igjennom uansett med mindre du er supermann. Vinduer bak i en varebil er kun der for å bli knust, helt unødvendige 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Lyslys skrev (17 timer siden):

Bruk speilene godt og se deg over skulderen når du bytter fil. 
Bruk ryggekamera om du har det når du rygger. 

Selvfølgelig, men dette forutsetter jo at man har utsikt til siden og litt bakover. Denne bilen har som sagt ikke vinduer bak. Det er soner som verken bakspeil eller sidespeil dekker. Det som kalles en blindsone.

AI Overview
For å sjekke blindsonen snur du hodet og tar en rask titt over skulderen til den siden du skal svinge eller skifte felt til. Du må gjøre dette i tillegg til å bruke bilens sidespeil og bakspeil, da speilene ikke dekker området rett på utsiden av bilens sider. 

Bilen har ikke ryggekamera, så her er det også en blindsone ved rygging. Det gjelder et par meter lavt nede som speilene ikke dekker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vant med vinduer bak på alle biler jeg har hatt.

Låner nå en VW Caddy uten vinduer. Pusser opp.  Spesielt vanskelig uten høyre bak.

Spesielt når jeg kommer inn skrått inn på en vei fra høyre. Ser ikke en dritt uten å lene meg opp på dashbordet.

Synes også det er ubehagelig å rygge inn på trange plasser i parkeringshus. Samme med skifte av fil. Ekkel dødsone.

Da har du jo fått en liten pekepinn på hvordan lastebilsjåfører har det. Der er blindsonene enda mye større enn i en liten varebil, men dette er det dessverre mange trafikanter, på hjul og til fots, som ikke forstår.

Slike biler krever større oppmerksomhet på blindsoner og kontroll på bilene rundt deg. Du må f.eks. huske på hva slags bil du nettopp kjørte forbi slik at du kan kjenne den igjen når den dukker opp i speilen bak deg slik at du vet at du faktisk har kommet forbi den før du, forhåpentligvis, legger deg inn foran den. Man må følge mer med og være mer oppmerksom. I veikryss kreves også en annen kjøreteknikk, hvor man må plassere seg slik i veikrysset(så langt det er mulig), at man ser det man trenger til begge sider for å kunne ferdes trygt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker godt at jeg mislikte å kjøre varebil i en jobb jeg hadde som 19-åring for drøyt 20 år siden. Den bilen hadde ingen speil, begge sidespeilene var revet av. I tillegg er jeg såpass lav at for å rekke ned til pedalene måtte jeg sitte ytterst på setet, og kunne ikke snu meg for å se ut av vinduet for da rakk jeg ikke ned til pedalene.

Anonymkode: 67f95...30e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (10 minutter siden):

Da har du jo fått en liten pekepinn på hvordan lastebilsjåfører har det. Der er blindsonene enda mye større enn i en liten varebil, men dette er det dessverre mange trafikanter, på hjul og til fots, som ikke forstår.

Slike biler krever større oppmerksomhet på blindsoner og kontroll på bilene rundt deg. Du må f.eks. huske på hva slags bil du nettopp kjørte forbi slik at du kan kjenne den igjen når den dukker opp i speilen bak deg slik at du vet at du faktisk har kommet forbi den før du, forhåpentligvis, legger deg inn foran den. Man må følge mer med og være mer oppmerksom. I veikryss kreves også en annen kjøreteknikk, hvor man må plassere seg slik i veikrysset(så langt det er mulig), at man ser det man trenger til begge sider for å kunne ferdes trygt.

Takk for et opplysende innlegg. Jeg har lånt flyttebiler (størrelse 7500 kg) og helt enig. Blindsonene er større.

AnonymBruker
Skrevet

Man har egentlig ikke noe behov for å se rett bakover når man kjører.

Sidespeil og vri litt på hodet dekker nok synes jeg. Det er i praksis ingen blindsoner, bortsett fra når du rygger. Da åpner jeg sidedøra. Evt. går ut og ser om jeg er i tvil. 

Anonymkode: fefee...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig, men dette forutsetter jo at man har utsikt til siden og litt bakover. Denne bilen har som sagt ikke vinduer bak. Det er soner som verken bakspeil eller sidespeil dekker. Det som kalles en blindsone.

AI Overview
For å sjekke blindsonen snur du hodet og tar en rask titt over skulderen til den siden du skal svinge eller skifte felt til. Du må gjøre dette i tillegg til å bruke bilens sidespeil og bakspeil, da speilene ikke dekker området rett på utsiden av bilens sider. 

Bilen har ikke ryggekamera, så her er det også en blindsone ved rygging. Det gjelder et par meter lavt nede som speilene ikke dekker.

Se deg uansett til siden før du skifter felt. 
Vær aktsom. Da jeg kjørte lastebil for mange år siden hadde den et løst ryggekamera. (Var ikke integrert som i dag)

kanskje du finner et på Finn eller Biltema. 
Hvis ikke, bør du gjerne ha med deg en person/sidemann som kan hjelpe deg ved rygging. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av bakdelene ved å f.eks ta lappen på nyere biler i dag. Man blir vandt til alle hjelpemidlene som 360 kamera, nødstopp, selvparkering osv. Så blir man totalt hjelpesløs når man faktisk må se i speilene og klare å bedømme avstander seg. Herlighet, dagens sjåfører er jo helt ubrukelige til å kjøre selv.... 

Anonymkode: 1d5b0...088

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...