AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Har flere venninner som er såå glade for at det er endringer i om vaksinasjonsprogrammet i USA. Visstnok skal antall vaksiner for småbarn være redusert fra over 70 til ca 12. Noen som vet om dette stemmer? Disse venninnene mine er litt generelt skeptiske til vaksiner og ser dette som en stor seier for helsen til den jevne amerikaner. Jeg synest det er vanskelig å vite hva som er sant og ikke. Anonymkode: 846c0...58a
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har flere venninner som er såå glade for at det er endringer i om vaksinasjonsprogrammet i USA. Visstnok skal antall vaksiner for småbarn være redusert fra over 70 til ca 12. Noen som vet om dette stemmer? Disse venninnene mine er litt generelt skeptiske til vaksiner og ser dette som en stor seier for helsen til den jevne amerikaner. Jeg synest det er vanskelig å vite hva som er sant og ikke. Anonymkode: 846c0...58a Disse venninnene dine er rett og slett litt….enkle. For å si det forsiktig. I beste fall kunnskapsløse, i værste fall mindre smarte og lett påvirkelige av misinformasjon. Påstanden om at amerikanske barn får over 70 vaksiner er en utbredt misoppfatning. Tallet oppstår fordi motstandere og kritikere av vaksinasjonsprogrammet teller hver enkelt dose og hver enkelt komponent i kombinasjonsvaksiner som én separat vaksine. Helt absurd. I det ordinære barnevaksinasjonsprogrammet gis de fleste vaksiner i flere doser for å bygge opp varig immunitet (f.eks. ved 2, 4, 6 og 15-18 måneders alder). Såkalte «Kritikere» teller fire doser av samme vaksine som "4 vaksiner" i stedet for 1 vaksine fordelt på 4 doser. I praksis gis mange vaksiner i én enkelt sprøyte (kombinasjonsvaksiner). For eksempel beskytter MMR-vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder i ett stikk. Påstandene om "over 70" teller MMR som tre separat observerte vaksiner. Tilsvarende blir DTaP (stivkrampe, kikhoste, difteri) og fem- eller seksvalente vaksiner regnet som 5–6 ulike "vaksiner" per injeksjon. CDC anbefaler årlig influensavaksine fra 6 måneders alder. Ved å legge sammen årlige influensadoser hvert år opp til 18 års alder legger man til ca. 17–18 "vaksiner" i regnestykket også 😆 Det anbefalte amerikanske programmet (for barn opp til 18 år) beskytter mot 16–20 ulike sykdommer. Et barn som følger programmet fra fødsel til fylte 18 år mottar vanligvis ca. 30–35 stikk totalt (ekskludert valgfri årlig influensavaksine). At tallet framstilles som "over 70 vaksiner" brukes ofte i debatter av aktører som ønsker å gi et inntrykk av at barn overbelastes med injeksjoner. Medisinske fagmiljøer som American Academy of Pediatrics påpeker at moderne kombinasjonsvaksiner gjør at barn utsettes for langt færre immunologiske stoffer (antigener) i dag enn på 1980-tallet, selv om de beskytter mot flere sykdommer. Anonymkode: 284e7...5c1 2 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Denne er fra 2026 fra AAP. https://downloads.aap.org/AAP/PDF/AAP-Immunization-Schedule.pdf Ser ut som den matcher 2025 fra CDC, så er i hvert fall den som er current. https://www.cdc.gov/vaccines/hcp/imz-schedules/child-adolescent-age.html Anonymkode: c2a4c...994
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Det er tatt ut 6 vaksiner av det amerikanske vaksinasjonsprogrammet. Blant annet rotavirus og influensa. Det høye antallet skyldes mest en kreativ tellemåte, som gjør at MMR er seks vaksiner og ikke en. Anonymkode: ab5fb...384
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Veninnene dine har satt seg mindre inn i temaet enn det selv jeg, en barnløs dame uten barn i omgangskretsen engang har gjort. De øvrige i tråden har gitt en grei oppsummering. Anonymkode: ba9de...29d 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Disse venninnene dine er rett og slett litt….enkle. For å si det forsiktig. I beste fall kunnskapsløse, i værste fall mindre smarte og lett påvirkelige av misinformasjon. Påstanden om at amerikanske barn får over 70 vaksiner er en utbredt misoppfatning. Tallet oppstår fordi motstandere og kritikere av vaksinasjonsprogrammet teller hver enkelt dose og hver enkelt komponent i kombinasjonsvaksiner som én separat vaksine. Helt absurd. I det ordinære barnevaksinasjonsprogrammet gis de fleste vaksiner i flere doser for å bygge opp varig immunitet (f.eks. ved 2, 4, 6 og 15-18 måneders alder). Såkalte «Kritikere» teller fire doser av samme vaksine som "4 vaksiner" i stedet for 1 vaksine fordelt på 4 doser. I praksis gis mange vaksiner i én enkelt sprøyte (kombinasjonsvaksiner). For eksempel beskytter MMR-vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder i ett stikk. Påstandene om "over 70" teller MMR som tre separat observerte vaksiner. Tilsvarende blir DTaP (stivkrampe, kikhoste, difteri) og fem- eller seksvalente vaksiner regnet som 5–6 ulike "vaksiner" per injeksjon. CDC anbefaler årlig influensavaksine fra 6 måneders alder. Ved å legge sammen årlige influensadoser hvert år opp til 18 års alder legger man til ca. 17–18 "vaksiner" i regnestykket også 😆 Det anbefalte amerikanske programmet (for barn opp til 18 år) beskytter mot 16–20 ulike sykdommer. Et barn som følger programmet fra fødsel til fylte 18 år mottar vanligvis ca. 30–35 stikk totalt (ekskludert valgfri årlig influensavaksine). At tallet framstilles som "over 70 vaksiner" brukes ofte i debatter av aktører som ønsker å gi et inntrykk av at barn overbelastes med injeksjoner. Medisinske fagmiljøer som American Academy of Pediatrics påpeker at moderne kombinasjonsvaksiner gjør at barn utsettes for langt færre immunologiske stoffer (antigener) i dag enn på 1980-tallet, selv om de beskytter mot flere sykdommer. Anonymkode: 284e7...5c1 Du mener dem er enkle ja? Fordi de syns vaksinasjonsprogrammet skal bli mere likt det vi har i Norge? Da vet jeg ikke hvem som er enkle her. Folk svarer som de har vett til. Dere som er negative til disse venninnene? Dere liker ikke det norske vaksinasjonsprogrammet skjønner jeg;) Anonymkode: 6131d...50e
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Jeg er glad jeg, men vet ikke om det kommer noe godt ut av det med den regjeringen der. Antagelig vipper pendelen tilbake med neste regjering så det blir 300 vaksiner i første leveår istedenfor. Se filmene VAXXED I og II som forklaring på hvorfor jeg er glad. Anonymkode: e1e0b...e94
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Påstanden om at amerikanske barn får over 70 vaksiner er en utbredt misoppfatning. Tallet oppstår fordi motstandere og kritikere av vaksinasjonsprogrammet teller hver enkelt dose og hver enkelt komponent i kombinasjonsvaksiner som én separat vaksine. Helt absurd. Så det betyr at om du hadde tatt en kombinasjonsvaksine med tre forskjellige koronavaksiner i én, i fem doser, så har du tatt én vaksine. Ok. Anonymkode: e1e0b...e94
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Vaksinemotstander og flat-earther er de to flaueste tingene man kan være i 2026. Det morsomme er jo at det ofte er de samme folka som trur på begge! 😆 Anonymkode: 066ed...1a6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå