Gå til innhold

Ventillator som ikke trekker ut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har siden vi flyttet inn reagert på at det ser ut som ventillatoren på kjøkkenet ikke virker. Spesielt om vi bruner kjøtt e.l. så siver osen utover hele leiligheten, og stadig vekk går brannalarmen i denne forbindelsen.  Der jeg bodde tidligere måtte jeg stadig vaske metallfiltrene for de var fulle, samt oppover motoren flereganger i året.  Her er det knapt fett på metallfiltrene etter 6 mnd. 

Forrige helg skjedde det nok en gang at brannalarmen gikk, og jeg satte meg ned etterpå og googlet. Fikk opp at det kunne være tette kullfiltre, så disse ble bestilt nye umiddelbart.  De kom og ble montert på torsdag. Fredag fikk jeg tips om å teste med et papir for å se om det suger ut noe. Som sagt så gjort. Et matpakkepapir ble testet. Med vifta på full fart ( 3/3) så trekkes ikke papiret mot vifta. Når vi tok av metallfiltrene og sjekket rett foran kullfilterene så ble papiret trukket mot motoren, men med lite fart. Også da med vifta på max fart. På 1/3 bli ikke arket trukket mot motoren i det heletatt. 

Er det noen her som hara hatt samme utfordring, eller som har et tips til hva som kan være galt. Kan legge til at dette var et nybygg når vi slyttet inn, men klagefrist er utløpt, så vi må fikse og dekke dette selv. 

Anonymkode: 50b4b...794

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å åpne et vindu i et tilstøtende rom før du setter på vifta? Om det ikke går da så er det definitivt noe helt galt med vifta, men aner ikke hva det kan være.

Anonymkode: 36f69...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fikk opp at det kunne være tette kullfiltre, så disse ble bestilt nye umiddelbart.  

Kan legge til at dette var et nybygg når vi slyttet inn, men klagefrist er utløpt, så vi må fikse og dekke dette selv. 

Det er ventilator uten utlufting men kullfilter i nybygg?

Anonymkode: eaf06...705

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde i det minste det var balansert ventilasjon? Er vel krav i nybygg.

Anonymkode: a731e...762

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er denne type vifte : https://www.bosch-home.no/no/productservice/DWW06W450-02#/Tabs=section-spareparts/

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trodde i det minste det var balansert ventilasjon? Er vel krav i nybygg.

Anonymkode: a731e...762

Det er balansert ventillasjon, og slik det ser ut, så går røret til vifta inn i samme rør som utluftingen av ventillasjonen. 

Skrevet (endret)

Høres rart ut, enten skal luften blåses rett ut eller så skal den kjøres på omluft(resirkulering) med kullfilter

Hvis du er sikker på at røret er koblet mot utblås fra ventilasjon så skal den vel ikke kjøres på omluft, koble vekk omluftsfunksjonen og se. Bør få bedre effekt da, 150m3 mer ifølge spec

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Høres rart ut, enten skal luften blåses rett ut eller så skal den kjøres på omluft(resirkulering) med kullfilter

Hvis du er sikker på at røret er koblet mot utblås fra ventilasjon så skal den vel ikke kjøres på omluft, koble vekk omluftsfunksjonen og se. Bør få bedre effekt da, 150m3 mer ifølge spec

Jeg er ikke sikker på noe som helst. Men utlufting for balansert ventillasjon går rett over der vifta er montert, så jeg har alltid tenkt det. 

Hvordan kan vi koble vekk omluftsfunksjonen?  Må vi ned med hele ventillatoren for å komme til?

Jeg vet våre naboer vegg i vegg hadde samme utfordring med sin vifte, så det er nok koblet likedan. 

Skrevet

Sjekk først om det virkelig er rør som går opp ved å løsne et av dekslene på toppen. Hvis det er det så fjern de 2 runde kullfilterne, hvis ikke det er rør så må den gå på resirk som den nå gjør og kullfilterne må bli

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (7 timer siden):

Sjekk først om det virkelig er rør som går opp ved å løsne et av dekslene på toppen. Hvis det er det så fjern de 2 runde kullfilterne, hvis ikke det er rør så må den gå på resirk som den nå gjør og kullfilterne må bli

Tusen takk for tips.

Da har jeg sjekket dette. Rett over motoren er det kun en liten rørstuss og så ser det ikke ut som det er noe annet (fikk ikke fjernet dekslet, men ser gjennom luftespaltene på sidene. ) så luften kommer sikkert ut luftespaltene på sidene. Det er i det minste ingen tegn til rør som går videre oppover. Ergo skal vel kullfiltrene stå på, men viften burde jo sugd luften opp og ut over komfyren. Nå ser det ikke ut til at dette skjer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tusen takk for tips.

Da har jeg sjekket dette. Rett over motoren er det kun en liten rørstuss og så ser det ikke ut som det er noe annet (fikk ikke fjernet dekslet, men ser gjennom luftespaltene på sidene. ) så luften kommer sikkert ut luftespaltene på sidene. Det er i det minste ingen tegn til rør som går videre oppover. Ergo skal vel kullfiltrene stå på, men viften burde jo sugd luften opp og ut over komfyren. Nå ser det ikke ut til at dette skjer. 

Ja da er det resirkulering med kullfilter og luft slippes ut igjen av spalteventilene. Nybygg sier du, det er litt rart at det er prosjektert uten utlufting av ventilator, kullfilter og resirkulering er jo egentlig en rehab løsning og dårligere.

Da spørs det om det er ‘’nok’’ luft, hvis du setter dører til tilstøtende rom nesten igjen, åpner de seg eller lukker de seg?

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (12 minutter siden):

Ja da er det resirkulering med kullfilter og luft slippes ut igjen av spalteventilene. Nybygg sier du, det er litt rart at det er prosjektert uten utlufting av ventilator, kullfilter og resirkulering er jo egentlig en rehab løsning og dårligere.

Da spørs det om det er ‘’nok’’ luft, hvis du setter dører til tilstøtende rom nesten igjen, åpner de seg eller lukker de seg?

Ved resirkulering så kommer det vel like mye luft ut som det som blåses inn, så dørene vil vel ikke flytte på seg? 

Jeg ser at naboen til TS har samme problemet, så kanskje det har noe med den videre utluftinga fra den balanserte ventilasjonen å gjøre? Da holder det vel med en rørstubb fra egen vifte uten at det går helt ut? 

Anonymkode: 74663...958

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ved resirkulering så kommer det vel like mye luft ut som det som blåses inn, så dørene vil vel ikke flytte på seg? 

Jeg ser at naboen til TS har samme problemet, så kanskje det har noe med den videre utluftinga fra den balanserte ventilasjonen å gjøre? Da holder det vel med en rørstubb fra egen vifte uten at det går helt ut? 

Hvor tenker du at denne skal gå? Inn i dagens balanserte ventillasjon?  Det er flere meter mellom viften og yttervegg, da vifta står på veggen vi deler med naboen, ( altså midt i huset.) slik at vi kan ikke lage direkte uttak ut heller. Og koble oss på det som er lagt fra før skal ikke jeg prøve meg på. 

Jeg tror vi har hver vår utlufting på den balanserte ventillasjonen fra hver leilighet 

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (3 timer siden):

Vi har aldri opplevd at dører har beveget seg når vi benytter viften. Døren til gangen står stadig vekk på gløtt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor tenker du at denne skal gå? Inn i dagens balanserte ventillasjon?  Det er flere meter mellom viften og yttervegg, da vifta står på veggen vi deler med naboen, ( altså midt i huset.) slik at vi kan ikke lage direkte uttak ut heller. Og koble oss på det som er lagt fra før skal ikke jeg prøve meg på. 

Jeg tror vi har hver vår utlufting på den balanserte ventillasjonen fra hver leilighet 

Ja.

Det finnes mange varianter, og ei venninne har det på den måten, men kan godt hende det ikke er sånn hos deg. Der går det inn i en felles ventilasjon for flere leiligheter og ut på den måten. Siden du har kullfilter, så er det nok resirkulering.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må nok sjekke med noen som kan ventillasjon for dette. Men jeg frykter at du har rett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer, så da spørs det om det er overtrykk eller undertrykk eller om det er i ‘balanse’ i huset

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg må nok sjekke med noen som kan ventillasjon for dette. Men jeg frykter at du har rett. 

Ja gjør det, kanskje du må ha en kraftigere vifte, men absolutt en fordel hvis mulig å få avtrekk ut i det fri. Uansett bør du starte vifta noen minutter før steking på full fart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...